سعر الذهب اليوم الثلاثاء 28-10-2025 في مصر.. عيار 21 بكام الآن بعد الانخفاض الأخير؟    محو مربعات سكنية بأكملها، جيش الاحتلال ينفذ عمليات نسف شرق مدينة غزة    بعد تسجيله أكبر قوة.. إعصار «ميليسا» يتحول إلى «كارثة محتملة» تهدد جامايكا (تفاصيل)    ترامب يتوقع زيارة الصين العام المقبل ويرجح استقبال «شي» في أمريكا    سيتخذ القرارات في غيابي، رد مثير من الخطيب حول سر إقالة سيد عبد الحفيظ وعودته المفاجئة    تحرك طارئ من وزير الشباب والرياضة بعد تصريحات حلمي طولان (تفاصيل)    مسلسل ورود وذنوب الحلقة 4.. موعد العرض والقنوات الناقلة وأبطال العمل    محمد رمضان يروج لأغنيته الجديدة ولا ليلة مع imanbek قبل طرحها الأربعاء    استقبال رسمي مهيب، لحظة وصول شيخ الأزهر إلى قصر الرئاسة الإيطالي في روما (فيديو)    هزة في "أسطول الظل"، ثاني أكبر شركة للنفط الروسي تعلن بيع أصولها بعد العقوبات الأمريكية    جامعة المنيا تستعرض إنجازات تطوير الطاقة الفندقية لدعم السياحة وجذب الطلاب الوافدين    بسبب تجاهل اسمه.. الملحن محمد يحيى ينتقد عمرو أديب بعد حلقة الحاجة نبيلة: أنا صاحب الفكرة    قرار مُهم بشأن المتهم بدهس طفل بسيارته على طريق مصر أسيوط الزراعي    رئيس الوزراء: توجيهات رئاسية لضمان افتتاح يليق بمكانة مصر العالمية    موسكو تفند اتهام واشنطن لها بنيتها البدء بسباق تسلح نووي    أردوغان يدعو إلى "سلام عادل" لإنهاء الحرب في أوكرانيا    المتحف المصري الكبير يحصد 8 شهادات ISO دولية تأكيدًا لالتزامه بمعايير الجودة والاستدامة العالمية    مناخ جاف وطموح مشترك.. دعوة أسترالية للاستثمار في الثروة المعدنية بمصر    «لاماسيا مغربية» تُبهر العالم.. وإشراقة تضيء إفريقيا والعرب    #عبدالله_محمد_مرسي يتفاعل بذكرى مولده .. وحسابات تستحضر غموض وفاته ..فتش عن السيسي    والد ضحايا جريمة الهرم يفجر مفاجأة: بنتي مازالت عذراء    الزناتي يشارك في احتفالية اليوبيل الماسي للهيئة القبطية الإنجيلية    زلزال بقوة 6.1 درجة يهز منطقة سندقلي في ولاية بالق أسير التركية    في طريقه إلى «الطب الشرعي».. وصول جثة أسير جديد ل إسرائيل (تفاصيل)    رئيس محكمة النقض يزور الأكاديمية الوطنية للتدريب    «زي النهارده».. وفاة عميد الأدب العربي الدكتور طه حسين 28 أكتوبر 1973    لتعزيز الانتماء.. وكيل نقابة المرشدين السياحيين يطالب الحكومة بزيادة إجازة احتفال المتحف الكبير ل 3 أيام    تصل إلى الحرائق.. 6 أخطاء شائعة في استخدام الميكرويف تؤدي إلى كوارث    دراسة| تأخير الساعة يرفع معدلات الاكتئاب بنسبة 11%    إصابة واحدة من كل خمس، دراسة تكشف علاقة التهاب المسالك البولية بنظافة المطبخ    رياضة ½ الليل| الخطيب يعترف بالعجز.. موقف انسحاب الزمالك.. ثقة تخوف بيبو.. وصدمة قوية للملكي    الأرصاد تحذر من شبورة كثيفة وتقلبات مفاجئة.. تفاصيل طقس الثلاثاء 28 أكتوبر في جميع المحافظات    الداخلية تكشف حقيقة ادعاء محاولة اختطاف فتاة في أكتوبر    درس في المرونة وتقبل التغيرات.. حظ برج الدلو اليوم 28 أكتوبر    شبانة عن أزمة دونجا: كل يوم مشكلة جديدة في الكرة المصرية    مفاجأة.. الزمالك يفكر في إقالة فيريرا قبل السوبر وتعيين هذا المدرب    «الداخلية» توضح حقيقة زعم أحد المرشحين بالأقصر تعنت مركز شرطة القرنة في الإفراج عن نجله    تأييد المشدد 7 سنوات لمتهم بتزوير عقد سيارة وبيعها    عودة الحركة المرورية على طريق بنها شبرا الحر بعد حادث التصادم    أمن القليوبية يكثف جهوده لضبط المتهم بسرقة مشغولات ذهبية من عيادة طبيب أسنان    محافظ قنا يشهد تخريج مدارس المزارعين الحقلية ضمن مشروع تحديث الري    وزير الاتصالات يختتم زيارته لفيتنام بلقاءات استراتيجية| تفاصيل    32.7 مليار جنيه إجمالى قيمة التداول بالبورصة خلال جلسة اليوم الإثنين    أبوريدة يحسم الملفات الحائرة بالجبلاية.. المفاضلة بين ميكالي وغريب لقيادة المنتخب الأولمبي    الأولى للفريقين هذا الموسم.. محمود بسيوني حكم مباراة الأهلي وبتروجت    ذاكرة الكتب| تدمير «إيلات».. يوم أغرق المصريون الكبرياء الإسرائيلى فى مياه بورسعيد    «العمل» تُحرر 338 محضرًا ضد منشآت لم تلتزم بتطبيق الحد الأدنى للأجور    زاهي حواس: كنت أقرب صديق ل عمر الشريف وأصيب بألزهايمر فى أخر أيامه ولم يعرفنى    سعر طن الحديد والأسمنت بسوق مواد البناء اليوم الثلاثاء 28 أكتوبر 2025    «Gates»: انضمام «عز العرب» إلى عملائنا بمقر رئيسى في «Space Commercial Complex»    من حقك تعرف.. ما هى إجراءات حصول المُطلقة على «نفقة أولادها»؟    بعد مأساة الطفل عمر.. كيف تكشف لدغة ذبابة الرمل السوداء التي تُخفي موتًا بطيئًا تحت الجلد؟    انتبه إذا أصبحت «عصبيًا» أو «هادئًا».. 10 أسئلة إذا أجبت عنها ستعرف احتمالية إصابتك ب الزهايمر    مواقيت الصلاة اليوم الاثنين 27-10-2025 في الشرقية    هل يضاعف حساب الذنوب حال ارتكاب معاصي بعد العمرة أو الحج؟.. فيديو    حكم طلاق المكره والسكران في الإسلام.. الشيخ خالد الجندي يحسم الجدل ويوضح رأي الفقهاء    اعرف وقت الأذان.. مواقيت الصلاة اليوم الإثنين 27 أكتوبر 2025 فى المنيا    مفتي الجمهورية: الجماعات المتطرفة توظف العاطفة الدينية للشباب لأغراضها الخاصة    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



مجدى الجلاد يكتب: قبل ما نبدأ الحصة.. تعالى نلعب «البسة»
المخلوع والمفزوع.. فانتازيا افتراضية
نشر في الوطن يوم 11 - 03 - 2013

تطاير الغضب من عينى «مرسى» حين أشاح «مبارك» بوجهه ورفض الحديث معه قبل أن يفك «الحبل» ويفتح التليفزيون.. صرخ «مرسى» بعنف: اسمع.. أنا ممكن أشردك وأبهدلك.. لازم تسمع الكلام..!
انطلقت ضحكة مجلجلة من فم «مبارك».. ونظر إليه ساخراً: تشرد مين وتبهدل مين؟! اتكلم على قدك.. أولاً مفيش بهدلة أكتر من كده.. ثانياً لما تقدر على الناس اللى مبهدلينك تعالى وبهدلنى.. ده انته يا راجل ماطلّعتش قرار واحد واتنفذ، كفاية مسخرة بورسعيد ومدن القناة، قلت «طوارئ»، قالوا «طوارئ عند...»، قلت حظر تجول، قالوا «ساعة الحظر ما تتعوضش».. فاكر يا مرسى لما المتظاهرين راحولك الاتحادية..؟!..
.. قبل أن يكمل، قاطعه «مرسى» بغضب: اسكت.!
.. لم يأبه «مبارك» وواصل كلامه ساخراً: ياراجل فيه ريس يهرب من الباب الخلفى، ده أنا يومها اتكسفتلك سلف.. جاى دلوقتى تعمل عليّا جامد..؟!
نظر «مرسى» إلى السقف، وتنهد بحزن، وكادت دمعة ساخنة تفر من عينه، ثم نظر إلى مبارك وهو يستجمع هدوءه وتماسكه: اسمع يا مبارك...
نهره «مبارك» وكاد يقطع الحبل من فرط غضبه: بتقول إيه؟! بتقول «مبارك».. مبارك حاف كده.. إنت نسيت ولاّ إيه يا «مرسى»..؟!
.. رد «مرسى» صارخاً: نسيت إيه.. عايزنى أقولهالك «مبارك بالبسطرمة» ولا «مبارك بالمايونيز»؟!
مبارك: أنا الريس مبارك.. فاهم.. ولاّ خايف يقولوا عليكم فلول.. ما انتم فلول مالكى وشافعى وحنبلى، فاكر قبل الثورة بشهرين كنت بتقول إيه؟! كنت بتقول على زكريا عزمى وأحمد عز وسامح فهمى رموز وطنية محترمة، ولاّ لما الولاد قرروا يعملوا مظاهرات فى 25 يناير، مش الإخوان قالوا مالناش دعوة، ده حتى البلتاجى يا راجل مارضيش يوقع على بيان 24 يناير، كنتم مرعوبين.. الله يسامحهم بقى الثوار عملوها وخلعونى ولعبتم عليهم لحد ماركبتم البلد.. بس خلى بالك، مصر مش سهلة، وآديك شايف اللى بيحصل لك، ولسه، ده انته وجماعتك هتشوفوا أيام أسود من قرن الخروب..!
«يعنى فرحان وشمتان..؟!».. قالها «مرسى» متحسراً.. فرد عليه «مبارك»: طبعاً يا راجل.. ده أنا بتحزم وأرقص كل ما باشوف «الخوازيق» اللى بتلبسوها على الهوا.. بالمناسبة، ابعد عن الإعلام علشان معركتك معاه خاسرة..!
قال مرسى: طيب أنا جاى لك علشان الموضوع ده..!
رد مبارك ساخراً مرة أخرى: علشان الإعلام؟!.. طيب ما عندك صفوت الشريف، عدّى عليه، واسأله، ولاّ أقول لك اتصل بمدير قناة «مصر 25» أو رئيس تحرير جريدة «الحرية والعدالة»..!
مرسى: انته هتهزر.. المسألة أكبر من الإعلام.. ثم إن الإخوان مالهمش فى الإعلام..!
قاطعه مبارك بنفس السخرية: .. مالهمش فى أى حاجة.. آسف.. لأ.. لهم فى الزيت والسكر بس..!
مرسى: ممكن نتكلم بجد شوية.. أنا جاى عايز أعرف منك شوية حاجات.. أهمها: إزاى قدرت تحكم البلد دى 30 سنة.. إزاى كنت بتخدر الشعب، و«تمرهم» المعارضة، وتوزن الأمور مع الجيش، وتتقى شر الأمريكان، وتواجه «نهم وطمع» حماس، ومؤامرات إسرائيل، وأطماع إيران.. و.. و.. و.. و..!
ضحك مبارك وقال: آه.. يعنى جاى تلموذ.. عايز تتعلم.. فعلاً.. العلم نورن.. أُمّال يا راجل إيه حكاية «ناسا»، والفضاء، والمريخ.. ده أنا حسيت وانت بتتكلم عن فتوحاتك فى «ناسا» إن الأمريكان جابوك رئيس لمصر
علشان تنقذ برنامج الفضاء بتاعهم!
مرسى وقد بدا أن صبره نفد: ما كفاية تريقة يا عم.. هو يعنى عيب إنى أستفيد من خبرتك.. م الآخر هتتكلم ولاّ أتوكل على الله، وأرجع أشوف حالى؟!
مبارك: طيب.. أنا ممكن أديك كورس مكثف.. بس بشروط..
مرسى: قول يا سيدى..
قالها مرسى.. ثم همس فى سره: لو كان لك عند...
قاطعه مبارك: بتقول إيه فى سرك.. أنا عارفكم كويس.. تتمسكنوا لحد ما تتمكنوا.. بس أنا غير الجماعة بتوع الثورة اللى ضحكتم عليهم.. أنا لحمى مر.. أنا نابى أزرق..
مرسى: ماشى يا عم «عبده موته».. يا مخربش.. قول شروطك..!
مبارك: أولاً.. تفك الحبل.
مرسى وهو يسرع بفك الحبل: إيه تانى يا وَحش؟
مبارك: تفتح التليفزيون.. نتسلى شوية.. وكمان كلامنا يبقى على موسيقى تصويرية حلوة.. يا سلام لما تاخد الدرس كده على هتافات المتظاهرين.. «يسقط يسقط حكم المرشد».. «يا مرسى يا مرسى هتحصّل مبارك على كرسى».. تصدق يا أبو الأمراس.. الشعارات دى بتطربنى أكثر من أم كلثوم.. والله
يا شيخ ومالك عليّا حلفان أنا ساعات باطير وكأنى فى السما، وحواليّا عصافير بتزقزق وبلابل ولا بلابل أسمهان.. يا راجل ده إنت معجزة بكل المقاييس.. عملتها إزاى فى 6 شهور.. عمرى ما شفت ريس، ولا حتى الريس حنتيرة، اتعمل فيه ده كله فى 6 شهور.. يا راجل ده إحنا علشان نعبر قناة السويس قعدنا 6 سنين، وقبل ما الشعب يطلع من هدومه، استحملنى 30 سنة.. ده إنت خلصت الليلة كلها فى كام أسبوع.. عموماً أى خدمة.. إنت محتاج كورس من ليفل زيرو.. يعنى من ألف باء حكم.. ممكن تعتبر نفسك فى «كى جى وان».. يلا يا حبيبى افتح التليفزيون وتعالى علشان نبدأ.. بس..!
مرسى متململاً: بس إيه تانى..؟!
مبارك ببرود شديد: ولا حاجة.. أنا زهقان من القعدة لوحدى بقالى شهور.. وسوزى لما بتيجى تزورنى بتلعب معايا «البسة».. عارف «البسة».. افتح التليفزيون وتعالى نلعب «البسة»، قبل ما نبدأ الحصة.. بالمناسبة.. معاك حاجة حلوة ناكلها..؟!
نواصل الأسبوع المقبل
الحلقة الأولى
مجدى الجلاد يكتب فانتازيا افتراضية: المخلوع والمفزوع.. لقاء القمة فى جناح مستشفى «المعادى» بين مرسى ومبارك


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.