محافظ الدقهلية ووكيل وزارة الشباب يتفقدان معسكر الإيواء بنادي شربين الرياضي    بتخفيضات تصل ل 70٪، محافظ بورسعيد يفتتح معرض "أهلًا مدارس" (صور)    قادة أوروبا يناقشون خطة إنقاذ أوكرانيا خلال 24 ساعة حال تعرضها لهجوم روسي عقب الاتفاق    التعادل السلبي يحسم لقاء غزل المحلة والجونة بالدوري الممتاز    محافظ الشرقية يعلن حصيلة انهيار عقار الزقازيق: 6 وفيات و6 مصابين    إيهاب توفيق يبدأ حفله بالقلعة ب"إزاي يعدي يوم" ويوجه رسالة للجمهور (فيديو وصور)    اعتماد 7 مدارس ثانوية فنية للتمريض بمحافظة الإسكندرية    «إحنا من جمهوره».. عمرو يوسف يكشف كواليس رقصه مع عمرو دياب على المسرح    الأزهر: انتظام امتحانات الدور الثاني للثانوية الأزهرية في هدوء وانضباط كامل    ما الفرق بين التبديل والتزوير في القرآن الكريم؟.. خالد الجندي يوضح    شروط الالتحاق بأقسام آداب القاهرة للطلاب المستجدين 2025 (انتساب موجه)    مسئول فلسطيني يدعو المجتمع الدولي إلىاختصار الوقت في مواجهة إرهاب الاحتلال    تمرد إيزاك يشعل أزمة في نيوكاسل وليفربول يترقب    ضمن جهوده المجتمعية .. حزب حماة الوطن ينظم رحلات عمرة مجانية    نقيب الأشراف يلتقي رئيس مجلس القضاء الأعلى لتقديم التهنئة بتوليه منصبه    محافظ الغربية: ملف المخلفات على رأس أولويات تحسين جودة الحياة للمواطنين    الداخلية تكشف ملابسات فيديو سيدة تلقي بنفسها أمام السيارات في الشرقية    غدر الذكاء الاصطناعى    تفاصيل اكتشاف نفق بطول 50 مترًا قرب منطقة القصير في جنوب لبنان    مالي: مقتل أكثر من 149 جنديًا بهجمات لتنظيم القاعدة    بينها فساتين قصيرة وجريئة.. ياسمين رئيس تنشر فيديو لإطلالات مختلفة لها بالصيف    شنطة بنص مليون.. دينا فؤاد تخطف الأنظار بفستان جريء    مناقشات وورش حكي بالغربية ضمن فعاليات المبادرة الصيفية "ارسم بسمة"    وفاة ابن شقيقة المطرب السعودي رابح صقر    المنشاوي يهنئ طلاب جامعة أسيوط بحصد 9 جوائز في مهرجان الطرب للموسيقى والغناء    أمين الفتوى يوضح الفرق بين الاكتئاب والفتور في العبادة (فيديو)    طلقها وبعد 4 أشهر تريد العودة لزوجها فكيف تكون الرجعة؟.. أمين الفتوى يوضح    عانى من كسرين في القدم.. تفاصيل جراحة مروان حمدي وموعد عودته للمباريات    في يومه العالمي- متى تسبب لدغات البعوض الوفاة؟    إيران تدرس إرسال وفد إلى فيينا لاستئناف المحادثات مع الوكالة الدولية للطاقة الذرية    وزير الصحة يتفقد مستشفى الشروق ويوجه بدعم الكوادر الطبية وتطوير الخدمات    «يتحمل المسؤولية».. نجم ليفربول يتغنى ب محمد صلاح    بيع مؤسسي يضغط سوق المال.. والصفقات تنقذ السيولة    الأوقاف تعقد 681 ندوة بعنوان "حفظ الجوارح عن المعاصى والمخالفات"    الزمالك يكشف عن موعد التصفيات النهائية لاختبارات البراعم    أهم أخبار الإمارات الأربعاء.. محمد بن زايد يهنئ رئيس المجر بذكرى اليوم الوطني    البيئة تناقش آليات تعزيز صمود المجتمعات الريفية أمام التغيرات المناخية بقنا    طقس غد.. حار بأغلب الأنحاء ونشاط رياح واضطراب الملاحة والعظمى بالقاهرة 35    كنوز| 101 شمعة لفيلسوف الأدب الأشهر فى شارع صاحبة الجلالة    مدبولي لقادة الدول: حان الوقت لاتخاذ إجراءات سريعة وحاسمة لردع العدوان الإسرائيلي والاعتراف بالدولة الفلسطينية    حملة موسعة على منشآت الرعاية الأولية في المنوفية    تحرير 7 محاضر لمحلات جزارة ودواجن بمدينة مرسى مطروح    إزالة 19 حالة تعد على الأراضي الزراعية وأملاك الدولة في المنيا    محافظ الإسماعيلية يتفقد عددا من القطاعات الخدمية ويستمع للمواطنين بمركز أمراض الكلى    تعرف على مواجهات الزمالك في دوري الكرة النسائية للموسم الجديد    كيف يكون بر الوالدين بعد وفاتهما؟.. الإفتاء تجيب    ضبط المتهمين بالتنقيب عن الآثار داخل عقار بالخليفة    عمر طاهر على شاشة التليفزيون المصري قريبا    محافظ القاهرة يقرر النزول بالحد الأدنى لتنسيق القبول بالثانوي العام    تعرف على مواقيت الصلوات الخمس اليوم الأربعاء 20 اغسطس 2025 بمحافظة بورسعيد    انطلاق ملتقى الشباب العربي الياباني في الجامعة العربية    وزير الدفاع يلتقي مقاتلي المنطقة الشمالية.. ويطالب بالاستعداد القتالي الدائم والتدريب الجاد    وسام أبو علي: التتويج بالبطولات سبب انضمامي إلى كولومبوس    أحمد ياسر: كهربا يمر بظروف صعبة في ليبيا... ولا يصلح للعب في الأهلي والزمالك    نيوكاسل ردا على إيزاك: لم يتم إبلاغه أن بإمكانه الرحيل.. ونرحب بعودته    رئيس الوزراء: أدعو الطلاب اليابانيين للدراسة في مصر    انطلاق القطار السادس للعودة الطوعية للسودانيين من محطة مصر (صور)    ترامب: رئيس البنك المركزي يضر بقطاع الإسكان وعليه خفض أسعار الفائدة    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



مجدى الجلاد يكتب : قبل ما نبدأ الحصة.. تعالى نلعب البسة
نشر في أخبار النهاردة يوم 11 - 03 - 2013

تطاير الغضب من عينى «مرسى» حين أشاح «مبارك» بوجهه ورفض الحديث معه قبل أن يفك «الحبل» ويفتح التليفزيون.. صرخ «مرسى» بعنف: اسمع.. أنا ممكن أشردك وأبهدلك.. لازم تسمع الكلام..!
انطلقت ضحكة مجلجلة من فم «مبارك».. ونظر إليه ساخراً: تشرد مين وتبهدل مين؟! اتكلم على قدك.. أولاً مفيش بهدلة أكتر من كده.. ثانياً لما تقدر على الناس اللى مبهدلينك تعالى وبهدلنى.. ده انته يا راجل ماطلّعتش قرار واحد واتنفذ، كفاية مسخرة بورسعيد ومدن القناة، قلت «طوارئ»، قالوا «طوارئ عند...»، قلت حظر تجول، قالوا «ساعة الحظر ما تتعوضش».. فاكر يا مرسى لما المتظاهرين راحولك الاتحادية..؟!..
.. قبل أن يكمل، قاطعه «مرسى» بغضب: اسكت.!
.. لم يأبه «مبارك» وواصل كلامه ساخراً: ياراجل فيه ريس يهرب من الباب الخلفى، ده أنا يومها اتكسفتلك سلف.. جاى دلوقتى تعمل عليّا جامد..؟!
نظر «مرسى» إلى السقف، وتنهد بحزن، وكادت دمعة ساخنة تفر من عينه، ثم نظر إلى مبارك وهو يستجمع هدوءه وتماسكه: اسمع يا مبارك...
نهره «مبارك» وكاد يقطع الحبل من فرط غضبه: بتقول إيه؟! بتقول «مبارك».. مبارك حاف كده.. إنت نسيت ولاّ إيه يا «مرسى»..؟!
.. رد «مرسى» صارخاً: نسيت إيه.. عايزنى أقولهالك «مبارك بالبسطرمة» ولا «مبارك بالمايونيز»؟!
مبارك: أنا الريس مبارك.. فاهم.. ولاّ خايف يقولوا عليكم فلول.. ما انتم فلول مالكى وشافعى وحنبلى، فاكر قبل الثورة بشهرين كنت بتقول إيه؟! كنت بتقول على زكريا عزمى وأحمد عز وسامح فهمى رموز وطنية محترمة، ولاّ لما الولاد قرروا يعملوا مظاهرات فى 25 يناير، مش الإخوان قالوا مالناش دعوة، ده حتى البلتاجى يا راجل مارضيش يوقع على بيان 24 يناير، كنتم مرعوبين.. الله يسامحهم بقى الثوار عملوها وخلعونى ولعبتم عليهم لحد ماركبتم البلد.. بس خلى بالك، مصر مش سهلة، وآديك شايف اللى بيحصل لك، ولسه، ده انته وجماعتك هتشوفوا أيام أسود من قرن الخروب..!
«يعنى فرحان وشمتان..؟!».. قالها «مرسى» متحسراً.. فرد عليه «مبارك»: طبعاً يا راجل.. ده أنا بتحزم وأرقص كل ما باشوف «الخوازيق» اللى بتلبسوها على الهوا.. بالمناسبة، ابعد عن الإعلام علشان معركتك معاه خاسرة..!
قال مرسى: طيب أنا جاى لك علشان الموضوع ده..!
رد مبارك ساخراً مرة أخرى: علشان الإعلام؟!.. طيب ما عندك صفوت الشريف، عدّى عليه، واسأله، ولاّ أقول لك اتصل بمدير قناة «مصر 25» أو رئيس تحرير جريدة «الحرية والعدالة»..!
مرسى: انته هتهزر.. المسألة أكبر من الإعلام.. ثم إن الإخوان مالهمش فى الإعلام..!
قاطعه مبارك بنفس السخرية: .. مالهمش فى أى حاجة.. آسف.. لأ.. لهم فى الزيت والسكر بس..!
مرسى: ممكن نتكلم بجد شوية.. أنا جاى عايز أعرف منك شوية حاجات.. أهمها: إزاى قدرت تحكم البلد دى 30 سنة.. إزاى كنت بتخدر الشعب، و«تمرهم» المعارضة، وتوزن الأمور مع الجيش، وتتقى شر الأمريكان، وتواجه «نهم وطمع» حماس، ومؤامرات إسرائيل، وأطماع إيران.. و.. و.. و.. و..!
ضحك مبارك وقال: آه.. يعنى جاى تلموذ.. عايز تتعلم.. فعلاً.. العلم نورن.. أُمّال يا راجل إيه حكاية «ناسا»، والفضاء، والمريخ.. ده أنا حسيت وانت بتتكلم عن فتوحاتك فى «ناسا» إن الأمريكان جابوك رئيس لمصر
علشان تنقذ برنامج الفضاء بتاعهم!
مرسى وقد بدا أن صبره نفد: ما كفاية تريقة يا عم.. هو يعنى عيب إنى أستفيد من خبرتك.. م الآخر هتتكلم ولاّ أتوكل على الله، وأرجع أشوف حالى؟!
مبارك: طيب.. أنا ممكن أديك كورس مكثف.. بس بشروط..
مرسى: قول يا سيدى..
قالها مرسى.. ثم همس فى سره: لو كان لك عند...
قاطعه مبارك: بتقول إيه فى سرك.. أنا عارفكم كويس.. تتمسكنوا لحد ما تتمكنوا.. بس أنا غير الجماعة بتوع الثورة اللى ضحكتم عليهم.. أنا لحمى مر.. أنا نابى أزرق..
مرسى: ماشى يا عم «عبده موته».. يا مخربش.. قول شروطك..!
مبارك: أولاً.. تفك الحبل.
مرسى وهو يسرع بفك الحبل: إيه تانى يا وَحش؟
مبارك: تفتح التليفزيون.. نتسلى شوية.. وكمان كلامنا يبقى على موسيقى تصويرية حلوة.. يا سلام لما تاخد الدرس كده على هتافات المتظاهرين.. «يسقط يسقط حكم المرشد».. «يا مرسى يا مرسى هتحصّل مبارك على كرسى».. تصدق يا أبو الأمراس.. الشعارات دى بتطربنى أكثر من أم كلثوم.. والله
يا شيخ ومالك عليّا حلفان أنا ساعات باطير وكأنى فى السما، وحواليّا عصافير بتزقزق وبلابل ولا بلابل أسمهان.. يا راجل ده إنت معجزة بكل المقاييس.. عملتها إزاى فى 6 شهور.. عمرى ما شفت ريس، ولا حتى الريس حنتيرة، اتعمل فيه ده كله فى 6 شهور.. يا راجل ده إحنا علشان نعبر قناة السويس قعدنا 6 سنين، وقبل ما الشعب يطلع من هدومه، استحملنى 30 سنة.. ده إنت خلصت الليلة كلها فى كام أسبوع.. عموماً أى خدمة.. إنت محتاج كورس من ليفل زيرو.. يعنى من ألف باء حكم.. ممكن تعتبر نفسك فى «كى جى وان».. يلا يا حبيبى افتح التليفزيون وتعالى علشان نبدأ.. بس..!
مرسى متململاً: بس إيه تانى..؟!
مبارك ببرود شديد: ولا حاجة.. أنا زهقان من القعدة لوحدى بقالى شهور.. وسوزى لما بتيجى تزورنى بتلعب معايا «البسة».. عارف «البسة».. افتح التليفزيون وتعالى نلعب «البسة»، قبل ما نبدأ الحصة.. بالمناسبة.. معاك حاجة حلوة ناكلها..؟!


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.