Egypt's stocks close in red on Monday as benchmark EGX 30 dips 0.07%    Egypt's stocks start week higher, benchmark EGX 30 gains 0.48%    Fitch affirms Egypt's long-term foreign currency issuer default rating at B+    The unvaccinated prohibited from entry to Egypt state institutions starting December 1    Russia to lift COVID restrictions on flights to Egypt's Red Sea resorts on Nov. 9    Egypt, Greece ink deal for first subsea power link between Europe and Africa    Egypt hosts regional conference of EU refugee agency EASO    SCOHRE sparks discussion on harm reduction, tobacco control    Egypt to receive first of six high-trains from Spain's Talgo in mid-November    Egypt's iron and steel exports jump 197% in 8 months    Ethiopia halts work at its embassy in Egypt for 'economic reasons'    It's a bit frustrating to draw at home: Real Madrid keeper after Villarreal game    Russia says it's in sync with US, China, Pakistan on Taliban    Shoukry reviews with Guterres Egypt's efforts to achieve SDGs, promote human rights    Sudan says countries must cooperate on vaccines    Over 100 officials resign from Tunisia's main Islamist party    Johnson & Johnson: Second shot boosts antibodies and protection against COVID-19    Egypt to tax bloggers, YouTubers    Egyptian court bans use of mosques for political purposes    Brazil calls up 8 EPL players for World Cup qualifying    Refugees in fear as sentiment turns against them in Turkey    We mustn't lose touch: Muller after Bayern win in Bundesliga    Egypt records 36 new deaths from Covid-19, highest since mid June    Egypt sells $3 bln US-dollar dominated eurobonds    Sisi calls on House, Senate to commence second legislative sessions on 3, 5 October    Huawei Technologies has invested $10 mln over 5 years in innovation centres in Egypt    Gamal Hanafy's ceramic exhibition at Gezira Arts Centre is a must go    Italian Institute Director Davide Scalmani presents activities of the Cairo Institute for ITALIANA.IT platform    Qa'a play showing at Lycee El Horreya Theatre, Alexandria is a must go    Orange Egypt Introduces Amazon Prime Video    Tokyo Olympics: Cautious opening ceremony, shy start for Egyptians in competitions    Mallawi Museum in Upper Egypt holds recycling workshop for children during Eid Al-Adha    Egypt keen on stable tax policies to attract more investors: Finance Minister    Sudan declares state of emergency as water goes beyond Merowe Dam capacity    Niagara Falls illuminated in Egyptian flag to mark 23 July Revolution anniversary    Capital flows into EM keep recovering after March 2020 slump: Central Bank of Egypt    1 child orphaned every 12 seconds due to COVID-19-associated death: World Bank    Egypt, Japanese Olympic Committee discuss boosting sports cooperation    US emphasises AU's role in mediating Ethiopian damdispute    Ethiopia ready to resume dam talks with no legally binding agreements: Ethiopian official    Sunken city of Thônis-Heracleion in Egypt's Abu Qir bay yields new archaeological treasures    New films, concerts, and destinations for Eid Al-Adha holidays    Egypt, Oman discuss enhancing bilateral economic, investment relations    Al Ahly v Kaizer Chiefs: Cairo giants eye 10th CAF Champions League title    Tunisia hopes to have a UN role in resolving Egypt-Ethiopia dam dispute    APO Group enters new exclusive agreement with Getty Images on African press releases and images    On International Museum Day, Egypt opens two new museums at Cairo Airport    Old Cairo's Al-Fustat will be revamped on Egyptian President's directives    







Thank you for reporting!
This image will be automatically disabled when it gets reported by several people.



The right to air
Published in Al-Ahram Weekly on 27 - 11 - 2008

A dispute over TV rights postponed a local soccer derby and shed light on the absence of clear laws governing who may broadcast what. Nashwa Abdel-Tawab reports on a row that basically affects the football man on the street
Last Saturday the Cairo derby -- the biggest club clash on the Egyptian, Arab and African calendar -- was postponed after a row over television rights. Rivals Ahli and Zamalek were due to meet that day, however, the Egyptian Football Association (EFA) decided to call it off after Ahli insisted they held the TV rights to their home matches.
The EFA had signed a new TV deal at the beginning of the season, which put them in direct conflict with Ahli, the newly crowned African champions, and Egypt's sole powerhouse club.
Ahli claim they have a right to market their own home matches, but EFA says it owns the exclusive rights to its own games, including last Saturday's clash.
The match is now expected to be rescheduled for January, which will add to an already congested fixture list for Ahli, who have seen four more domestic games moved to early 2009 due to their African Champions League run.
Although the delays will surely affect the performance of the players, the decision, however, was welcomed by their Cairo neighbours Zamalek, who have suffered from a poor run of form of late and would have been without key striker Junior Agogo, who is serving a three-match ban.
For the average Egyptian, whose basic outlet lies in soccer, the postponement of the match and the possibilities of more of the same to come is simply another issue to be added on the list of frustrations.
EFA President Samir Zaher is trying hard to reach a compromise. "I'm in charge of Egyptian football," Zaher said recently. "Therefore, it's my duty to protect everyone's rights."
When TV networks were prevented from shooting two of Ahli's recent home games, they decided to take the matter to court, a step which would open the door to other problems. Mohamed Bayoumi, a Qatar- based sports analyst and an expert on international regulations governing sports federations, highlighted the importance of solving the problem peacefully before satellite channels protest to FIFA. If not, FIFA will have the right to put off the Egyptian league until the issue is resolved.
Given that satellite TV channels receive large commercial revenues from broadcasting Ahli's games due to the huge popularity of the five-time African champions, going to court was only natural.
If it had been any club other than Ahli, Zaher would not have given the matter much thought but since Ahli are the country's premier and most popular club in Egypt, with a following of millions, Zaher was forced to give the issue due attention.
It appears Ahli will accept LE6 million in compensation. The expected scenario goes like this: five networks will pay Ahli half a million pounds each and the EFA will not receive the normal LE3.6 million for buying the broadcasting rights of the league matches on its channel this season. But starting from June 2009, a new TV rights law will be passed under the supervision of the National Sports Council.
Ahli have so far played eight games -- five away matches and three at home. Three of their home matches were not broadcast.
Once they launched their satellite channel in August, Ahli sought to gain the exclusive rights to broadcast their home league games except on state television, which, being the host broadcaster, has transmission rights.
Three years ago, the EFA sold those rights to five TV satellite stations: Al-Hayat, Modern Sport, Dream Sport, ART and Orbit. Ahli believe they are the sole party responsible for the broadcasts. But there is confusion in Egypt over who owns broadcasting rights. All Egyptian Premier League clubs, with the exception of Ahli, previously authorised the EFA to sell their broadcasting rights.
According to the contract signed by the clubs, the EFA and the TV stations, Article 8 stipulates that any club that launches a TV station has the right to withdraw anytime and broadcast its games exclusively. And while everyone was aware of that clause, no one believed it would be enforced by anyone -- let alone Ahli.
None of the five channels were able to broadcast live Ahli's first league match in August against Olympic. Ahli had forbidden the entry of TV cameras into Cairo Stadium and the crews were sent away. Despite the tight measures, a TV station reporter managed to sneak in with a camera, blend in with the spectators, film the game and broadcast it 20 minutes before the Ahli channel did.
Ahli then released a statement confirming their intent to air the team's league games exclusively on the club's satellite channel, but excluding state-owned channels from the boycott. This would mean that the Egyptian Satellite Channel (ESC), Egypt's Channel Two and Nile Sports will be able to air the game along with Ahli TV.
"We took into consideration the rights of Egyptian viewers in the country and abroad," the statement that was released on Ahli's website said.
Ahli's decision came after the club officials failed to reach an agreement with the representatives of private satellite channels and EFA.
Ahli carried out their threat in second home game against Assiut Petroleum last month.
The Egyptian Radio and Television Union (ERTU), whose earlier stance seemed to be in favour of the TV networks, surprisingly gave Ahli the all-clear to stop broadcasting.
Although the EFA opposed Ahli's decision, they did not take action to halt the Cairo giants' plan. Now all have to give in to minimise losses.
Rivals are rivals and apparently don't mind taking a page from each other's book. Mohamed Amer, current chairman of Zamalek club, this week announced Zamalek's intentions to block any satellite channel, including that of Ahli, from broadcasting their league games unless they receive their financial dues from the EFA. Zamalek are expected today to send a letter to the EFA and the ERTU informing them of the club's board decision on whether their match with Ismaili on Sunday can be broadcast.
"I'm not against clubs establishing their own channels," said Essam Abdel-Moneim, a sports critic. "I am against the monopoly of sport. Why prevent others from broadcasting if they have paid the EFA and the clubs for the rights? Several channels which give pre-game and post-match analyses can only strengthen the league and the game itself," Abdel-Moneim said.
Mustafa Gomaa, manager of Ahli's TV channel, said he was surprised by the attack on the club and ART. "It's no surprise that Ahli are launching a channel. It has been well known for a year now," Gomaa said. "Sports games have been market products worldwide. Clubs have the right to benefit financially using their name and reputation."


Clic here to read the story from its source.