الدفاع الروسية: اعتراض 13 مسيرة أوكرانية فوق مقاطعتي روستوف وبيلجورود    424 مرشحًا يتنافسون على 200 مقعد.. صراع «الشيوخ» يدخل مرحلة الحسم    اتحاد الدواجن يكشف سبب انخفاض الأسعار خلال الساعات الأخيرة    بسبب خلافات الجيرة في سوهاج.. مصرع شخصين بين أبناء العمومة    الحقيقة متعددة الروايات    بعد الزلزال.. الحيتان تجنح ل شواطئ اليابان قبل وصول التسونامي (فيديو)    "بعد يومين من انضمامه".. لاعب الزمالك الجديد يتعرض للإصابة خلال مران الفريق    بالأسماء| ننشر حركة تنقلات وترقيات قيادات وضباط أمن القاهرة    بمحيط مديرية التربية والتعليم.. مدير أمن سوهاج يقود حملة مرورية    نقيب السينمائيين: لطفي لبيب أحد رموز العمل الفني والوطني.. ورحيله خسارة كبيرة    رامي رضوان ودنيا سمير غانم وابنتهما كايلا يتألقون بالعرض الخاص ل «روكي الغلابة»    الطعام فقط ومكافأة حماس.. هل يعترف ترامب بدولة فلسطين؟    ترامب: أبرمنا اتفاقا تجاريا مع باكستان وسنعمل معًا على تطوير احتياطياتنا النفطية    سعر التفاح والبطيخ والفاكهة بالأسواق اليوم الخميس 31 يوليو 2025    «الصفقات مبتعملش كشف طبي».. طبيب الزمالك السابق يكشف أسرارًا نارية بعد رحيله    إيرادات أزور تتجاوز 75 مليار دولار ومايكروسوفت تحقق أرباحا قياسية رغم تسريح الآلاف    الحد الأدني للقبول في الصف الأول الثانوي 2025 المرحلة الثانية في 7 محافظات .. رابط التقديم    اصطدام قطار برصيف محطة "السنطة" في الغربية.. وخروج عربة من على القضبان    أول تصريحات ل اللواء محمد حامد هشام مدير أمن قنا الجديد    من بيتك في دقائق.. طريقة استخراج جواز سفر مستعجل (الرسوم والأوراق المطلوبة)    مذكرات رجل الأعمال محمد منصور تظهر بعد عامين من صدور النسخة الإنجليزية    المهرجان القومي للمسرح المصري يعلن إلغاء ندوة الفنان محيي إسماعيل لعدم التزامه بالموعد المحدد    هذه المرة عليك الاستسلام.. حظ برج الدلو اليوم 31 يوليو    يعشقون الراحة والسرير ملاذهم المقدس.. 4 أبراج «بيحبوا النوم زيادة عن اللزوم»    لحماية الكلى من الإرهاق.. أهم المشروبات المنعشة للمرضى في الصيف    د.حماد عبدالله يكتب: إحترام "العدو" العاقل واجب!!    في حفل زفاف بقنا.. طلق ناري يصيب طالبة    مصرع شاب وإصابة 4 في تصادم سيارة وتروسيكل بالمنيا    التوأم يشترط وديات من العيار الثقيل لمنتخب مصر قبل مواجهتي إثيوبيا وبوركينا فاسو    ختام منافسات اليوم الأول بالبطولة الأفريقية للبوتشيا المؤهلة لكأس العالم 2026    المصري يواجه هلال مساكن فى ختام مبارياته الودية بمعسكر تونس    إغلاق جزئى لمزرعة سمكية مخالفة بقرية أم مشاق بالقصاصين فى الإسماعيلية    الوضع في الأراضي الفلسطينية وسوريا ولبنان محور مباحثات مسؤول روسي وأمين الأمم المتحدة    نشرة التوك شو| انخفاض سعر الصرف.. والغرف التجارية تكشف موعد مبادرة خفض الأسعار..    التنسيقية تعقد صالونًا نقاشيًا حول أغلبية التأثير بالفصل التشريعي الأول بالشيوخ    بعد 20 سنة غيبوبة.. والد الأمير النائم يكشف تفاصيل لأول مرة (فيديو)    سعر طن الحديد والأسمنت بسوق مواد البناء اليوم الخميس 31 يوليو 2025    حدث ليلًا| مصر تسقط أطنانا من المساعدات على غزة وتوضيح حكومي بشأن الآثار المنهوبة    القبض على 3 شباب بتهمة الاعتداء على آخر وهتك عرضه بالفيوم    «أمطار في عز الحر» : بيان مهم بشأن حالة الطقس اليوم: «توخوا الحذر»    مدير تعليم القاهرة تتفقد أعمال الإنشاء والصيانة بمدارس المقطم وتؤكد الالتزام بالجدول الزمني    هل يعاني الجفالي من إصابة مزمنة؟.. طبيب الزمالك السابق يجيب    "تلقى عرضين".. أحمد شوبير يكشف الموقف النهائي للاعب مع الفريق    وزير الرياضة يتفقد نادي السيارات والرحلات المصري بالعلمين    هل تتأثر مصر بزلزال روسيا العنيف، البحوث الفلكية تحسمها وتوجه رسالة إلى المواطنين    مونيكا حنا: علم المصريات نشأ فى سياق استعمارى    فوضى في العرض الخاص لفيلم "روكي الغلابة".. والمنظم يتجاهل الصحفيين ويختار المواقع حسب أهوائه    شادى سرور ل"ستوديو إكسترا": بدأت الإخراج بالصدفة فى "حقوق عين شمس"    ترامب: وزارة الخزانة ستُضيف 200 مليار دولار الشهر المقبل من عائدات الرسوم الجمركية    تنسيق المرحلة الأولى 2025.. لماذا يجب على الطلاب تسجيل 75 رغبة؟    عيار 21 يعود لسابق عهده.. أسعار الذهب تنخفض 720 للجنيه اليوم الخميس بالصاغة    حياة كريمة.. الكشف على 817 مواطنا بقافلة طبية بالتل الكبير بالإسماعيلية    أسباب عين السمكة وأعراضها وطرق التخلص منها    ما المقصود ببيع المال بالمال؟.. أمين الفتوى يُجيب    ما حكم الخمر إذا تحولت إلى خل؟.. أمين الفتوى يوضح    الورداني: الشائعة اختراع شيطاني وتعد من أمهات الكبائر التي تهدد استقرار الأوطان    أمين الفتوى يوضح آيات التحصين من السحر: المهم التحصن لا معرفة من قام به    الشيخ خالد الجندي: الرسول الكريم ضرب أعظم الأمثلة في تبسيط الدين على الناس    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



عازم معزوم.. مع سنية ومحروس مديون!
نشر في الوفد يوم 11 - 08 - 2011

منك لله يا سنية...كرهتينى فى العزومات بتاعة شهر رمضان...من قبل ما يهل الشهر الكريم وسنية هات يا عزومات للى تعرفه واللى ماتعرفوش..قرايبنا وقرايب قرايبنا وكل أهل الحتة والشارع .
لدرجة انى شكيت فى عزومة من عزوماتها لما لقيت ناس بقابلهم فى الأتوبيس..ولما اتكلمت معاهم واحنا بنفطر لقيتهم بيقولولى..أيوة يا استاذ زنكلونى...احنا بتوع الأتوبيس فعلا...مدام سنية كتر خيرها عزمت الأتوبيس بحاله..طبعا النار طلعت من نافوخى ...ومسكتها بعد الفطار ولسه بكلمها ردت عليا وقالت.."رمضان بيحب اللمة"..."..وبعدين انت مش عاوز تاخد ثواب ياراجل..روح منك لله".
رديت عليها.."رمضان شهر الرحمة..مش شهر الإسراف يا سنية.. ورمضان معمول مخصوص عشان نصوم فيه ونبطل أكل ونميمة ع الناس...وانتى ماشاء الله عليكى...لسانك زى الفرقلة".طبعا..انا اتعلمت..وابتديت اقلل من مصروف البيت عشان تخف شوية من العزومات..لغاية ماجيت فى يوم لقيت تليفون جايلى من سلكاوى زميلى فى المصلحة وبيقولى "انت معزوم ع الفطار يا زنكلونى ...ماتنساش تجيب المدام..ولو نسيت تجيبها يبقى أحسن.."..رديت.."مش عارف أقولك ايه يا سلكاوى..العزومة دى جت فى وقتها..الولية سنية دى خربت بيتى من كتر العزومات ...اخيرا جه اليوم اللى نتعزم فيه واوفر شوية"..
رجل الأرنب
المشكلة ان سنية بعد ما عرفت لقيتها بتصرخ وبتقول.."اخى ى ى..ده صاحبك سلكاوى ده قيحة وبخيل...مش بعيد يعزمنا احنا والعيال على رجل أرنب"...رحت رادد عليها.."يا سنية حرام عليكى...داحنا فى رمضان...بطلى نميمة..بلاش كلام على الناس"..راحت مزعقة وقايلة "بلا نيلة..هو ده راجل أساسا عشان ننم عليه...مش هو ده اللى بينصحك كل شوية نصايح توديك فى داهية؟"...رديت .."هو انتى مفيش فايدة فيكى يا سنية..رمضان يحب اللمة..مش مهم الأكل...الموجود يقضى الكل.."..
الغريبة ان سنية زمارة القطر سمعت الكلام ده ولا كأنها سمعت حاجة..ويوم العزومة الضهر لقيتها ولأول مرة فى حياتها ماسكة الجرنال وعمالة تقرا فيه...وبعديه على طول مسكت التليفون وفضلت تتكلم ساعتين...كبرت دماغى وقلت تغور بعيد عنى عشان أستريح...قبل الفطار بساعة نزلنا احنا والعيال و طلعنا على أول الشارع.. راحت تنده على تاكسى قلت لها ياسنية بلاش ...نوفر شوية...هو اليوم اللى نوفر فيه العزومة...نصرف الفلوس فى حاجة تانية؟..راحت صارخة فيا.."جرى ايه ياخويا..دى عزومة..يعنى لازم نروح مستريحين ومبسوطين..طبعا بمنظرها ده ولا تاكسى رضى يقف لنا..راحت الست هانم قايلة "ولايهمك يا زنكلونى...انا هتصرف"....بصيت لقيتها وقفت فى وسط الشارع بالعرض وصرخت بصوتها اللى زى زمارة القطر"تاكسى ى ى ى ى ى"...اول تاكسى شافها حاول يهرب من جنبها...لكن على مين...وقفت قدامه ومدت ايديها جوة العربية جابت السواق من قفاه...وفجأة لقيت الراجل بيصرخ "حرام عليكى يا ست..انا عندى عيال..حاضر حاضر ...هوصلك لأى حتة عاوزاها"....!
عازم ولا معزوم..!
المهم...وصلنا لسلكاوى واستقبلنا هو ومراته والعيال..واول ما قعدنا على ترابيزة السفرة ابتدت الموال بتاع كل مرة.."مرات صاحبك لابسة لبس مسخرة بلوزة فوشيا على جيبة مشجرة...وبعدين سلكاوى ده ماله لايص فى نفسه كده ومش ساند طوله..وبعدين ايه الأكل ده؟...ادى اللى كنت عاملة حسابه..شوية ملوخية على طبقين رز؟....فين المحشى واللحمة والذى منه؟" رديت عليها بصوت واطى.."بس يا سنية كلى وانتى ساكتة ..كسفتينا.."...ردت عليا "ولا يهمك يا خويا...انا هتصرف...عشان تعرف ان سنية ...الست اللى هية!!"
مفيش خمس دقايق وجرس الباب ضرب...قام سلكاوى يفتح ..لقى واحد لابس زمبيل على راسه وبيقول...مش دى شقة الأستاذ سلكاوى؟..اتفضل الطلبات...ديك رومى محشى بالكبد والكلاوى..و3 صوانى رز معمر..وفخدتين لحمة ضانى..و3 فراخ مشوية..وطبقين شوربة لسان عصفور..اما الحلو..3 صوانى كنافة ..و4 بقلاوة..وجردل أم على و6 كيلو قطايف"..راح سلكاوى صارخ بعزم ما فيه وقايل"..انا مش هدفع حاجة...انا ماطلبتش الأكل ده.."...فرد عليه الراجل..لأ..الحساب مش بإسم سلكاوى..اللى طلب الأكل ده واحدة اسمها سنية وطلبت ان الحساب يكون بأسم زنكلونى السرياقوسى"..!!
بقلم : عمرو عكاشة
والاسم عزومة..!
بقيت مش طايقة المحروس ولا طايقه امه بعد المقلب اللي عمله فيا اول يوم رمضان..عزم العيله الكريمة كلها اخواته البنات واجوازهم وعيالهم وبنت عمته وبنت خالته واجوازهم وكمان ولاد خالته ومراتتهم..ده غير امه!!
واتعكيت لوحدي وعملت حتة دين سفره ولا بوفيه فرح خمس نجوم! بس انا كان أملي بعد العزومه الكنج دي اني ارتاح الأيام الجايه من وقفة المطبخ بعد ما فاض من الأكل اللي يكفينا كام يوم..لكن المحروس ابن اللذين مخلنيش اتهنى على الحلم ده بعد ما لف الأكل اللى فاضل واداهم لامه وهي مروحه..وياريتها حتى سمعتني كلمة حلوه ولا قالت حتى متشكرين..بس عشان اكون حقانيه بنت خالته وبنت عمته ومراتات ولاد خالته كلهم ناس ذوق..اتصلوا ع الضهرية والعصرية يسألوني اذا كنت عايزه مساعده..بصراحة انا شكرتهم وعملت كل حاجه بنفسي!!
سحور آه..فطار لأ
وطبعا ضربت لي بوز من ساعتها..ولأني بجد ماكنش فيا حيل ادخل المطبخ اصريت تاني يوم رمضان نفطر فول بالزيت..وطبعا ماقولكمش المحروس عمل إيه أول ما شاف طبق الفول..كان هيجيله سكته قلبيه..كان بيعيط وهو عمال يشم روائح الاكل اللي جايه من عند الجيران اشكال والوان..والظاهر كان فاكرها من عندنا..قعد يلطم زي الولايا ويقول على طريقة فؤاد المهندس: "ياخواتي صايم وراجل شقيان ومراتي عايزة تجوعني حتى في رمضان.. دي مصيبة إيه دي؟!!..تعالي لي يا امااا!!"
لقيته على بليل بيقولي: "خلاص ياختى فرجت..عشان تتسدي وتفردي ام البوز ده..احنا معزومين الاسبوع ده..عندك بكره عند بنت خالتي وبعده عند بنت عمتي وبعده عند ابن خالتي الكبير..يبقى يومك منيل واسود من قرن الخروب لو شفت طبق الفول ده تاني ع الفطار..سحور اه..فطار لأ"!! بصراحه بعد البوقين اللي قالهم..فردت بوزي بجد..يا سلام..احلى حاجه في رمضان لما تكون معزوم..بتبقى الواحده مننا حاسه انها برنسيسه!!
وتاني يوم قلت اعمل برضه بأصلي واتصل ببنت خالته واعمل زيها واسألها اذا كانت عايزه حاجه..مجاملة يعني..فاتفاجأت بتقولي: "انتي بنت حلاااال..اتكلمتي في وقتك..شوفي انا البوتاجاز اللي عندي اربع عيون ومش مكفي..ونبي عليكي بالرز..اعمللنا كده كميه محترمه..يجي سبع تمن كوبايات..ولا اقولك اعملي لنا حلتين!"..مصدقتش نفسي..هو يعني انا البوتاجاز بتاعي بخمس عيون..ما انا عملت عزومه قد كده وماكلفتش حد يعملي حاجه..طبعا ماكنش فيه وقت اولع اصلا..جري على المطبخ وطلعت كل الرز اللي حيلتنا وقسمته على حلتين وطبخته!!
أول ما وصلنا لقفت هي مني الرز بسرعه وحطته ع السفره..الاصناف كانت معقوله بس بصراحه اكلها مايجيش حاجه جنب اكلي..مش شكرانيه في نفسي والله..اكلها عامل زي اكل المطاعم..شكله حلو بس مالوش طعم..وام المحروس شغاله شكرانيه في الاكل وفي طعامته وتقول:"الله يا فوقيه..ليه التعب ده كله وانتي صايمه..لا بجد تعبتي نفسك!!"..وجت على الرز وقالت: "الله يا فوقيه الله..ده رز ولا كباب"..راحت فوقيه ضحكت وقالت: "دي عصمت اللي عاملاه يا نينا"..أول ما سمعت كده قعدت تكح تكح قال يعني الرز اتحشر في زورها وبعد ما شربت شويه ميه راحت قايله: "باينها زلطه..تبقى تنقيه كويس يا عصمت"!! وطبعا المحروس سمع كده وهات يا ضحك من تحت لتحت!
على مين....؟!
مر اول يوم عال العال..جينا على اليوم التاني..قلت استذكى واتصل ببنت عمته على العصرية قبل ما انزل من البيت واسألها اذا كانت عايزه حاجه وكده مش هتبقى عامله حسابها عليا..ويبقى اسمي جاملت برضه..اتصلت بيها لقيتها بتقولي: "بنت حلاااال..اتكلمتي في وقتك..انت كده كده قدامك يجي ربع ساعة عشان تتحركي..صح؟..عليكي يا حبيبتي بقمر الدين والسلطه..خليها متحبشه ومليانه خيار..والحلو يا عصمت..كنافه وقطايف من الراجل اللي تحتكوا..انا عارفه حاجته حلوه..احسن اختك لايصه"!! بجد ولعت..طبعا ماكنتش عامله حسابي على عصاير خالص..وبعدين الراجل اللي تحتنا ده بيبقى واقف عليه قبل الفطار طابورين مش طابور واحد..وكالعاده انا اللي اتعكيت..ووقفتلي في الطابور يجي نص ساعة وضغطي جاب الرابع..والمحروس قاعد في العربية بيسمع قرآن!!
تالت يوم..قلت انا مش هاتصل خالص..ويقولوا عليا اللي يقولوه..كل واحده تقع في ورطه تقول عصمت!!..اعمل عزومه اتهد..اتعزم اتهد..ده ايه النحس ده..وياريت حد حاسس بهدتي!! لقيت المحروس راجع بدري من الشغل مش زي عوايده..ودخل المطبخ وقعد يفتش في الحلل ولما مالقاش فيهم حاجه بصلي باستغراب وقال: "ايه ياوليه..هو انتي ما طبختيش حاجه النهارده؟!!!"..رديت عليه باستغراب: "مساء فقدان الذاكره يا محروس..هو انت مش قلت اننا معزومين النهارده عند ابن خالتك؟!!" راح خابط ايديه على دماغه وهو بيقول: "يا شيخه..هو انا ماقولتلكيش!! ابن خالتي عازمنا على رمضان دش بارتي"!
بقلم: رانيا صالح


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.