انطلاق فعاليات امتحانات منتصف الفصل «الميدتيرم» بكليات وبرامج جامعة القاهرة الأهلية    قبل التصويت بالداخل، الوطنية الانتخابات تتيح للناخبين التعرف على المرشحين عبر موقعها الرسمي    انتظام أعمال الدراسة بالمركز الثقافي بأوقاف السويس    الصعود حليف الدولار اليوم.. العملة الأمريكية تعاود الارتفاع أمام الجنيه    وزير المالية: مصر تستثمر في المستقبل بإرادة سياسية قوية ومحفزة للاستثمار    البورصة تواصل الصعود في منتصف جلسة تداولات اليوم    محمد معيط: التعريفات الجمركية ألقت بظلالها على صناعة التأمين وأثرت على النمو الاقتصادي    منتدى إعلام مصر.. إعلاميون وخبراء: الاستثمار في الذكاء الاصطناعي يفرض تحديات مهنية وواقع لا يمكن تجاهله    مصرع شخص فى الفلبين جراء إعصار "فونج-وونج"    عراقجي: لا توجد حاليا أي إمكانية لاستئناف المحادثات بين طهران وواشنطن    بين السياسة والرياضة.. أحمد الشرع يثير الجدل بلقطة غير متوقعة مع قائد أمريكي (فيديو)    مسئولون عراقيون: الانتخابات تجري بشفافية عالية ولم يسجل أي خلل    أردوغان: نستعد لإرسال منازل مسبقة الصنع من «منطقة زلزال 2023» إلى غزة    833 مستوطنا يقتحمون المسجد الأقصى    هالاند: نقاط ضعف ليفربول ليست كثيرة.. وهذا ما أفعله من أجل الاستمرار في التألق    بدء استئناف المتهمين بقضية الدارك ويب على حكم إعدام الأول وسجن المتهم الثاني    تأجيل محاكمة 10 متهمين بخلية التجمع لجلسة 29 ديسمبر    السكة الحديد تشارك فى نقل القضاة المشرفين على انتخابات مجلس النواب    لها «وجه شرس».. 3 أبراج تُخفي جوانب سلبية في شخصياتها    الأوقاف توضح ديانة المصريين القدماء: فيهم أنبياء ومؤمنون وليسوا عبدة أوثان    عوض تاج الدين: الرئيس السيسي يتابع أسبوعيًا مراحل إنجاز مستشفى 500 500 تمهيدًا لافتتاحه    «كفاية كوباية قهوة وشاي واحدة».. مشروبات ممنوعة لمرضى ضغط الدم    برلماني يدعو المصريين للنزول بكثافة إلى صناديق الاقتراع    يايسله: إيفان توني لم يلعب أمام اتحاد جدة لهذا السبب.. وكرة القدم ليس مثل الشطرنج    الزمالك كعبه عالي على بيراميدز وعبدالرؤوف نجح في دعم لاعبيه نفسيًا    نهائي السوبر وقمة الدوري الإنجليزي.. تعرف على أهم مباريات اليوم    طولان: محمد عبد الله في قائمة منتخب مصر الأولية لكأس العرب    «لعبت 3 مباريات».. شوبير يوجه رسالة لناصر ماهر بعد استبعاده من منتخب مصر    .سحر السنباطي تصطحب 30 طفلًا وطفلة من سفراء المجلس للاحتفال بأعياد الطفولة بمحافظة شمال سيناء    جاهزية 56 لجنة ومركز انتخابي موزعة على دائرتين و 375543 لهم حق التوصيت بمطروح    وزير الخارجية يؤكد أهمية تعزيز التعاون بين مصر ودول المنطقة في مجال الطاقة    أمن المنافذ يحبط محاولتين للهجرة غير الشرعية وتزوير المستندات خلال 24 ساعة    أجهزة الداخلية تتمكن خلال 24 ساعة من ضبط 337 قضية مخدرات و150 قطعة سلاح    مديريات التربية والتعليم تبدأ تجهيز الاستمارات الورقية لطلاب الشهادة الإعدادية للعام الدراسي 2025/2026 استعدادًا للامتحانات    الداخلية تعلن إطلاق خدمة vip إكسبريس "الإختيارية" بإدارة تصاريح العمل    عاجل- قبل صرف معاشات ديسمبر.. التأمينات الاجتماعية تتيح تعديل جهة صرف المعاش    صالون جامعة المنصورة الثقافي يفتح حوارًا حول المتحف المصري الكبير.. أيقونة الحضارة المصرية العالمية    إشادة ألمانية واسعه بالنجم المصري تامر حسني.. لأول مره في تاريخ ألمانيا مطرب عربي يمليء ستاد يايلا أرينا ب30 ألف شخص    تشييع جنازة مصطفى نصر عصر اليوم من مسجد السلطان بالإسكندرية    صفاء أبو السعود تكشف عن تفاصيل مشاركتها في حفل الجراند بول    ليلى علوي فى الرباط.. حين يتحول التكريم إلى جسر بين الذاكرة والراهن السينمائي    بث مباشر.. التشغيل التجريبي لمونوريل شرق النيل بدون ركاب    أمين الفتوى: الصلاة بملابس البيت صحيحة بشرط ستر الجسد وعدم الشفافية    على خطى النبي.. رحلة روحانية تمتد من مكة إلى المدينة لإحياء معاني الهجرة    وزير الخارجية يؤكد لنظيره النيجيري عمق العلاقات التاريخية بين البلدين    قافلة «زاد العزة» ال 68 تدخل إلى الفلسطينيين بقطاع غزة    معلومات الوزراء : 70.8% من المصريين تابعوا افتتاح المتحف الكبير عبر التليفزيون    وزير الصحة الفلسطيني يعلن بدء استكمال حملة تطعيم الأطفال في قطاع غزة    «السعيد يلعب على حساب أي حد».. شوبير يكشف مفاتيح الزمالك للفوز على الأهلي    المصريون بكندا ينهون التصويت في انتخابات مجلس النواب    الذكاء الاصطناعى أخطر على الدين من الإلحاد    «المتحف المصرى الكبير» أقوى من «الجاهلية»    تعرف على مواقيت الصلاة بمطروح اليوم وأذكار الصباح    اختتام فعاليات مؤتمر المعهد القومي للأورام "مستقبل بلا سرطان"    «الكلام اللي قولته يجهلنا.. هي دي ثقافتك؟».. أحمد بلال يفتح النار على خالد الغندور    إخلاء سبيل شخص وصديقه بواقعة التحرش اللفظي بسيدة فى بولاق أبو العلا    حبس وغرامة.. نقيب الأطباء يكشف عقوبة التجاوز والتعدي على الطبيب في القانون الجديد (فيديو)    تعرف على مواقيت الصلاة اليوم السبت 8-11-2025 في محافظة الأقصر    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



عازم معزوم.. مع سنية ومحروس مديون!
نشر في الوفد يوم 11 - 08 - 2011

منك لله يا سنية...كرهتينى فى العزومات بتاعة شهر رمضان...من قبل ما يهل الشهر الكريم وسنية هات يا عزومات للى تعرفه واللى ماتعرفوش..قرايبنا وقرايب قرايبنا وكل أهل الحتة والشارع .
لدرجة انى شكيت فى عزومة من عزوماتها لما لقيت ناس بقابلهم فى الأتوبيس..ولما اتكلمت معاهم واحنا بنفطر لقيتهم بيقولولى..أيوة يا استاذ زنكلونى...احنا بتوع الأتوبيس فعلا...مدام سنية كتر خيرها عزمت الأتوبيس بحاله..طبعا النار طلعت من نافوخى ...ومسكتها بعد الفطار ولسه بكلمها ردت عليا وقالت.."رمضان بيحب اللمة"..."..وبعدين انت مش عاوز تاخد ثواب ياراجل..روح منك لله".
رديت عليها.."رمضان شهر الرحمة..مش شهر الإسراف يا سنية.. ورمضان معمول مخصوص عشان نصوم فيه ونبطل أكل ونميمة ع الناس...وانتى ماشاء الله عليكى...لسانك زى الفرقلة".طبعا..انا اتعلمت..وابتديت اقلل من مصروف البيت عشان تخف شوية من العزومات..لغاية ماجيت فى يوم لقيت تليفون جايلى من سلكاوى زميلى فى المصلحة وبيقولى "انت معزوم ع الفطار يا زنكلونى ...ماتنساش تجيب المدام..ولو نسيت تجيبها يبقى أحسن.."..رديت.."مش عارف أقولك ايه يا سلكاوى..العزومة دى جت فى وقتها..الولية سنية دى خربت بيتى من كتر العزومات ...اخيرا جه اليوم اللى نتعزم فيه واوفر شوية"..
رجل الأرنب
المشكلة ان سنية بعد ما عرفت لقيتها بتصرخ وبتقول.."اخى ى ى..ده صاحبك سلكاوى ده قيحة وبخيل...مش بعيد يعزمنا احنا والعيال على رجل أرنب"...رحت رادد عليها.."يا سنية حرام عليكى...داحنا فى رمضان...بطلى نميمة..بلاش كلام على الناس"..راحت مزعقة وقايلة "بلا نيلة..هو ده راجل أساسا عشان ننم عليه...مش هو ده اللى بينصحك كل شوية نصايح توديك فى داهية؟"...رديت .."هو انتى مفيش فايدة فيكى يا سنية..رمضان يحب اللمة..مش مهم الأكل...الموجود يقضى الكل.."..
الغريبة ان سنية زمارة القطر سمعت الكلام ده ولا كأنها سمعت حاجة..ويوم العزومة الضهر لقيتها ولأول مرة فى حياتها ماسكة الجرنال وعمالة تقرا فيه...وبعديه على طول مسكت التليفون وفضلت تتكلم ساعتين...كبرت دماغى وقلت تغور بعيد عنى عشان أستريح...قبل الفطار بساعة نزلنا احنا والعيال و طلعنا على أول الشارع.. راحت تنده على تاكسى قلت لها ياسنية بلاش ...نوفر شوية...هو اليوم اللى نوفر فيه العزومة...نصرف الفلوس فى حاجة تانية؟..راحت صارخة فيا.."جرى ايه ياخويا..دى عزومة..يعنى لازم نروح مستريحين ومبسوطين..طبعا بمنظرها ده ولا تاكسى رضى يقف لنا..راحت الست هانم قايلة "ولايهمك يا زنكلونى...انا هتصرف"....بصيت لقيتها وقفت فى وسط الشارع بالعرض وصرخت بصوتها اللى زى زمارة القطر"تاكسى ى ى ى ى ى"...اول تاكسى شافها حاول يهرب من جنبها...لكن على مين...وقفت قدامه ومدت ايديها جوة العربية جابت السواق من قفاه...وفجأة لقيت الراجل بيصرخ "حرام عليكى يا ست..انا عندى عيال..حاضر حاضر ...هوصلك لأى حتة عاوزاها"....!
عازم ولا معزوم..!
المهم...وصلنا لسلكاوى واستقبلنا هو ومراته والعيال..واول ما قعدنا على ترابيزة السفرة ابتدت الموال بتاع كل مرة.."مرات صاحبك لابسة لبس مسخرة بلوزة فوشيا على جيبة مشجرة...وبعدين سلكاوى ده ماله لايص فى نفسه كده ومش ساند طوله..وبعدين ايه الأكل ده؟...ادى اللى كنت عاملة حسابه..شوية ملوخية على طبقين رز؟....فين المحشى واللحمة والذى منه؟" رديت عليها بصوت واطى.."بس يا سنية كلى وانتى ساكتة ..كسفتينا.."...ردت عليا "ولا يهمك يا خويا...انا هتصرف...عشان تعرف ان سنية ...الست اللى هية!!"
مفيش خمس دقايق وجرس الباب ضرب...قام سلكاوى يفتح ..لقى واحد لابس زمبيل على راسه وبيقول...مش دى شقة الأستاذ سلكاوى؟..اتفضل الطلبات...ديك رومى محشى بالكبد والكلاوى..و3 صوانى رز معمر..وفخدتين لحمة ضانى..و3 فراخ مشوية..وطبقين شوربة لسان عصفور..اما الحلو..3 صوانى كنافة ..و4 بقلاوة..وجردل أم على و6 كيلو قطايف"..راح سلكاوى صارخ بعزم ما فيه وقايل"..انا مش هدفع حاجة...انا ماطلبتش الأكل ده.."...فرد عليه الراجل..لأ..الحساب مش بإسم سلكاوى..اللى طلب الأكل ده واحدة اسمها سنية وطلبت ان الحساب يكون بأسم زنكلونى السرياقوسى"..!!
بقلم : عمرو عكاشة
والاسم عزومة..!
بقيت مش طايقة المحروس ولا طايقه امه بعد المقلب اللي عمله فيا اول يوم رمضان..عزم العيله الكريمة كلها اخواته البنات واجوازهم وعيالهم وبنت عمته وبنت خالته واجوازهم وكمان ولاد خالته ومراتتهم..ده غير امه!!
واتعكيت لوحدي وعملت حتة دين سفره ولا بوفيه فرح خمس نجوم! بس انا كان أملي بعد العزومه الكنج دي اني ارتاح الأيام الجايه من وقفة المطبخ بعد ما فاض من الأكل اللي يكفينا كام يوم..لكن المحروس ابن اللذين مخلنيش اتهنى على الحلم ده بعد ما لف الأكل اللى فاضل واداهم لامه وهي مروحه..وياريتها حتى سمعتني كلمة حلوه ولا قالت حتى متشكرين..بس عشان اكون حقانيه بنت خالته وبنت عمته ومراتات ولاد خالته كلهم ناس ذوق..اتصلوا ع الضهرية والعصرية يسألوني اذا كنت عايزه مساعده..بصراحة انا شكرتهم وعملت كل حاجه بنفسي!!
سحور آه..فطار لأ
وطبعا ضربت لي بوز من ساعتها..ولأني بجد ماكنش فيا حيل ادخل المطبخ اصريت تاني يوم رمضان نفطر فول بالزيت..وطبعا ماقولكمش المحروس عمل إيه أول ما شاف طبق الفول..كان هيجيله سكته قلبيه..كان بيعيط وهو عمال يشم روائح الاكل اللي جايه من عند الجيران اشكال والوان..والظاهر كان فاكرها من عندنا..قعد يلطم زي الولايا ويقول على طريقة فؤاد المهندس: "ياخواتي صايم وراجل شقيان ومراتي عايزة تجوعني حتى في رمضان.. دي مصيبة إيه دي؟!!..تعالي لي يا امااا!!"
لقيته على بليل بيقولي: "خلاص ياختى فرجت..عشان تتسدي وتفردي ام البوز ده..احنا معزومين الاسبوع ده..عندك بكره عند بنت خالتي وبعده عند بنت عمتي وبعده عند ابن خالتي الكبير..يبقى يومك منيل واسود من قرن الخروب لو شفت طبق الفول ده تاني ع الفطار..سحور اه..فطار لأ"!! بصراحه بعد البوقين اللي قالهم..فردت بوزي بجد..يا سلام..احلى حاجه في رمضان لما تكون معزوم..بتبقى الواحده مننا حاسه انها برنسيسه!!
وتاني يوم قلت اعمل برضه بأصلي واتصل ببنت خالته واعمل زيها واسألها اذا كانت عايزه حاجه..مجاملة يعني..فاتفاجأت بتقولي: "انتي بنت حلاااال..اتكلمتي في وقتك..شوفي انا البوتاجاز اللي عندي اربع عيون ومش مكفي..ونبي عليكي بالرز..اعمللنا كده كميه محترمه..يجي سبع تمن كوبايات..ولا اقولك اعملي لنا حلتين!"..مصدقتش نفسي..هو يعني انا البوتاجاز بتاعي بخمس عيون..ما انا عملت عزومه قد كده وماكلفتش حد يعملي حاجه..طبعا ماكنش فيه وقت اولع اصلا..جري على المطبخ وطلعت كل الرز اللي حيلتنا وقسمته على حلتين وطبخته!!
أول ما وصلنا لقفت هي مني الرز بسرعه وحطته ع السفره..الاصناف كانت معقوله بس بصراحه اكلها مايجيش حاجه جنب اكلي..مش شكرانيه في نفسي والله..اكلها عامل زي اكل المطاعم..شكله حلو بس مالوش طعم..وام المحروس شغاله شكرانيه في الاكل وفي طعامته وتقول:"الله يا فوقيه..ليه التعب ده كله وانتي صايمه..لا بجد تعبتي نفسك!!"..وجت على الرز وقالت: "الله يا فوقيه الله..ده رز ولا كباب"..راحت فوقيه ضحكت وقالت: "دي عصمت اللي عاملاه يا نينا"..أول ما سمعت كده قعدت تكح تكح قال يعني الرز اتحشر في زورها وبعد ما شربت شويه ميه راحت قايله: "باينها زلطه..تبقى تنقيه كويس يا عصمت"!! وطبعا المحروس سمع كده وهات يا ضحك من تحت لتحت!
على مين....؟!
مر اول يوم عال العال..جينا على اليوم التاني..قلت استذكى واتصل ببنت عمته على العصرية قبل ما انزل من البيت واسألها اذا كانت عايزه حاجه وكده مش هتبقى عامله حسابها عليا..ويبقى اسمي جاملت برضه..اتصلت بيها لقيتها بتقولي: "بنت حلاااال..اتكلمتي في وقتك..انت كده كده قدامك يجي ربع ساعة عشان تتحركي..صح؟..عليكي يا حبيبتي بقمر الدين والسلطه..خليها متحبشه ومليانه خيار..والحلو يا عصمت..كنافه وقطايف من الراجل اللي تحتكوا..انا عارفه حاجته حلوه..احسن اختك لايصه"!! بجد ولعت..طبعا ماكنتش عامله حسابي على عصاير خالص..وبعدين الراجل اللي تحتنا ده بيبقى واقف عليه قبل الفطار طابورين مش طابور واحد..وكالعاده انا اللي اتعكيت..ووقفتلي في الطابور يجي نص ساعة وضغطي جاب الرابع..والمحروس قاعد في العربية بيسمع قرآن!!
تالت يوم..قلت انا مش هاتصل خالص..ويقولوا عليا اللي يقولوه..كل واحده تقع في ورطه تقول عصمت!!..اعمل عزومه اتهد..اتعزم اتهد..ده ايه النحس ده..وياريت حد حاسس بهدتي!! لقيت المحروس راجع بدري من الشغل مش زي عوايده..ودخل المطبخ وقعد يفتش في الحلل ولما مالقاش فيهم حاجه بصلي باستغراب وقال: "ايه ياوليه..هو انتي ما طبختيش حاجه النهارده؟!!!"..رديت عليه باستغراب: "مساء فقدان الذاكره يا محروس..هو انت مش قلت اننا معزومين النهارده عند ابن خالتك؟!!" راح خابط ايديه على دماغه وهو بيقول: "يا شيخه..هو انا ماقولتلكيش!! ابن خالتي عازمنا على رمضان دش بارتي"!
بقلم: رانيا صالح


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.