تفاصيل الجلسة العامة لمجلس النواب.. اليوم    أهم القرارات الحكومية اليوم في العدد 28 بجريدة الوقائع المصرية    اليوم الأربعاء.. البورصة المصرية تختتم بارتفاع جماعي وربح 27 مليار جنيه    لجنة النقل والمواصلات بمجلس النواب ترسم خارطة طريق لتطوير المنظومة    الرئيس التركي: نستهدف رفع حجم التبادل التجاري مع مصر إلى 15 مليار دولار    برشلونة ل حمزة عبد الكريم: بداية واعدة والقادم أجمل    انطلاق مباراة زد والمصري في الدوري    الهلال السعودي يمدد عقد روبن نيفيز حتى 2029    تأجيل محاكمة مستريح السيارات ل6 أبريل    سرقت «حلق» طفلة داخل الحضانة.. كواليس سقوط «خاطفة الذهب» بالغربية    غادة إبراهيم تبدأ تصوير «إعلام وراثة» استعداداً ل رمضان 2026    خالد الجندى يوضح الفرق بين الجدل المحمود والمذموم    المستشار حامد شعبان سليم يكتب عن : ربنا الله !?    جامعة القناة تنظم قافلة تنموية شاملة لخدمة أهالى حى الجناين بالسويس    مش مجرد خس وطماطم.. أطباق من السلطة مفيدة لصحتك تقوى مناعتك    وزارة الزراعة: ضبط 91 منشأة بيطرية مخالفة للقانون خلال يناير    اتحاد الكرة الطائرة يوقف ثلاثي الزمالك بسبب المديونية    وفقا لجدول محدد.. القاهرة تتحول إلى متحف مفتوح خلال الفترة المقبلة    أم كلثوم.. من منصة الغناء إلى استراتيجية القوة الناعمة    ريكورد: رونالدو لم يغادر الرياض ويعود لتدريبات النصر    «هيئة البريد» توفر حزمة خدمات مالية مع «معاهد الجزيرة العليا بالمقطم»    خالد حنفي: مبادرة «بوابة صحار العالمية» رؤية تعيد رسم خريطة التجارة    برلمانية المؤتمر بال«الشيوخ»: حجب «روبلوكس» خطوة حاسمة لحماية الأطفال    محافظ الشرقية يفتتح وحدتي طب أسرة بالملكيين البحرية والحجازية    اليوم العالمي للسرطان.. 6 لفتات إنسانية تصنع فارقًا في رحلة المحاربين    وزيرا الدفاع اليوناني والأمريكي يناقشان أسس التعاون الدفاعي الاستراتيجي    أحمد عبدالقادر يعلن رحيله عن الأهلي وينتقل رسميًا إلى الكرمة العراقي    شركات السكر تتوقف عن التوريد للأسواق.. والطن يرتفع 4 آلاف جنيه خلال يومين    احتفالية الأزهر باليوم العالمي للأخوة الإنسانية تؤكد مركزية القيم الأخلاقية في بناء السلم المجتمعي    محامون يتهمون وزير خارجية سويسرا بالتواطؤ في جرائم حرب غزة    وزارة العمل تُعلن عن فرص عمل بالأردن في مجال المقاولات الإنشائية.. ورابط للتقديم    الهلال الأحمر المصري يواصل دعم الفلسطينيين لليوم الثالث.. وقافلة زاد العزة 131 تنطلق إلى غزة    خالد محمود يكتب : برلين السينمائي 2026: افتتاح أفغاني يكسر منطق «الأفلام الآمنة»    تشييع جنازة والد علا رشدى من مسجد الشرطة.. وأحمد السعدنى أبرز الحاضرين    تطورات مفاجئة فى أزمة إمام عاشور.. الأهلى يضع شروط العفو واللاعب يتحدى    عاجل- الأمير أندرو يغادر منزله الملكي بعد الكشف ملفات جديدة ل "جيفري إبستين"    الأزهر الشريف يحتفل باليوم العالمي للأخوة الإنسانية في ذكرى توقيع «الوثيقة»    رئيس «هيئة الاستثمار»: منتدى الأعمال المصري-التركي فرصة لإطلاق شراكات اقتصادية جديدة    متابعات دورية لإلزام التجار بأسعار السلع المخفضة في معارض أهلا رمضان بالشرقية    البورصة تواصل الصعود بمنتصف تعاملات اليوم    إعلان القائمة القصيرة للجائزة العالمية للرواية العربية في دورتها ال19    محافظ أسيوط يكرم حفظة القرآن الكريم بمركز أبنوب فى مسابقة الفرقان    الإدارة والجدارة    محافظ كفرالشيخ يهنئ رئيس الجامعة الجديد ويبحثان عدد من الملفات المشتركة    وزير الصحة يبحث مع رئيس العربية للتصنيع تسريع مشروعات تطوير المستشفيات والمنشآت الصحية    الداخلية تواصل جهودها لمكافحة جرائم استغلال الأحداث بالقاهرة    لإعادة المظهر الحضاري.. رفع 40 سيارة ودراجة نارية متهالكة    ضبط 12 متهما في مشاجرة بالأسلحة النارية بقنا    إصابة 13 شخصًا في انقلاب ميكروباص بطريق الدواويس - الإسماعيلية    تشاهدون اليوم.. الزمالك يلتقي بكهرباء الإسماعيلية ومانشستر سيتي يصطدم بنيوكاسل    سبورت: تشيزني يتقبل واقعه في برشلونة دون افتعال الأزمات    إيبارشية حلوان والمعصرة توضح ملابسات أحداث كنيسة 15 مايو: لا تنساقوا وراء الشائعات    الحكومة تقرر سحب مشروع قانون المرور الجديد من مجلس النواب    إسلام الكتاتني يكتب: 25 يناير المظلومة والظالمة «3»    معرض القاهرة الدولى للكتاب.. بين تدويل الثقافة واقتصاد المعرفة    رحيل والدة نورهان شعيب.. رسالة وداع مؤثرة تطلب فيها الدعاء وتكتفي بالعزاء هاتفيًا    بعد منعه من الظهور.. هاني مهنا يعتذر عن تصريحاته: تداخلت المواقف والأسماء بحكم السنين    على من يجب الصوم؟.. أمينة الفتوى تجيب    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



بالصور.. رواد «فيس بوك» يروون مواقفهم المرعبة.. فارس: «حصلي مقلب في المقابر».. شاهندة: «عفريت بيخبط عالحمام».. سامية: «بمشي وأنا نايمة».. ومنار: «العروسة اتحركت في الضلمة»
نشر في فيتو يوم 06 - 05 - 2016

يدعى البعض أن قلوبهم ماتت وأنهم لا يخشون تلك الخزعبلات والوساوس التي تصيب البعض الآخر بالرعب، ولا يبالون بأقوى أفلام الرعب، لكن عندما يتعلق الأمر بالواقع يكون موقف الجميع أن الفرار سيد الموقف، وروى رواد موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك" أقوى المواقف المرعبة التي واجهوها.
- مقلب في المقابر
قال فارس: "أنا إمبارح خرجت أنا وصحبي كانت الساعة 10 بالليل وكنا مشين في حتة مرعبة وكل شوية بنسمع صوت مرعب وكان في حتة قريبة من الشارع اللى ماشين فيها مقابر، ومرة واحدة لقينا حاجة لونها أبيض وبعد كده مشيت ورانا، وفي الآخر مشينا في شارع تاني لقينها وقعت في الأرض، وقالت ساعدني بالله عليك، بعد كده قامت وجرت وسمعنا أصوات ضحك طلعت تاني وتقرب أكتر مني خوفت، وفي الآخر طلع واحد صاحبي وعامل فيّ مقلب هو صاحبي التاني".
- النوم وعمايله
وروت سامية أحد المواقف المرعبة، قائلة: "أنا بقي مكنتش بترعب قد ماكنت برعب، كنت بعمل حاجات غريبة جدا وأنا نايمة، كنت ساكنة في المدينة الجامعية أصحى بالليل والأوضة ضلمة كحل أبرق لأصحابي وأقعد أتكلم وأعمل حاجات غريبة وأنام وأصحى مش فاكرة حاجة، وأوقات أصحى أقولهم أنتو مين أنتو أشرار، أنا نص صحابي قطعوا الخلف".
- اللمبة المسكونة
وتذكر الأكسلانس: "في يوم كونت قاعد في البيت بالليل لوحدى، المهم اللمبة عمالة تشتغل وتطفي لوحدها أنا مش في دماغي حاجة، قمت أهز اللمبة فرقعت في وشي وكل لم أجيب لمبة أحطها في المكان دا تفرقع أقسم بالله بيت ملبوس".
- حلقة الرعب
قال عمر: "كنت قاعد بسمع أحمد يونس حلقة الآلة الكاتبة، وفي النص هو بيقول إن أخوه بيدخل جواه لقيت السرير بيخبط من تحت فببص ملقتش حاجة، فبعديه لقيت السرير بيتهز أكن حد بيخبطوا، طلعت أجرى وأنا بقرأ آية الكرسي".
- عفريت بيخبط عالحمام
وأضافت شاهندة: "أنا لسه حاصلى موقف رعب طازة من أسبوع، قمت الصبح بدري على 6 الصبح أدخل الحمام لقيت حد بيخبط على باب الحمام، وبيقولى انتى جوه فرديت بقول أيوه وسكت الخبط افتكرت جوزي، طلعت على الأوضة لقيته نايم وشكله مقامش من النوم أساسا ولحد دلوقتي مش عارفة مين اللى خبط على باب الحمام، وأنا رديت عليه".
- القطة
وتذكر عمرو: "كنت نازل أرمى الزبالة على الساعة 2 بالليل، وكدة وبابا وماما عملين يلحوا عليا إني لازم أرميها، وأنا نازل النور قطع قلت الله يحرق البلد المعفنة دي، وبعدين سمعت أصوات غريبة كده أنا قلت ساعتها الليلة الزرقة دي مش هتعدي على خير، كل ده وأنا على السلم وفردة من الشبشب ضاعت، نازل بجيب الفردة لقيت راجل طالع بكشاف وبيقولى إحنا في الدور الكام بصوت مرعب كده، قولتله هي ناقصة رعب الله يحرقك، وبعد شوية لقيت النور جه قولت حبك يعني أن لازم أرمي الزبالة الساعة 2 بالليل".
وقال إسلام: "من أسبوع كنت لوحدى وحلمت بعفاريت وحاجات كده صحيت الساعة 2 بالليل قلقان طبعا، لقيت قدامى قطة اتفزعت، وفضلت أقول أعوذ بالله من الشيطان الرجيم لقتها جريت وجريت وراها بس ملحقتهاش، معرفش اختفت راحت فين، معرفتش أنام اليوم ده ومعرفتش استحمى كمان بصراحة".
- العروسة والظلام
وأضافت منار: "في مرة كانت بتفرج على فيلم عروسة كدا فيها جن، وكانت مرعوبة وأول ما الفيلم خلص، فجأة النور قطع وكان الكشاف مش مشحون أوى في نور خفيف، بس المهم كان عندى نفس العروسة، وقمت فتحت الباب وقعدت في الصالة والعروسة كانت على الكرسى وحطة النور عليها وعمالة أبصلها، وركزت عليها أوى وفجأة وقعت لوحدها على وشها أنا من ساعة أول مرة أعرف أن الإنسان ممكن يطير والنصيبة كانت لوحدى وجريت في الشارع".
وتذكر محمد: "مرة كنت في البيت لوحدي بالليل، ودخلت آخد دش لقيت باب الحمام بيخبط قلت يبقي أخويا وأمى رجعوا البيت فرديت وقلت حاضر هخرج، المهم إيه بقي خرجت ملقتش حد في البيت ومن ساعتها وأنا مش بدخل الحمام بالليل إلا لما يكون حد في البيت".


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.