US denounces 'nuclear blackmail' as Iran plans to breach uranium limit    Egypt's prosecutor-general issues statement on Morsi's death    Egypt's ousted president Mohamed Morsi dies during trial session    Boeing says engine issues the key factor to be resolved on 777X    Ex-Real Madrid star Salgado promises Egyptians the Pharoahs will 'do their best' to win AFCON 2019    Cairo's 'mother of Egyptian museums' set for revamp    500 mln euros allocated for Egypt-EU's 4-year cooperation plan: PM    China says will continue to support Hong Kong Chief Executive Lam    Tennis: 'Life-changing' operation rekindles returning Murray's love of tennis    Huawei CEO expects sales to drop to $100 billion in 2019, 2020    PSG consider Neymar sale as Al-Khelaifi sends warning to players    Egypt's PM Madbouly visits NMEC and aqueduct in Fustat    Egypt's PM Mostafa Madbouly inaugurates 5th Builders of Egypt forum on Sunday    Mobile app helps manage migraines    WHO panel decides not to declare international Ebola emergency    47,952 antiquities transferred to Grand Egyptian Museum: GEM project head    New national anti-FGM committee launches awareness campaign    UPDATED: Sudan's state prosecutors charge Bashir with corruption    Inaugural squash    Shrimp spaghetti capsicum in hot tomato sauce    Towelkinis — a new beachwear trend    Young gameaholics?    The official ball    Khartoum's blame game    Malak back on the podium    "Bahary" is showing at the Mashrabia    Some of Seif Wanly's paintings are on show at Salama gallery    Don't miss the yoga workshop at the MACIC    Islamic State's new strategy — III    Unsustainable approach    Charity and social justice    On a stronger footing    Salma Al Saady Revisits World's Greatest Paintings    Misr Italia achieves EGP 2bn in sales of its projects in 5 months    Israel strikes Syrian targets after rockets fired at Golan Heights    Iran warns against any Gulf clashes, threatens oil would surpass $100 per barrel    Delek Drilling aims to start gas sale to Egypt by end-June    CBE allocates EGP 50bn for mortgage finance for middle-income people    Israel uses rubber bullets against Palestinians at Al-Aqsa Mosque    Hurghada starts banning single plastic bags use    Saudi Arabia celebrates Eid al-Fitr with 13 Arab artists    'Paranormal' loyal readers reveal expectations, fears over Netflix new series    Egypt releases 351 inmates on occasion of Sinai Liberation Day    CAF Champions League final total embarrassment    Egypt denies HRW's report on ‘Sinai 2018' operation    Al-Ashmawi extradited to Egypt    Tazkarty, online booking for AFCON tickets launched    Amending judicial regulations    







Thank you for reporting!
This image will be automatically disabled when it gets reported by several people.





Palestinians lash out over document leak
Published in Daily News Egypt on 25 - 01 - 2011

RAMALLAH: The Palestinians now have their own version of a WikiLeaks scandal.
President Mahmoud Abbas and his aides went on the attack Monday, accusing Al-Jazeera television of lies and distortions in publishing the so-called "Palestine Papers," which claim that Palestinian negotiators were ready to make significant concessions for a peace deal with Israel.
Despite the angry denials, the hunt was on for the leaker.
The new documents indicate 2008 talks made progress on dividing Jerusalem — and the resulting backlash suggests the Palestinian public has not been prepared by their leaders for the far-reaching concessions deemed necessary for a peace agreement.
The Arab satellite station said it obtained hundreds of transcripts and notes from a decade of Israeli-Palestinian negotiations. It began releasing them in a Sunday broadcast, the first of four prime-time shows on the documents this week.
On Monday, an angry crowd of about 250 Palestinians gathered outside the West Bank's main Al-Jazeera office, with some smashing the station's logo and glass panels in the front door.
In the search for the leak, suspicion fell on low-level employees from a support office for Palestinian negotiators. Palestinian intelligence searched computer files in the office Monday, but it was not clear if any arrests were made.
Abbas dismissed the broadcasts as "shameful." Members of his inner circle accused Al-Jazeera of distorting reality, and said the station and its sponsors in the Qatari government were trying to discredit the Western-backed Palestinian leadership. They suggested the station was promoting the agenda of Abbas' rival, the Islamic militant Hamas, which opposes negotiations with Israel.
The Palestinian leader's detractors say Abbas has been misleading the Palestinian public about the extent of the concessions he is willing to make in exchange for an elusive deal with Israel.
The uproar could further weaken Abbas and boost Hamas, with some analysts predicting the nightly revelations may cause serious damage to Abbas' standing.
Al-Jazeera, citing from the transcripts, said Palestinian leaders agreed to an Israeli annexation of large areas of war-won east Jerusalem, the Palestinians' would-be capital, and that they were willing to consider a resettlement of only a nominal number of refugees.
The report is bound to inflame Palestinian public opinion, said Hanan Ashrawi, a senior member of the Palestine Liberation Organization.
"Palestinian opinion is still quite adamant about Palestinian rights," she said. Palestinians "are not willing to entertain, if this is true, any of the compromises that were revealed in the documents."
Negotiations between Abbas and Israeli leader Benjamin Netanyahu are deadlocked, and Netanyahu had no comment on Monday.
The Al-Jazeera documents focused on talks with Netanyahu's more pragmatic predecessor, Ehud Olmert, and indicate the outlines of a possible deal were discussed — confirming previous, less detailed accounts provided by Olmert and Abbas.
In such a deal, a Palestinian state would be established in the West Bank, Gaza and east Jerusalem, the territories Israel occupied in the 1967 Mideast War. Borders would be adjusted to enable Israel to keep some of the largest of the dozens of settlements it built there.
In negotiations in 2008, Abbas and Olmert had made enough progress to haggle over the size of a land swap. The Palestinians offered 1.9 percent of the West Bank in exchange for an equal amount of Israeli territory.
Olmert asked for 6.5 percent. Those talks ended abruptly in December 2008, when Israel launched its three-week war on Hamas-ruled Gaza, to halt rocket fire from there.
Al-Jazeera says Palestinian negotiators agreed that as part of a land swap, Israel could annex all but one of the Jewish enclaves it has built in east Jerusalem, home to some 200,000 Israelis.
Former Israeli Foreign Minister Shlomo Ben-Ami said there was "nothing new" in the documents because any partition is likely to be based on parameters set a decade earlier by former President Bill Clinton — which provided that areas settled by Jews in east Jerusalem remain Israeli and Arab neighborhoods go to Palestine.
Transcripts of two rounds of negotiations in May and June of 2008 were striking in the way they ostensibly showed Palestinian leaders making that concession.
Officials close to the talks confirmed Monday that a land swap map presented by the Palestinians at the May 4, 2008 meeting had Israel annexing all but one of its east Jerusalem enclaves. As part of that proposal, the Palestinians said they refused to let Israel keep several major settlements, including Maaleh Adumim near Jerusalem and Ariel deep inside the West Bank.
The June 15, 2008 transcript described an exchange between Israeli negotiator Tzipi Livni and her Palestinian counterpart, Ahmed Qureia, over the fate of particular areas.
"We proposed that Israel annexes all settlements in Jerusalem except Jabal Abu Ghneim (Har Homa)," Qureia is quoted as saying. "This is the first time in history that we make such a proposition."
Qureia on Sunday denied he said this.
Elliot Abrams, a former senior US official who participated in the meeting, said he did not recall Qureia making the comment.
"My memory is that when the Palestinians raised Jerusalem, Livni refused to talk about Jerusalem" because it was so sensitive, Abrams told the AP.
In Monday's broadcast, Al-Jazeera quoted Palestinian negotiator Saeb Erekat as telling a US official the Palestinians demanded the return of "a symbolic number" of refugees. The Palestinians have traditionally demanded a "right of return" for all refugees from the 1948-1949 war that followed Israeli's creation as well as their descendants, several million people altogether.
Israel says a mass resettlement is out of the question because it would undermine the state's Jewish majority.
The latest revelations also dealt with Palestinian frustration with the Obama administration, including its refusal — according to the documents — to endorse assurances by George W. Bush to consider the 1967 border the baseline for negotiations.
Erekat and another Abbas aide, Yasser Abed Rabbo, said Al-Jazeera misrepresented Palestinian positions. Abbas said the Palestinian negotiators have nothing to hide and that he has kept Arab leaders updated about all developments in the negotiations with Israel.
An Olmert spokesman said the Al-Jazeera report had many "inaccuracies" but declined to elaborate. Livni, now opposition leader in parliament, also refused to comment on the specifics, but said her negotiations built "all the foundations" for peace.
Ian Black, Middle East editor at Britain's Guardian newspaper which also published some of the documents, said efforts were made to check their authenticity. The newspaper spoke to officials involved in drawing up the documents as well as diplomats and intelligence officials, he said.
In upcoming broadcasts, Al-Jazeera is to present documents on Israeli-Palestinian security coordination and Abbas' handling of a UN investigator's report on Israel's Gaza offensive.
Abbas aides, meanwhile, lashed out at Qatar's rulers, saying they were behind what they described as a campaign to discredit the Palestinian Authority. Qatar-based Al-Jazeera, on air since 1996, was bankrolled by the Qatari government and is believed to still receive government funding.
Al-Jazeera and officials in Qatar had no immediate comment.
Additional reporting by Josef Federman, Dalia Nammari and Diaa Hadid.


Clic here to read the story from its source.