عاجل - هذه أسعار الذهب ثاني أيام عيد الأضحى 2024    الدولار يسجل 47.75.. أسعار العملات الأجنبية مقابل الجنيه اليوم    جنوب إفريقيا.. حزب «زوما» يطعن بنتائج الانتخابات وينضم للمعارضة    وفاة رئيس محكمة استئناف القاهرة أثناء أداء فريضة الحج    طقس ثاني أيام العيد.. انخفاض درجات الحرارة.. وأمطار على هذه المناطق    تفاصيل الحلقة الأولى من الموسم الثاني ل House Of The Dragon    60 دقيقة متوسط تأخيرات القطارات بمحافظات الصعيد.. ثاني أيام عيد الأضحى 2024    المانجو ب20 جنيها.. أسعار الخضر والفواكه في سوق العبور اليوم    لماذا خالفت هذه الدول توقيت احتفال أول أيام عيد الأضحى 2024؟    زلزال بقوة 6.3 درجة يضرب جنوب البيرو    خسائر الاحتلال الإسرائيلي.. ارتفاع القتلى ل662 وآلاف يطلبون مساعدات نفسية    عصام السقا يحتفل بعيد الأضحى وسط أهل بلدته: «كل سنة وأنتم طيبين» (فيديو)    ترتيب الدوري المصري قبل مباريات اليوم الإثنين    إيهاب جلال يُعلن قائمة الإسماعيلي لمواجهة إنبي    منافسة إنجليزية شرسة لضم مهاجم إفريقي    «المشاط» ورئيسة بنك التنمية الجديد تزوران مشروعات «اقتصادية قناة السويس»    مصطفى بكري يكشف سبب تشكيل مصطفى مدبولي للحكومة الجديدة    افتتاح المرحلة «ج» من ممشى النيل بمدينة بنها قريبًا    وفاة الحالة السادسة من حجاج الفيوم بالأراضي المقدسة    البيت الريفى.. الحفاظ على التراث بمنتجات ومشغولات أهل النوبة    شهيدان و13 مصابا جراء قصف الاحتلال منزلًا في حي الزرقا شمال مدينة غزة    بعد إثارته للجدل بسبب مشاركته في مسلسل إسرائيلي.. من هو الممثل المصري مايكل إسكندر؟    رامي صبري: «الناس بتقولي مكانك تكون رقم واحد»    دعاء فجر ثاني أيام عيد الأضحى.. صيغ مستحبة رددها في جوف الليل    حكم الشرع في زيارة المقابر يوم العيد.. دار الإفتاء تجيب    دعاء الضيق والحزن: اللهم فرج كربي وهمي، وأزيل كل ضيق عن روحي وجسدي    تقتل الإنسان في 48 ساعة.. رعب بعد انتشار بكتيريا «آكلة للحم»    البيت الأبيض: المبعوث الأمريكي الخاص أموس هوكشتاين يزور إسرائيل اليوم    مدفعية الجيش الإسرائيلي تستهدف بلدة "عيترون" جنوب لبنان    تقرير: الدول النووية أبقت على الكثير من الرؤوس الحربية النووية جاهزة للعمل    حلو الكلام.. يقول وداع    زيجته الثانية أشعلت غضبهم.. الأبناء وأمهم يحرقون مسكن والدهم في الوراق    «زي النهارده».. وفاة إمام الدعاة الشيخ محمد متولي الشعراوى 17 يونيو 1998    يورو 2024 - دي بروين: بلجيكا جاهزة لتحقيق شيء جيد.. وهذه حالتي بعد الإصابة    "تهنئة صلاح وظهور لاعبي بيراميدز".. كيف احتفل نجوم الكرة بعيد الأضحى؟    مدرج اليورو.. إطلالة قوية لجماهير الدنمارك.. حضور هولندي كبير.. ومساندة إنجليزية غير مسبوقة    جثة مذبوحة وسط الطريق تثير ذعر أهالي البدرشين    الكنيسة الكاثوليكية تختتم اليوم الأول من المؤتمر التكويني الإيبارشي الخامس.. صور    انخفاض أعداد الموقعين على بيان مؤتمر أوكرانيا الختامي ل82 دولة ومنظمة    عيد الأضحى: لماذا يُضحى بالحيوانات في الدين؟    حظك اليوم برج الجوزاء الاثنين 17-6-2024 على الصعيدين المهني والعاطفي    أجهزة مراقبة نسبة السكر في الدم الجديدة.. ماذا نعرف عنها؟    كيف يمكن التعامل مع موجات الحر المتكررة؟    القافلة الطبية «راعي مصر» تصل القنطرة شرق بالإسماعيلية    لم يتحمل فراق زوجته.. مدير الأبنية التعليمية بالشيخ زايد ينهي حياته (تفاصيل)    العيد تحول لمأتم، مصرع أب ونجله صعقا بالكهرباء ببنى سويف    إيرادات حديقة الحيوان بالشرقية في أول أيام عيد الأضحى المبارك    وفاة خامس حالة من حجاج الفيوم أثناء طواف الإفاضة    هل يجوز بيع لحوم الأضحية.. الإفتاء توضح    مانشستر يونايتد يجدد الثقة في تين هاج    إيلون ماسك يبدي إعجابه بسيارة شرطة دبي الكهربائية الجديدة    الأنبا ماركوس يدشن كنيسة ويطيب رفات الشهيد أبسخيرون بدمياط    المحامين تزف بشرى سارة لأعضائها بمناسبة عيد الأضحى    تعرف على حكام مباراتى الجونة والبنك الأهلى.. والإسماعيلى وإنبى    تنسيق الجامعات 2024.. شروط القبول ببرنامج جورجيا بتجارة القاهرة    محد لطفي: "ولاد رزق 3" سينما جديدة.. وبتطمئن بالعمل مع طارق العريان| خاص    حصاد أنشطة وزارة التعليم العالي والبحث العلمي في أسبوع    بالسيلفي.. المواطنون يحتفلون بعيد الأضحى عقب الانتهاء من الصلاة    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



الأعمال المتاحة توقف نمو المواهب

غالبية الشباب الآن الاستسلام لشروط الوظائف الجديدة ومسيرة مشوارهم التعليمى الذى لا ينتمى الى مواهبهم وإنما الهدف هو الحصول على شهادة تنفعه بعد ذلك بغض النظر عن الموهبة التى يتحلى بها ولكن ينقصها من يدعمها حتى ينميها بشكلها المطلوب والتى قد تخدم نفسه، فهناك الكثير من الشباب الذين تخلوا عن مواهبهم الفنية من أجل شهادة المستقبل وتكوين نفسه وبناء اسرة وتكوين عائلة والتى يتطلبها المجال الوظيفى بغض النظر عن الموهبة التى يمتلكها، كما انه على مدار الحياة ستجد كثيرا من الشباب الذين يشعرون بالندم على اهدار مواهبهم التى لم يجدوا من ينميها لهم حتى يستفيدوا وكذلك المجتمع يستفيد من هؤلاء الشباب الموهوبين الذين تخفوا خلف الوظائف أو تكملة مشوارهم التعليمي.
تحكى «منة الله عصام» 20 سنة حقوق عين شمس: انا بحب الرسم من صغرى بس لما كبرت ودخلت الجامعة اتجهت خصوصا لل «fashion design» انا كمان باتفرج على افكار واخر اعمال وشغل المصممين الكبار فى مجال الفاشون وبحاول أنمى مهاراتى دى وكمان اتعلم بنفسى خصوصا ان مفيش ايد هتتمدلك وتساعدك وبالرغم من كده قدمت فى مسابقات تبع المدرسة ودخلت معرض المدرسة ولما قبلت فى حقوق قدمت فى قسم اللجنة الفنية للفنون التشكيلية وكنت اصغر واحدة فى الفريق بحاول حاليا ادور على شغل فى هذا المجال برغم الصعوبات اللى يواجهها عشان اوصل للموهبة اللى بحلم بيها بجانب الدراسة طبعا. يمكن أنا احسن من غيرى فى حاجة بسيطة وهى ان فى الجامعة عندى «حقوق» مراعيين الموهبة بتاعتى وبيساعدونى لكن فى كليات تانية مفش اهتمام من اى نوع، وكمان فى الكلية بيوفرو لنا الادوات وبيساعدونا فى تنفيذ الأفكار اللى بنكون عايزين نرسمها وبنشارك بيهم فى معرض على مستوى جامعة عين شمس وبيكون فى مراكز وشهادات ومكافآت مالية، كمان نفسى أحول الموهبة اللى عندى لشغل تنفيذى عشان احس انى بقدم حاجة للمجتمع انا بتمنى ان كليه زى فنون جميلة وتربية فنية يكون دخولها ميحكموش المجموع لان ناس كتير مش ليها فى الفن وبتحاول تدخلها.
أحمد عباس إعلام القاهرة: موهبتى الاساسية هى الإلقاء الإذاعى والتقديم سواء تليفزيونى او إذاعي وبرده عندى مهارة الاعداد عن طريق القراءة والبحث والاطلاع وبحب ابحث عن اى موضوع عشان اكون وجهة نظر صحيحة ورؤية جيدة، نفسى لما اتخرج اشتغل فى مجال التقديم سواء الاذاعى او التليفزيونى بس للأسف ماجتليش الفرصة انى اشتغل بمواهبى، وأغلب الشغل فى القنوات الاعلامية هو استغلال واستنفاد للطاقة بس اعتقد ان فى فرص وأنا عليا ابحث اكتر والدولة المفروض توفرلى كطالب اعلام تدريبًا وتعليمًا أفضل من كده وكمان ليه ميكونش لينا تكليف كطلبة طب؟
«ازاى هنتقدم واحنا بنقتل كل يوم موهبة»
«أحمد محمد» تجارة عين شمس: انا بعشق حاجة اسمها الرسم، والسبب الاساسى من عدم دخولى كلية فنون جميلة هو ان راحت عليا نومة ومالحقتش ميعاد الاختبار لكن ماستسلمتش لكده بالعكس دخلت كلية انا بحبها برضه وقررت اخلى الرسم جنب الدراسة كموهبة وكنت فاكر لما قررت اخد الرسم هواية هلقى حد جنبى يساعدنى لكن محصلش حاجة فتحسين الموهبة بيكون من جواك غير كده هتنعدم وماستسلمتش وقررت اتعلم بنفسى واشوف فيديوهات على يوتيوب وبصراحة مش عارف ازاى هنتقدم واحنا بنقتل كل يوم موهبة سواء فى الرسم او الغناء او الشعر لازم نهتم ونراعى الشباب دول، لأ والمضحك انى حتى لما خلصت كلية تجارة و4 سنين معاناة كنت فاكر انى هشتغل والدنيا هتتعدل شوية بس كلها احلام مش اكتر.
محمد صلاح فنون تطبيقية، أنا بدأت من اولى ثانوى بالشعر كان عامى بقصيدة اسمها «اضحك» وكنت ساعتها حابب ابعد عن السوشيال ميديا عموما لأن طبعا السوشيال ميديا سواء فيس بوك تويتر او اى وسيلة من وسائل الاعلام بتاخد جزء كبير من حياتنا وبدأت ارجع موهبة الرسم والفن اللى اتدفنت عندى و فى نفس الوقت بدأت اقرأ واخد طريقى ف «الكتابة» بدأت بالشعر وكنت عندى 16 سنة اتجهت لطريق مختلف ومدخلتش فى سكة الكتابة والفنون كالرسم وفى اوقات فراغى فى الثانوية العامة كنت بدل ما اقعد ع اللاب او التليفزيون او «انزل نزولة قهوة مع صحابى كنت ممكن اقعد اكتب او ارسم خصوصا الكتابة بس بدأت اكتب خواطر. «بجنيه امل وحياتك» ، «شىء من العزلة» وحاجات تانية كتير عدت مرحلة الثانوى وجت الكلية ودخلت فنون تطبيقية بسبب حبى للرسم والفن مع انه كانت جاتلى أداب لغة عربية فى التنسيق كنت حاببها جدا عشان بحب العربى عموما وبحب الكتابة جدا لدرجة انى جيت فى فترة اقعدت الف على مجلات للشباب وصحف اكتب فيها.
نرفانا هايمن تربية عين شمس: أول حاجة انا وارثة موهبة الرسم دى من والدتى وانا صغيرة كان طموحى انى انمى الموهبة دى واكون فنانة مشهورة ولكن حصلت عواقب كتير اولها احساسى بأنه ملوش لازمة خصوصا ان احنا واحنا صغيرين بنهمل حصة الرسم زائد ان المدرسة ونظام التعليم فى مصر مش بيهتم اصلا بالمجلات سواء الفن او غيره، تانى مشكلة مجموع الثانوية العامة واللى وجهنى طبعا لكلية تربية وكمان مجتمعنا من وجهة نظر والدى ان انسب شغلانة للبنت هى التدريس وأنا عشان عارفة ان مفيش احترام لا من الطلبة ولا الإدارة ولا المنظومة عموما لمدرسى الرسم لكن انا بطور الرسم من مواقع على الانترنت سواء صور رسومات من جوجل او تعليم الرسم من على يوتيوب وبعض الكتب القديمة لولدتى المهم كل قرايبى واصحابى بيقولولى؟
إن رسمى مميز لكن مش مقتنعة لأن لازم رسمى يتعرض على فنانين بجد علشان يقدروا موهبتى.


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.