إن الشجاعة في الرجال غلاظةٌ ما لم تزنها رأفةٌ وسخاءُ «من قصيدة لأمير الشعراء» إسرائيل والجولان باسأل صاحبي جنرال القهاوي المتقاعد: إيه رأيك في انعقاد مجلس وزراء الكيان الصهيوني في الجولان، وف كلام نتانياهو الأخير إن الجولان ح يبقي في ايدين اسرائيل إلي الأبد. قال: ده مش بس قال الجولان، ده قال الضفة الغربية كمان !!، قلت له: طب وانت ايه رأيك في الكلام ده ؟، قال: طبعا كلام فارغ وضد كل القوانين والمواثيق الدولية، وضد كل مقررات الأممالمتحدة، وعلي عكس ما بيوحي بأنه كلام بيعبر عن قوة وثقة في قدرات اسرائيل، انا شايفه تعبير عن ضعف موقف اسرائيل، وبداية دخولها في منحدر الهبوط الاضطراري !!، قلت له : ازاي بس يا عم الجنرال ؟!، قال : بعد ما وصلت اسرائيل لذروة صعودها في العقود الأخيرة ودخولنا في الحقبة اللي سماها الأستاذ هيكل الحقبة الاسرائيلية، اللي أعقبت الحقبة اللي سماها الحقبة السعودية، وبعد الانبطاح العربي، والخضوع للاملاءات الصهيونية، جه وقت اضطرت فيه أمريكا تنزل بقواتها في المنطقة، دفاعا عن مصالحها البترولية، ودفاعا عن أمن اسرائيل وبعض الأنظمة اللي اتأسست للدفاع عن المصالح الأمريكيةوالغربية في المنطقة، يعني انتهت الضرورة التاريخية اللي اتأسست اسرائيل وبعض الأنظمة التابعة علي أساسها، ومع تعثر مشروع الشرق الأوسط الكبير لتفتيت المنطقة علي أساس عرقي وديني ومذهبي، وبعد ما أمريكا اتأكدت انها مش ح تقدر – هيه وحلفاءها – انها ترسم خريطة الشرق الأوسط الجديد بالقوة المسلحة، بدأت تنفيذ توصيات «هاملتون – بيكر» في الخروج من الصراعات المسلحة، وزادت ضغوط اسرائيل وحلفاء أمريكا في المنطقة عليها، عشان تضرب المشروع النووي الايراني، وشافت أمريكا مصلحتها الأكبر في اتمام المفاوضات والوصول للاتفاق، وابتدا يتولد نظام عالمي جديد، متعدد الأقطاب، وأعلنت امريكا عن عقيدتها العسكرية الجديدة، اللي بتقول ان روسيا هي عدوها الرئيسي، وان منطقة الصراع القادمة هي منطقة اوراسيا، ومع الدخول لمرحلة حل المسألة السورية واليمنية بالتفاوض، سابت أمريكا حلفاءها في المنطقة يحاولوا تحسين شروطهم التفاوضية علي أد ما يقدروا، ونقدر نحط في الإطار ده السقف العالي اللي بيطرحه وفد المعارضة الجاي م الرياض، ومحاولات إشعال جبهات القتال في سوريا، والهجوم علي ايران وحزب الله في المؤتمرات العربية والاسلامية، وكمان نقدر نحط في نفس الإطار اجتماع مجلس وزراء الكيان الصهيوني في الجولان والاعلان ان الجولان ح يفضل تحت ايدين اسرائيل، والحقيقة ان كل دي قنابل دخان بتغطي انسحاب المشروع الاستعماري للمنطقة، وبوادر هزيمة المحور الموالي لأمريكا في المنطقة بتبان يوم بعد يوم، ومعروف في كل المفاوضات، ان بيبقي عند كل طرف مفاوض برنامج حد أعلي بيطالب بيه وبيتمناه، وبرنامج حد أدني بيهمه يوصل له، وانا اعتقد ان الكلام الصهيوني المعلن هو برنامج الحد الأعلي اللي بيتمنوا يوصلوا له، من خلال تشديد الهجوم علي ايران وحزب الله وروسيا واللي معاهم، وتحويل وجهة العداء من اسرائيل لايران، واظن ان ده مستحيل يحصل، لأن الشعوب العربية دلوقت عارفة مين معاها ومين مع اسرائيل، وعارفة ان عدوها الرئيسي هو اسرائيل ومش اي حد تاني، وأظن كمان ان الشبورة دي كلها معمولة عشان يوصلوا لبرنامج الحد الأدني، اللي يضمن أمن وسلامة اسرائيل، قلت له : ازاي يعني ؟!، قال : يعني خلال الفترة الجاية ح ترتفع أصوات العداء لايران وحزب الله، والتقارب مع اسرائيل، وح تحاول اسرائيل تغيير الطبيعة السكانية للجولان وتقوية حضورها فيه بواسطة حلفاءها الدواعش، عشان توصل في النهاية لضرورة وضع قوات دولية تفصل بين سوريا المنتصرة – إن شاء الله – وبين الكيان الصهيوني، يعني يبقي فيه حزام أمني دولي، يحمي اسرائيل، ويمتد من سوريالجنوبلبنان، وبالتالي تطلع اسرائيل من الصراع الدائر في المنطقة وهي محمية من المقاومة وهجماتها المحتملة من الأرض السورية أو من جنوبلبنان. عن جمعية المؤلفين والملحنين الموضوع اللي ح اتكلم عنه دلوقت مش موضوع شخصي ولا خاص، لكنه موضوع متصل بالمعارك اللي بتخوضها مصر دلوقت من أجل الإصلاح، بعد الفساد اللي ساد في عصر التبعية والاستبداد، والموضوع عن جمعية المؤلفين والملحنين وناشري الموسيقي المصرية (SACERAU)، والمشاكل اللي بتواجهها دلوقت نموذج لكل الجمعيات الأهلية والمؤسسات الأخري اللي بتسعي لإصلاح مسيرتها، وبتصطدم ببعض أصحاب المصالح الشخصية وبعض اللي استفادوا من الفساد اللي ساد في عصر التبعية والاستبداد. وجمعية المؤلفين والملحنين وناشري الموسيقي المصرية اتأسست في 21 ديسمبر 1945، لحماية حقوق المؤلفين والملحنين وناشري الموسيقي، وللارتقاء بفن الغناء، واستطاع الآباء المؤسسون للجمعية استصدار قانون حق المؤلف سنة 1954، واستطاع الأستاذ محمد عبد الوهاب، أثناء رئاسته لمجلس إدارتها استصدار قرار بتأسيس شرطة المصنفات الفنية لمراقبة تنفيذ قانون حق المؤلف، وتتولي الجمعية تحصيل حقوق الملكية الفكرية لأعضائها الحاليين وورثة أعضائها الراحلين، وتوزيعها عليهم بنسب تحكمها مرات الإذاعة أو إعادة النشر. وفي السنوات الأخيرة تراجع أداء الجمعية، وقلَّت حصيلة الحقوق المادية، وتكاثرت الشكاوي من الافتقار للعدالة في توزيعها، وبسبب هذا، انفصل عن الجمعية مجموعة من خيرة المؤلفين والملحنين من الشباب المبدعين والناجحين، وأسسوا شركتهم الخاصة لتحصيل حقوقهم، وفي الفترة الأخيرة عاد عدد لا بأس به منهم إلي أحضان الجمعية الأم. بين الحلم والعلم وأنا عضو في الجميعة من أوائل ستينيات القرن اللي فات، كنت مكتفي بعضويتي في جمعيتها العمومية، وعمري ما فكرت في الترشح للمشاركة في إدارتها، لكن في الدورة الأخيرة دعاني بعض الأصدقاء والزملاء وعلي رأسهم الشاعر الكبير، رفيق السلاح، الأستاذ جمال بخيت للترشح، وما كانش ممكن أرفض، واتصل بي صاحبي وابن صاحبي أيمن بهجت قمر يحذرني من خوض المعركة، لأنه شايف ان الجمعية شاخت وماتت وما عادش منها رجا، وقلت له اني ح ادرس إذا كان ممكن إصلاحها من الداخل، يبقي لازم أشارك، ودرست المسألة مع بعض الزملاء، وقررت أخوض المعركة، والحمد لله، وبفضل منه، وبثقة أغلبية من الزملاء أعضاء الجمعية العمومية، صار للجمعية مجلس إدارة بيقولوا عنه من أحسن مجالس الإدارة اللي قادت الجمعية في السنوات الأخيرة، وهو – للحقيقة – مكون من مجموعة من أشرف وأخلص وأنشط العاملين في حقل الغناء من المؤلفين والملحنين، واختاروا العبد لله رئيسا لمجلس الإدارة، والأستاذ جمال بخيت نائبا للرئيس، والأستاذ صلاح الشرنوبي أمينا عاما والأستاذ فوزي إبراهيم أمين صندوق ومعانا الزملاء الناجحين في الانتخابات الأساتذة أمجد العطافي ومحمود عبد العزيز وصالح أبو الدهب وزياد الطويل وحسن دنيا. ومن أول يوم بدأنا فيه عملنا، واحنا بندرس المشاكل ومواقع الخلل عشان نحط لها الحلول ونؤسس لرؤية شاملة للإصلاح، نضع علي أساسها خطط لتصويب عمل الجمعية علي المديات القصير والمتوسط والبعيد، ويمكن نلخص مواقع الخلل والعلل وسببها الرئيسي بأن الجمعية اتأسست في القرن العشرين بمنطق القرن العشرين، لما كان التوثيق ورقي، ومنابر النشر والبث والإذاعة محدودة، ومع دخول العالم إلي عصر ثورة المعلوماتية، ومع الانفجار الكوني في تعدد منابر النشر عبر الفضائيات وصفحات التواصل الاجتماعي، ودخول العالم إلي عصر التوثيق الرقمي، أصبح مطلوب إعادة بناء الجمعية وتأهيل أجهزتها والعاملين فيها عشان توفي باحتياجات أعضائها وتقوم بدورها الواجب اجتماعيا وفنيا، علي النحو التالي : تحديث قاعدة بيانات الجمعية رقميا، وضبط أسماء الأعضاء والمصنفات الفنية واحنا دلوقت بصدد استدراج عروض من الشركات العاملة في المجال ده للإسراع في التحديث والضبط. مراجعة قاعدة البيانات الحديثة مع قاعدة البيانات الموجودة في جمعية باريس SACEM اللي بتربطنا بيها بروتوكولات للتحصيل من عقود طويلة، لضبط مسألة عدالة توزيع الحصيلة، وجمعية باريس فضلت رافضة إعطاء قاعدة البيانات دي لمجالس الإدارة السابقة، لغاية ما نجح مجلس الإدارة الحالي في الحصول عليها. إعادة صياغة علاقتنا بالمجتمع اللي فكرة حقوق الملكية الفكرية غايبة عنه، وكتير من مؤسسات ما بتؤديهاش، ونجحنا في استصدار توجيه من الوزير حلمي النمنم للجهات التابعة لوزارته زي الرقابة والمسارح انها تؤدي حقوق الملكية الفكرية وتراعيها. إعادة صياغة علاقتنا بالجمعيات الدولية اللي بتعمل في ميدان حماية الملكية الفكرية، علشان نوسع الرقعة الجغرافية اللي بنتعامل معاها. إعادة تأهيل دولاب العمل بالجمعية، وتطويره وتحديثه، مع وعود من الوزير أشرف العربي بمعاونة وزارته لنا في هذا المجال، ومع اتفاقات مبدئية مع منظمة CISAC السيزاك (اللي بتضم كل جمعيات حماية الملكية الفكرية في العالم )، عشان يساعدونا في تدريب العاملين. وبالإضافة لده، بنحاول نحصل علي عروض للتأمين علي الأعضاء أو رعايتهم صحيا من خلال بعض شركات التأمين وبعض شركات الخدمات الطبية. ولأن المشاكل مزمنة ومتوارثة، ولأن حلم الإصلاح كبير، فأكيد مش ح نقدر نحل كله في يوم وليلة، ومشوار الألف ميل بيبتدي بخطوة، واحنا ابتدينا المشوار وخدنا خطوات في الاتجاه الصحيح، كان أولها إقامة احتفالية كبري لسبعينية الجمعية والعيد الأول للملكية الفكرية، كان المسئول عنها مجموعة من أعضاء مجلس الإدارة بقيادة الشاعر الكبير جمال بخيت، والاحتفالية دي ما كلفتش خزينة الجمعية مليم وبالعكس أضافت لها، لكن زي كل حاجة ف بلدنا، فيه دايما معركة بين عبيد الماضي وبين اللي بيحلموا بمستقبل أجمل، والمعركة دي بنخوضها اليومين في جمعية المؤلفين والملحنين، فيه بعض أعضاء مجالس الإدارة السابقين اللي ما وفقوش في الانتخابات الأخيرة، بيحاولوا تكوين تكتل من بعض شباب الجمعية العمومية من حسني النية والراغبين في سرعة الإصلاح، للضغط علي مجلس الإدارة الحالي وتعويق المسيرة الإصلاحية اللي بدأناها، وقاموا في الفترة الأخيرة بمحاولات فاشلة في استقطاب بعض الزملاء أعضاء مجلس الإدارة، أو الوقيعة بين بعضهم وبعض، وتجاوزوا اللوائح والقوانين المنظمة لعمل الجمعية بالتهجم علي بعض أعضاء مجلس الإدارة الحالي باتهامات باطلة وعلي غير أساس، وأبدوا العديد من الاعتراضات علي قرارات لمجالس إدارة سابقة كانوا مشاركين فيها، مهددين باللجوء للجهات الإدارية المختصة بالتحقيق فيها، وأحب اسألهم ليه سكتوا علي القرارات دي اللي شايفينها دلوقت مخالفات، ما انتوا كنتوا أعضاء مجالس الإدارة اللي أصدرتها ؟! ولا كنتوا بتستخدموها ورقة ضغط علي زملاءكم أعضاء مجالس الإدارة السابقين عشان تحصلوا علي منافع شخصية ؟!!، وإذا كنتوا متصورين ان دي ورقة ضغط علي أعضاء مجلس الإدارة الحالي عشان تاخدوا أكتر من حقكم، فانتوا واهمين، وما حدش في مجلس الإدارة الحالي علي راسه بطحة. والخلاصة، كل من لديه شكوي أو ادعاء يملك البينة عليه وما يتقدمش للجهات المسئولة، يبقي شيطان أخرس ساكت عن الحق، وخاين للأمانة، أما مجلس الإدارة الحالي فاحنا مصرين علي مواصلة طريق الإصلاح، وح نفتح كل الملفات، ونحقق في كل التجاوزات، وح ندعو كل الزملاء المبدعين اللي انشقوا عن الجمعية يرجعوا لبيت العيلة، وح ندعو كمان كل المبدعين الشباب اللي بيحققوا نجاحات انهم يلتحقوا بصفوف جمعيتنا للدفاع عن حقوق الملكية الفكرية، ويا أهلا بالمعارك.