حمدي قوطة يتقدم بأوراق ترشحه رسميًا فى انتخابات رئاسة حزب الوفد    تراجع أسعار الذهب في مصر متأثرة بارتفاع الدولار وتشديد التوقعات بشأن الفائدة الأمريكية    الولايات المتحدة تعلن احتجاز ناقلة نفط روسية بالمحيط الأطلسي.. كيف ردت موسكو؟    مان سيتي ضد برايتون.. هالاند يتصدر تشكيل السيتزينز في البريميرليج    الزمالك على مفترق طرق.. من هو المدرب الأجنبي القادم؟    نوة الفيضة الكبرى تقترب من الإسكندرية وتحذيرات من ارتفاع الأمواج 5 أمتار    لقاء سويدان تعلن إصابتها بالعصب السابع    وزير خارجية السعودية يصل إلى واشنطن في زيارة رسمية    جيسوس: ضم صفقات للنصر في يناير؟ الأمور ليست سهلة    حابس الشروف ل"إكسترا نيوز": مصر دائمًا مع الحق الفلسطيني وحل الدولتين    أزمة نفسية تدفع شاب لإنهاء حياته فى الهرم    ضبط سائق تسبب في مصرع شخص دهسًا بالقاهرة    أزمة داخل منتخب نيجيريا قبل مواجهة الجزائر بسبب المستحقات المالية    ما حكم أرباح الوديعة البنكية والإنفاق منها على البيت؟ أمين الفتوى يجيب    هل تصح صلاة المغرب بين أذان وإقامة العشاء؟.. أمين الفتوى يُجيب    عبور الوعى إلى تخوم المعرفة    احتجاز مشجع الكونغو الشهير كوكا مولادينجا في عملية احتيال    محافظ المنيا يهنئ الآباء الأساقفة بعيد الميلاد المجيد    تحت شعار «صناع الهوية».. وزارة الثقافة تكرم رموز العمل الثقافي في مصر    «العائلة».. كلمة السر فى حياة «كوكب الشرق»    برلين: من الصعب المضي قدما في العملية السياسية الخاصة بأوكرانيا بدون واشنطن    محمد صلاح بين اختبار كوت ديفوار وقمة ليفربول وأرسنال    محافظ قنا يشارك أقباط قوص فرحتهم بعيد الميلاد ويؤكد وحدة المصريين    وكيل صحة الدقهلية يتابع توافر الأدوية والمستلزمات الطبية خلال أعياد الميلاد    طريقة عمل البسلة والجزر باللحمة بمذاق رائع    القبض على شخص لترويج بيع أسلحة نارية عبر فيس بوك في الإسماعيلية    هل يفضل طاعة الوالدين على السفر والعمل؟.. "الإفتاء" تًجيب    اعتراف بالفشل.. التعليم تقرر إعادة امتحان البرمجة للصف الأول الثانوي بعد سقوط منصة كيريو    مبدأ مونرو بعد قرنين: عقيدة حماية أم بوابة هيمنة    ننشر الأسماء.. وزارة التضامن تغلق 80 دار رعاية مخالفة وغير مرخصة في 18 شهرًا    البديوي السيد: رسائل الرئيس السيسي من الكاتدرائية تؤكد تماسك النسيج الوطني ووحدة الصف    عاجل.. سلامة الغذاء تسحب عبوات لبن نستلة من الأسواق    محافظ القليوبية ومدير أمن القليوبية يقدمان التهنئة بعيد الميلاد المجيد بمطرانية شبين القناطر    محافظ الغربية يزور كنائس طنطا ويُسعد الأطفال بهدايا الرئيس    طوارئ قصر العيني: استمرار تقديم الخدمة الطبية بكفاءة عالية خلال فترة الإجازات    1000 رحلة يوميا و1.2 مليون راكب.. السكة الحديد تكشف أرقام التشغيل على مستوى الجمهورية    تشييع جثمان المطرب ناصر صقر إلى مثواه الأخير    النيابة الإدارية تواصل غدًا التحقيق في واقعة مصرع 7 مرضى بمركز علاج الإدمان بالقليوبية    القبض على 299 متهمًا بحوزتهم نصف طن مخدرات بالمحافظات    الرعاية الصحية تعلن خطتها للتأمين الطبي لاحتفالات عيد الميلاد المجيد    انطلاق «مارثون الخير» بفنادق شرم الشيخ    برشلونة يعلن إصابة تير شتيجن وعودته إلى إسبانيا    محافظ كفرالشيخ: التشغيل التجريبي لمجزر دسوق تمهيدًا لافتتاحه    البابا تواضروس: وحدتنا أساس الحفاظ على الوطن وقواتنا المسلحة فخر لكل مصرى    لقاء الخميسى: لا يوجد ما يستدعى القتال.. السلام يعم المنزل    وزارة الصحة ترفع كفاءة الخدمات التشخيصية من خلال تطوير منظومة الأشعة التشخيصية    أسعار اللحوم في الأسواق المصرية اليوم الأربعاء 7 يناير 2026    الدفاع السورية تعلن حظر تجوال كامل في حيي الشيخ مقصود والأشرفية بمدينة حلب    وزيرا الزراعة والتعليم العالي يبحثان تفاصيل مشروع إنشاء جامعة الغذاء في مصر    وزارة المالية: مديونية أجهزة الموازنة للناتج المحلي تستمر في التراجع    مصرع طفل غرق في حوض مياه أثناء اللهو بالواحات    وزارة الأوقاف تحدد خطبة الجمعة بعنوان " قيمة الاحترام" "والتبرع بالدم"    أسعار الأسماك اليوم الأربعاء 7 يناير في سوق العبور للجملة    أسعار الذهب في مصر اليوم الأربعاء 7 يناير 2026    هل يسيطر «الروبوت» فى 2026 ؟!    نانسي عجرم ترد على شائعات طلاقها: الناس مش متعودة تشوف زوجين متفاهمين    بدعوة من نتنياهو| إسرائيل تعلن عن زيارة لمرتقبة ل رئيس إقليم أرض الصومال    يوفنتوس يكتسح ساسولو بثلاثية في الدوري الإيطالي    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



أبلة فضيلة وأبلة فاهيتا !
نشر في الأخبار يوم 28 - 02 - 2018

كعادتها عندما تحاول التهرب من المذاكرة باغتتني الصغيرة كلمات آخر عنقود البنات - لحين إشعار آخر - بسؤال عويص حيث قالت بعد أن ركنت الكتاب والقلم علي جنب: تسمح يا بابا تقولي بصراحة إيه الفارق بين أيامنا وأيامكم؟ طبعا الإجابة علي هذا السؤال تحتاج إلي وقت طويل ربما يصل إلي أيام فحاولت التلخيص علي طريقة الرجل الذي لخص قصة سيدنا يوسف في عبارة »إنسان فقد طفله ثم وجده»‬ فقلت لها: باختصار شديد الفارق بين أيامنا وأيامكم هو نفس الفارق بين أبلة فضيلة وأبلة فاهيتا، لكن كلمات لم تقنع بهذا الاختصار وإذا بها تدخل الكتاب والقلم في الشنطة وتقول: لا بقي يا بابا حضرتك عايز تكروتني ولا إيه، إحنا مش ورانا حاجة ولو علي المذاكرة لسه الأيام جاية كتير ثم يعني إللي اتعلموا قبلنا عملوا إيه أهم قاعدين في البيوت مستنين العدل، فياريت من فضلك تكلمني بالتفصيل ثم تطلع مين أبلة فضيلة دي، تكونش واحدة قريبتنا إحنا منعرفهاش؟
لم أرد بشكل مباشر وقلت أجرب طريقة جديدة فرحت أغني بصوت مرتفع »‬ياولاد ياولاد، تعالوا معانا، علشان نسمع أبلة فضيلة، راح تحكيلنا حكاية جميلة، وتسلينا وتهنينيا وتذيع لينا كمان أسامينا، أبلة أبلة فضيلة» فقالت كلمات وهي تضرب كفا بكف: تاني يا بابا أبلة فضيلة؟ طب ممكن توضحلي إيه الحكاية وليه مش عاجباك أبلة فاهيتا ما هي دي أبلة ودي أبلة؟ فقلت بسرعة: لا من فضلك الفارق بين الأبلتين فارق السماء والأرض، أبلة فضيلة دي هي مذيعة الراديو صاحبة الصوت الجميل العذب فضيلة توفيق إللي كنا كل يوم الصبح وإحنا أطفال نستناه يطل علينا بمقدمتها الشهيرة: حبايبي الحلوين. علشان تحكيلنا حكاية جديدة تعلمنا حاجة مفيدة منها اتعلمنا إن الغش حرام والكدب حرام. فقالت كلمات: يا بابا الحاجات دي موضة قديمة أوي فقاطتعها قائلا: الأخلاق مش ممكن تبقي موضة قديمة، ممكن بقي انتي تقوليلي انتي اتعلمتي إيه من أبلة فاهيتا؟ ده أنا باتكسف منها يا شيخة ومن تلميحاتها غير البريئة وعمري ما اقدر أكمل حلقة من حلقاتها. وعلشان كده طلبت من ماما تمنعك انتي واخواتك من الفرجة عليها رغم إني ضد المنع. الفارق يا ستي أهو إن أبلة فضيلة كان بيسمعها الأطفال إللي في سنك وكمان الكبار إللي كانوا في سني لكن إللي زي أبلة فاهيتا ما ينفعش يتفرج عليها الأطفال ولو عايزة الحق ولا الكبار كمان.
أيوه يا بابا بس حضرتك كده بتظلم أيامنا كلها ومتحيز لكل حاجة في أيامكم، هكذا ردت كلمات فقلت منفعلا: علشان كل حاجة في أيامنا كانت أجمل وأروع من أيامكم، لو كنتي شوفتي في فيلم امبراطورية ميم مثلا لما الأولاد والبنات في آخره عرفوا قيمة أمهم إللي ضحت بكل شيء علشانهم في الوقت إللي لسه ماما بتحكيلي علي مسلسل شغال اليومين دول الولاد حطوا السم لامهم في الأكل علشان يوروثوها، شوفي القيم إللي في أغنية ماما زمانها جاية وشوفي اغنية أمي مسافرة وحاعمل حفلة بس يا ريت ما تجيش علي غفلة وحتي الإعلانات أيامنا كانت لها قيمة يا سلام لو كنتي تشوفي إعلانات شهادات الاستثمار وقيمة الإدخار في حياتنا إزاي ولا إجري بسرعة يا واد يا حسين شوفلنا ريري بييجي منين، شوفي اهتمام الأب بتغذية طفله من أول يوم، تخيلي دلوقتي فيه إعلان الأب بيخبي الزبادي من أطفاله علشان ياكلها بعد ما يناموا ولا خدي عندك مثلا... وهنا وقبل أن أكمل كلامي فوجئت بكلمات تسرع لتحضر شنطة المدرسة من جديد وتخرج منها الكتاب والقلم بسرعة فقلت لها: مش تستني لما تسمعي الباقي فقالت: معلش يا بابا نسيت عندي بكرة امتحان ساينس ولازم أذاكر كويس!


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.