غدا.. "الصحفيين" تحتفل بميلاد رواد المهنة وتكرم الحاصلين على الماجستير والدكتوراه    سعر الدينار الكويتي أمام الجنيه اليوم الثلاثاء 30-4-2024 في مصر    تصالح مخالفات البناء.. "الإجراءات والمتطلبات"    اليوم.. نظر استئناف دعوى إثبات نسب طفل ل"اللاعب إسلام جابر"    سعد الدين الهلالي يرد على تصريحات زاهي حواس حول وجود الأنبياء في مصر    انهيار أسعار الفراخ اليوم نهاية أبريل.. البيضاء نزلت 20 جنيه    مجلس الشيوخ يستأنف جلساته العامة اليوم    صعود مؤشرات الأسهم اليابانية في جلسة التعاملات الصباحية    بكاء ريهام عبد الغفور أثناء تسلمها تكريم والدها الراحل أشرف عبد الغفور    ختام عروض «الإسكندرية للفيلم القصير» بحضور جماهيري كامل العدد ومناقشة ساخنة    «طب قناة السويس» تعقد ندوة توعوية حول ما بعد السكتة الدماغية    حقيقة نشوب حريق بالحديقة الدولية بمدينة الفيوم    اليوم.. محكمة جنح القاهرة الاقتصادية تنظر 8 دعاوى ضد مرتضى منصور    الجيش الأمريكي ينشر الصور الأولى للرصيف العائم في غزة    مقتل 3 ضباط شرطة في تبادل لإطلاق النار في ولاية نورث كارولينا الأمريكية    اندلاع اشتباكات عنيفة بين المقاومة الفلسطينية والاحتلال في مخيم عسكر القديم شرق نابلس    مباراة من العيار الثقيل| هل يفعلها ريال مدريد بإقصاء بايرن ميونخ الجريح؟.. الموعد والقنوات الناقلة    ظهور خاص لزوجة خالد عليش والأخير يعلق: اللهم ارزقني الذرية الصالحة    تعرف على أفضل أنواع سيارات شيفروليه    تعرف على أسباب تسوس الأسنان وكيفية الوقاية منه    هل أكل لحوم الإبل ينقض الوضوء؟.. دار الإفتاء تجيب    العميد محمود محيي الدين: الجنائية الدولية أصدرت أمر اعتقال ل نتنياهو ووزير دفاعه    حبس 4 مسجلين خطر بحوزتهم 16 كيلو هيروين بالقاهرة    نيويورك تايمز: إسرائيل خفضت عدد الرهائن الذين تريد حركة حماس إطلاق سراحهم    هل ذهب الأم المتوفاة من حق بناتها فقط؟ الإفتاء تجيب    لتلوثها ببكتيريا برازية، إتلاف مليوني عبوة مياه معدنية في فرنسا    محلل سياسي: أمريكا تحتاج صفقة الهدنة مع المقاومة الفلسطينية أكثر من اسرائيل نفسها    حماية المستهلك: الزيت وصل سعره 65 جنيها.. والدقيق ب19 جنيها    تعرف على موعد إجازة عيد العمال وشم النسيم للعاملين بالقطاع الخاص    موعد عيد شم النسيم 2024.. حكايات وأسرار من آلاف السنين    شقيقة الأسير باسم خندقجي: لا يوجد أى تواصل مع أخى ولم يعلم بفوزه بالبوكر    نظافة القاهرة تطلق أكبر خطة تشغيل على مدار الساعة للتعامل الفوري مع المخلفات    د. محمود حسين: تصاعد الحملة ضد الإخوان هدفه صرف الأنظار عن فشل السيسى ونظامه الانقلابى    مواقيت الصلاة اليوم الثلاثاء 30 أبريل في محافظات مصر    العثور على جثة طفلة غارقة داخل ترعة فى قنا    أستاذ بجامعة عين شمس: الدواء المصرى مُصنع بشكل جيد وأثبت كفاءته مع المريض    مفاجأة صادمة.. جميع تطعيمات كورونا لها أعراض جانبية ورفع ضدها قضايا    السجيني: التحديات عديدة أمام هذه القوانين وقياس أثرها التشريعي    بمشاركة 10 كليات.. انطلاق فعاليات الملتقى المسرحي لطلاب جامعة كفر الشيخ |صور    حكم الشرع في الوصية الواجبة.. دار الإفتاء تجيب    دعاء في جوف الليل: اللهم اجعل لي نصيباً في سعة الأرزاق وتيسير الأحوال وقضاء الحاجات    ميدو: عامر حسين ب «يطلع لسانه» للجميع.. وعلى المسؤولين مطالبته بالصمت    مصدران: محققون من المحكمة الجنائية الدولية حصلوا على شهادات من طواقم طبية بغزة    المتحدث باسم الحوثيون: استهدفنا السفينة "سيكلاديز" ومدمرتين أمريكيتين بالبحر الأحمر    تصريح زاهي حواس عن سيدنا موسى وبني إسرائيل.. سعد الدين الهلالي: الرجل صادق في قوله    «هربت من مصر».. لميس الحديدي تكشف مفاجأة عن نعمت شفيق (فيديو)    عفت نصار: أتمنى عودة هاني أبو ريدة لرئاسة اتحاد الكرة    الأهلي يفعل تجديد عقد كولر بعد النهائي الإفريقي بزيادة 30٪    ضبط 575 مخالفة بائع متحول ب الإسكندرية.. و46 قضية تسول ب جنوب سيناء    بعد اعتراف أسترازينيكا بآثار لقاح كورونا المميتة.. ما مصير من حصلوا على الجرعات؟ (فيديو)    ليفاندوفسكي المتوهج يقود برشلونة لفوز برباعية على فالنسيا    توفيق السيد: لن يتم إعادة مباراة المقاولون العرب وسموحة لهذا السبب    إيهاب جلال يعلن قائمة الإسماعيلي لمواجهة الأهلي    تقديم موعد مران الأهلى الأخير قبل مباراة الإسماعيلى    درجات الحرارة المتوقعة اليوم الثلاثاء 30/4/2024 في مصر    تموين جنوب سيناء: تحرير 54 محضرا بمدن شرم الشيخ وأبو زنيمة ونوبيع    برج القوس.. حظك اليوم الثلاثاء 30 أبريل: يوم رائع    أخلاقنا الجميلة.. "أدب الناس بالحب ومن لم يؤدبه الحب يؤدبه المزيد من الحب"    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



شباب بلا حدود
نشر في أخبار مصر يوم 02 - 01 - 2010

المذيعة : حلقة جديدة وبرنامج شباب بلا حدود بالتعاون مع قناة دوت فتش الالمانية وهذه الحلقة من البرنامج هذه المرة من منطقة الاهرامات يدورالنقاش فى حلقتنا انهاردة بين الشباب المصرى والالمانى الموضوع- موضوع الهوية الثقافية الملامح والابعاد للشخصية المصرية والالمانية العوامل التى تشكلها الاشياء التى تدل على صحتها اوعلى علتها من وجة نظرهم هما لان احنا نعرف خصوصية كل شعب ونعرف كيف يمكن ان نتعرف على الهوية الثقافية لشعب ما وهل هذه الهوية بتتغير بتغير الوقت ام هى ثابتة وان كانت بتتغيرايه العوامل اللى بتأثراو بتؤدى الى تغييرها خلينا نبدأ حوارنا وبرحب بكل ضيوفى من الشبا ب المشارك المصرى والالمانى ونعرف رأى هيثم هل انت شايف ان فى العصر الحالى هل يمكن تحديد الهوية الثقافية لشعب ما ؟
هيثم : انا شايف ان الشعب لما يبقى عنده هوية ثقافية محددة من قبل كده بقدراحددها بكل سهولة نتيجة للعولمة ونتيجة للظروف اللى حوالينا بتبقى كل شعب فى زحمة حوالين الهوية الثقافية بتعته لواكدنا عليها هنقدر نحددها
سحر ناجى: لكن موجودة ما بتختفيش ؟
هيثم : لأ موجودة طبعا .
سحر ناجى: طب فلورانس انت بتعتقد اية هل شايف فى العصر الحالى فى خصوصية للشعوب ولا اختفت ؟
فلورانس: نعم اعتقد ان هناك هوية ثقافية لكل شعب لكننا الالمان يتتنامى لدينا شعوراننا جزء من المجتمع الاوروبى,بوجه عام ولدينا هوية اوروبية بشكل اوباخرام اننى لا اشعربان هناك هوية ثقافية المانية بوجه خاص
سحر ناجى: عموما لورانس انت لما جيت مصر حاولت انك تقرب اكثر من الهوية الثقافية المصرية وتتعرف على جذورها ومكوناتها وابعادها لان ليها بعد اسيوى وافريقى ونيلى ومتوسطى وكل هذه الابعاد اكثر اثرت على السمات المصرية هنروح معاك ونشوف البصمات اللى تركتهافى التقرير التالى ونرجع للتحاور
فاصل
فلورانس : هااااااى انا فلورانس بتواجد الان فى وسط القاهرة اتيت اليوم لاتطلع الهوية الثقافية للمدينة وشبابها يقول لى المرشد السياحى عليا اولا زيارة الاهرامات هذا ما ساقوم به اخيرا تمتعت برؤية الاهرامات وانبهرت كثيرا بضخامتها الاهرامات والفراعنة وكليوباترا بالطبع اول ما يخطر فى بالى كمواطن اوروبى عندما اسمع اسم مصر ,لكنى اتساءل ان كان هذا ما يشغل بال الشباب المصرى بشكل عام بعد هذه الرحلة اشعربجوع شديد لذلك ساذهب لتناول الطعام قابلت مها فى وسط المدينة ونصحتنى بتناول الكشرى وهى وجبة مصرية تقريبية يتناولها العمال بشكل خاص وقالت لى مها ان الطعام غيرمهم فى الثقافة المصرية والطعام يلعب دورا كبيرا خلال الاحتفالات العائلية خلال شهررمضان ولهذا فهو امرانال اعجابى الشديد مثلما اعجبنى مزاق الكشرى والان سأواصل رحلتى قابلنا بعدها هند واقترحت عليَ ان نقوم برحلة نيلية بالمركب وقصت علي ان المصريين تربطهم علاقة حميمة بنهرالنيل وهى علاقة عمرها الالاف السنين من جهة وعلم الشباب المصرى من جهة اخرى والان سأواصل رحلتى معهم لنكمل النقاش
فاصل
سحر ناجى: فلورانس لما شاهدت الاهرامات ايه الصورة اللى انت كونتها عن خصوصية الشعب المصرى وسماته ؟
فلورانس : لكى اكون صريحا فى البداية كانت انطباعاتى عن مصرهى التى كونتها من خلال الاهرامات ولكن عندما وقفت هنا لما اكن اشعر بان هناك علاقة حقيقية بين المصريين والاهرامات ولكن ما اثرفى هومثل الثقافة نفيرتيتى وكليوباترا ولم افكر فى القاهرة وما عايشتة فى القاهرة فى الايام الماضية ولم اربط بينهما بشكل واضح
سحرناجى: طب ايمان هل متفقة معاه بان مفيش علاقة مابين المصريين والاهرامات ؟
ايمان : انا شايفة ان الاهرامات بتمثل جزء كبير جدا من ثقافتنا بما ان دلوقتى احنا فى حاجات كثير بتدخل علينا بس انا ممكن انا اروح ازورها بس مش بتكشل هويتى الثقافية ا نا شايفة ان الاغانى ممكن تشكلها ممكن الصفات بتاعت المصريين هى تخليها اكثر تحسسنى ان انا مصرية بس الاهرامات بقت جزء اساسى لما حد يقولى ايه اللى بيشكل هويتك مش هقولة لأ الاهرامات هقولة حاجات ثانية كثير مرتبطة بيا كشعب مصرى
سحرناجى: دى حقيقة هند انتى لورانس اول لما جة يزور مصرفكرفى الاهرامات انت لما بيتقال لك المانيا بتفكرى فى اية ؟
هند: هو بما ان انا كنت فى المدرسة الالمانية فا يعنى مش حاجة غريبة قوى مش زى ما حد يقولى الاهرامات هى الثقافة الالمانية انا متربية عليها من وانا فى الحضانة
سحرناجى: ايه اول حاجة بتخطر بالك اول لما بيجى اسم المانيا؟
هند: طبعا الجدار الفاصل ما بين المانيا الشرقية والغربية يعنى ........
سحرناجى: طيب انتى ربطى برضه شعب بتاريخ شعب بحضارة عمرو انت شايف ان احنا ممكن نتنازل عن ماضينا حتى لو كنا بنعيش فى العصور الحالية ؟
عمرو: لأ انا شايف يعنى فى تكوين شخصيتى جزء منى اه مرتبط بالفراعنة وجزء مرتبط بالعصوراللى جاءت بعد كدة يعنى كل عصربيسيب رسالته بيسيب نسبة اكثريعنى بس انا شايف طبعا ان احنا مرتبطين بكل العصوراللى جاءت بعد كدة
سحرناجى: اه طيب لورانس لما جيت مصر ما ندهشتش بعلاقة المصريين بالنيل لانك من كولونيا ولديكم علاقة وطيده بالراين ايضا لكن عايز اسائل سؤال خطرفى دماغى هل الالمان قدسوا الراين فى عصرمن العصورزى مالمصريين قدسوا النيل ؟
فلورانس : لا لم يحدث هذا مطلقا فاعتقد ان العلاقة بنهرالراين هى مجرد علاقة فولكلور فبعض الاغنيات والاحتفالات الخاصة بنهرالراين ولكن الامرهنا طبيعة الاموركانت ولازالت نحن نعلم ان 4% فقط من مساحة مصر حول النيل لذلك العلاقة قد تكون اقوى لذلك فاذا قدر الناس النيل فذلك الامرمرتبط بالخصوبة والحياة وليست لنهر الراين علاقة بكولونيا لذالا يمكن المقارنة
سحرناجى : ما زى ما بيقولوا ان الطبيعة بيكون ليها اثرعلى سمات الشعوب البلاد اللى بتبقى جانب الانهارمستقرة بيبقى الشعب فى تسامح وود هل فى المانيا مع وجود نهرالراين ازاى نهر الراين اثر فى سمات الشعب الالمانى خلاه عامل ازاى؟
ماى : ان نهر الراين الحدود مع فرنسا والدول المحدثة بالفرنسية اى انها هى الحدود الطبيعية التى تفصل المانيا جزء اخر من اوروبا كما قال لورانس لاي مكن ان نقارنه بانها ر اخرى فا انا اعيش فى برلين وقد سبحت مرة فى نهر الراين وكنت فى فرصة لم اكن فى المانيا اذا لا يمكننى ان اقول ان هنا علاقة بالمانيا
سحر ناجى : طبيعة الشعب الالمانى هل جاءت طبيعة الشعب الالمانى سمحة هل خلاها طبيعة سمات الالمان ايه بوجه عام يتوقت الامر كثيرا على الطقس والمناخ فهذا يغير فى طبيعة البشر فانه ليس هناك مشاكل كبيرة ليس هناك جفاف او نقص فى المياة اذن عليهم ان يفكروا فى امور اخرى فى تلك الحالة تصبحون اكثر ابداعا يكتبوا مثلا انه ليس عليهم الخوف من المجاعات مثلا او الجفاف
سحر ناجى: طب جمال انا عايزة اعرف مثلا النيل ازاى اثر على سمات الشخصية المصرية خلاها عملة ازاى ؟
جمال : النيل اثر على السمات المصرية خلاها مرتبطة جدا بالارض وبقى زى الشريان اللى ماشى فى قلب الشعب كله بقت ثقافة الشعب كله منصبة جوا النيل ده سواء فنون سواء ثقافة ومن خلال نقطة حاجة تخصنى نقطة العمارة كل حاجة فى مصر حاليا بتتكلم عن النيل حتى المبانى اللى كانت بتتبنى بتتبنى من طمى النيل
سحرناجى: ايوا بس خلى طبيعة الشعب شكلها ايه ؟
جمال : خلى طبيعة الشعب خلاه نقى خلاه متحاب خلى فى تعاون بينهم تماما ان خلى النيل النيل ده بالنسبة لهم كانت هبة نعمة هما كلهم بدأوا يقدسوها بدأوا يحبوها فالبتالى حبوا بعض لم الشعب كله على حاجة
سحرناجى: احمد عندك تعليق كنت عايز تضيفة؟
احمد : تعليق بس على كلام جيمى وكلام هند برضه ان فية مقولة بتقول ان الشعب اللى ملوش ماضى ملوش حاضر وملوش مستقبل وهيقى مش معروف مينفعش ننفصل عن ماضينا ولكن فى حاجة الناس اللى بعيد عننا ما ينفعش لما يشوفوا ماضينا يحكموا علينا ان احنا كدة بس ناس كثير بتبقى واخده فكرة عن مصران مصرهى الاهرامات هى صحرا هى ناس راكبه جمال مصر مش كدة واحنا يعنى زى ما بيقولوا مش بنتبرى من كده احنا اوكية ده الماضى بتعنا واحنا بنعتزبية انما احنا دلوقتى شوفونا دلوقتى اتعرفوا على حضارتنا دلوقتى لأ ما يحكموش علينا بسبب ماضينا بس فا هيبقى احنا كده على طول
سحر ناجى : ااه طب خلينا مع جبيلة رأيك ايه ؟
جبيلة : اريد ان اعرف ماهو الحاضر الان ما الذى تحددون هويتكم الثقافية سؤال لاحمد؟
احمد : دلوقتى يعنى ناس كثير زى ما قلت بتبقى فاهمة اننا صحرا وان مصر هى الهرم وان ناس راكبة جمال انما زى ما انتوا شفتوا مصر بلد عادية جدا عندنا كل حاجة عندنا عمارات عندنا شوارع فيها عربيات فيها كل حاجة طبيعية زى اى بلد تانية الموسيقى عندنا متطورة بتعبر عن هويتنا الثقافية انما طبعا مش هى الاساس انما دى احد الحاجات اللى ممكن نعبر بيها عن هويتنا الثقافية بس حبيت ارد على كلام احمد وارد على جمال ان هويتنا الثقافية مرتبطة اكثر بناس انا شايف ان الناس بيشكلواالهوية الثقافية المصرية خصائص الناس دى او سمات الناس دى انت وانت ماشية فى الشارع او بتقابلى احد انا لما باقابل حد بحس ان هو مصرى ممكن يكون مغناطيس بينى وبينه ان هو مصر انما انت لاحظت ان ده مصرى الناس اللى هى موجودة هى اللى بتحدد ده ممكن يكون الاهرامات موجوده من زمان اوالسور اللى بيصل برلين كان موجود قبل كده او بيمثل حضارة المانيا او حضارة مصر لكن انا شايف ان الاغانى زى ما احمد قال السينما المصرية الكتاب المصرى الشارع المصرى البسيط المواطن المصرى هو اللى بيحدد الهوية الثقافية ممكن نقول ان اشهر سماتها واحب الترجمة تكون واضحة فى النقطة دى هى بنت البلد
سحر ناجى :اهه سالى مين هى الشخصية المصرية بتاعت دلوقتى بتاعت الهرم مش بتاعت اللى بنت الهرم مين هى ؟
سالى :انا برسم الشخصية المصرية دى هى عملية حياتنا هى متأثرة بفترة اللى انا عشتها قبل كده منذ الطفولة بعلتى بعلاقتى مع اهلى هو كل ده وده بيفضل يأثرفيا لغاية لما اكبر اشتغل اتعرف على ناس طول ما انا عايشة فده كله اثر على هويتى الثقافية وبتغير فيا طول الوقت الشخصية المصرية دلوقتى شخصية متغيرة جدا منفتحة على العالم احنا بندرس بنتعرف على ثقافات كثير وبنسافر كل ده بيأثر فينا فطبعا بنحدد بالضبط ملامح معينه ممكن كل شخص بقيت الناس اللى حوالية فده بيخلينا كل شخص متميز فى حاجة
سحرناجى : طب اكيد رؤية الهوية الثقافية للشعب ما من الخارج بتختلف عن الهوية من الداخل خلينا نشوف نعرف المصريون انفسهم وتحدثوا عن القيم اوماهو اصيل فى مجتمعهم والرموز والاماكن اللى شكلت وجدانهم قالوا ايه نشوف فى التقريرالقادم ونرجع للتحاور؟
تقرير
تعيش سالى حالة من الابداع عندما ترصد بعدستها صورا مختلفة هواية نمت قبل عدة سنوات خلال دراستها الجامعية لعلوم السياسة والاقتصاد فكانت هذه الهواية انعكاسا لرغبتها للبحث عن كل ماهو اصيل داخل المجتمع وخلال هذه الرحلة اقتربت اكثر فاكثر من هويتها
سالى :انا بحس لما جيت القاهرة انها اقرب جدا لثقافتى وهويتى الثقافية بالشوارع الضيقة اللى فيها بالمشربيات بالجوامع بالناس اللى عايشة هنا هما دول بحسهم بيمثلوا القاهرة الحقيقية باسلوا حياتهم علشان كده باحب اصورهم بالكاميرا بتاعتى
مذيع : من مكتبة الى اخرى يتجول هيثم بحثا عن كل ما يقربة من الشخصيات المصرية التى اعتبرت رموزا وساهمت فى تشكيل وجدانه على مر السنوات ام كلثوم سيدة الغناء العربى من بين هؤلاء
احمد :ام كلثوم غنت لكل حاجة ام كلثوم غنت للملكية للثورة للحروب لما خسرنا لما كسبنا غنت للشارع غنت للفلاح غنت للسلام ام كلثوم بحس معاها ان انا مصرى قوى وهى بمعنى اصح لما باسمعها بتودينى عن طريق اله جمع لكل العصور لكل الاحداث اللى غنت لها ملتقى الثقافات هكذا تعرف دينا عن مدينة الاسكندرية التى تمتد شواطئها على ساحل البحر الابيض بطول 70كيلوا متر تاريخ طويل يربط هذه المدينة باهلها فهى تتميز فقط باسماكها البحرية باقى ما هو اكثر من ذلك بكثيرحيث كانت هذه المدينة مكان التقاء لكثير من الثقافات بحكم موقعها الجغرافى اسكندرية بلد جميلة جدا استقبلت ثقافات كثيرة جدا على مر العصور ثقافة الفرنسية الثقافة الفرنسية الثقافة اليونانية الاسلامية ودوت اثر على شخصيتى وتركبتى وشخصيتى كثير قوى ان انا بقيت اتقبل زيها بالظبط ثقافات كثير زى ما هى تقبلت على مرالعصور
مذيع : فى نهاية الاسبوع تتوجه دينا الى القاهرة حيث تلتقى بسالى ويصاحبهما هيثم الى وسط البلد هنا تنتشرمقاهى كثيرة كانت فيما مضى مقصدا كثيرمن المثقفين كمقهى ريش الذى تأسس فى مطلع القرن الماضى
جمال :كافية ريش ممكن ما يكونش هو المكان التقليدى اللى بيقعد فيه الشباب لكن فى عصرمن العصور كان الاساس اللى بيقعد فيه المؤلفين والكتاب والممثلين سينما ومسرح واللى بيخلى اكثر باحاول ان انا اتعلم كثير عن العصر ده بأحاول اتعلم قيمة المكان وبالرغم من التفاف الشباب حول كثير من موروثاتهم الثقافية واهميتها الا انهم يختلفون بمدى تأثيرها عليهم
سحرناجى: رجعنا مرة ثانية دينا احنا شفنا سالى شافت فى القاهرة الفاطمية المكان الاقرب لهويتها الثقافية ولنفسها انتى بالنسبة لك ايه المكان اللى فى مصر شيفاه لهويتك ؟
دينا : البحرالابيض المتوسط هواكثر حاجة بتعبر عنى هو ده اكثر حاجة بحس مصرية منها او بمعنى اصح اسكندرانية من اسكندرية
سحرناجى: طب افاد هيثم ارتبط برمز من الرموزالمصرية اللى شكلت وجدانه انت مين من الشخصيات اوالرموزالالمانية اللى شايفة شكلت وجدانك ؟
احمد : فاد فى الوقت الحالى لا يخطر ببالى شخصية محددة وشهيرة من المانيا يمكن ان تكون قد شكلت وجدانى
سحرناجى: طب خلينا نعرف من فلوريا لو حاضر زهنك دلوقتى فى شخصية هل فى شخصية ما المانية شهيرة انها اثرت فى وجدانك اوبتؤثر قوى فى شخصية الشعب الالمانى ؟
فلوريا :لا لا يمكن ان اقول ذلك فا الهوية الالمانية او هذا سؤال صعب للاجابة علية من قبل الالمان ما قال
فلورانس: فى البداية اننى سوف اقول لما اشعر به هو ان المان هو طريقة الحياة باختلافات الثقافات التى تندمج مع بعضها البعض مجتمع منفتح وحر ايضا هذا هو ما اعتقد انه هو ما يشكل هويتى وطريقة التواجد والتعايش هذا هو ما يشكل المانيا والهوية الثقافية لها
سحرناجى : طب سالى انا عايزة اعرف انتى اخذتى من هواية التصوير انعكاس فى رغبة للبحث عن كل ما هو اصيل فى المجتمع ليه وايه اللى لاقتية اصيل فى المجتمع المصرى ؟
سالى : وانا بصوربحس انى باخذ الحاجة على طبيعتها مش عاوزة حاجة تبقى متجهزة اخذها الناس وهى بتتعامل مع بعضها لكن الموجود هى مش متجملة مش متزوئة فدى حاجة بحسها بتوضح قوى المجتمع الموجود من غيرما يكون فى اى حاجة دخيلة عليه فدى من خلالها بتعبر بشكل سهل جدا يعنى يمكن فى صورة واحداخذ ناس بتتكلم اخذ موسيفى اخذ شارع بحيويته ومنطقة القاهرة الفاطمية بالذات بتمثل كدة بتمثل منطقة اثرية بس فى نفس الوقت ناس عايشة فيها يعنى هى مش متحف هى مش مدينة بتتزارهى ناس موجودة احتفالات شغالة على طول ودى حاجة بحسها فريدة جدا فى الفترة دى
سحرناجى :طب جون هل انت لاحظت فعلا ان الناس هنا فى مصر زى ما قالت سالى على طبيعتهم جون اقصد ان الناس هنا طبيعيون للغاية وهم يفعلون ما يرغبون فيه ولا يراعون ما يحدث حولهم فهم يتحدثون مع بعضهم البعض فى الاسواق وفى كل مكان ولا يشكل لديهم ذلك كاى ازعاج وجود اناس اغراب مثلا من السياح فهذا بالفعل حقيقة واضحة ولكنى اعارض ذلك بشكل اوباخر فهذا صعب بالنسبة لنا ان نحكم او نتعرف على الثقافة المصرية والحضارة المصرية وما يراه السياح قد يكون مختلفا عما نراه نحن بتعايشنا الطبيعى مع المصريين فنحن لدينا الفرصة بان نتعايش معهم بشكل حقيقى ولكن صعب بالنسبة للسياح بالحكم على المصريين حقيقة
احمد : انا بختلف مع عقيلة وجميلة فى ان ممكن يبقى فى تعامل مع السياح فى مصر بيبقى مختلف شوية او فى صورة جميلة عن الشخصية اوالهوية المصرية فى طرق ثانية للتعرف على هوية الثقافية المصرية فى السينما المصرية الكتب والثقافة المصرية انا استغربت جدا لما فلورانس اتكلم عن مشروع ان مفيش حد ممكن يمثل ثقافته الالمانية اعتقد ان جوتا او بيت هوفين لعبوا دور كبير فى تشكل الثقافة الالمانية على حسب علمى بس اؤكد ان اصوات زى ام كلثوم بحبها جدا اللى بتعكس الثقافة المصرية دلوقت انا شايف ان ام كلثوم لما عملت اول فيلم ليها اللى هو فيلم سلامة اخراج تونى مطرحى لما عزموا ناس اياليان علشان يحكموا على المستوى الفنى للفيلم مكنش فيه ترجمة نفس الفيلم المخرج راح للايطاليان علشان يقول لهم ايه رأيكم فى الفيلم فا ستعتها هما قالوا له مفيش ترجمة مترجمنا فا قال لهم معرفوش اى حاجة قالوا له لأ احنا جمعنا 90% من الفيلم من صوت الست اللى بتغنى والست اللى بتغنى دى كان فيلم ام كلثوم الصوت المصرى هو بيشكل الحضارة والثقافة المصرية وواقع بيعكسة عن كل اسلوب حياتنا وتاريخنا
سحرناجى :طب خلينا نشوف فلوريان انا شايفاه ههههههه عنده كلمة ؟
فلوريان : نعم انا طبعا جوتا وشيلا من الشخصيات المعروفة والمحبوبة ايضا فى المانيا لكن السؤال اللى وجهتموه سابقا اذا كنتم تعتقدون ان هذا الطقس وهو الذى اثر بالفعل فى الهوية الالمانية ام لا او انها شخصية فريدة ما ولكن طبعا هو هذا الادب الكلاسيكى القديم والرياضة ايضا هناك ابطال ولكن كما قلت وجود هذا الشخص او هذه الشخصية لا اعتقد انه هو المؤثر فى الهوية الثقافية لايمكننا ان نقول ان هذا هو الشخصية الكبيرة مثل مطرب الحكومية المحبوب انما نحن جميعا نحدد هويتنا وفقا لانها هى تلك الشخصية التى تمثل الهوية الالمانية الثقافية
سحرناجى: لا لم اقصد تمثل الهوية كلها ولكن اقصد انها تركت علامة فى شخصيتك ايمان هل انت فى رمز من الرموزالمصرية شيفاها انها تركت علامة فى شخصيتك كامصرية وبتعبر عنك؟
ايمان :هو طبعا زمان كان فى فنانين تركوا اثر كبير قوى فى حياتى انا عن نفسى باحب قوى سعد زغلول مش عشان هو قائد انا حسة ان هو عمل حاجة جديدة دا غير لو احنا هنتكلم عن ناحية الفن انا ما علشان هيثم قال حاجة مهمة ام كلثوم زمان لما غنت فى اغانيها كان مبدا الشعب دلوقتى بتحصل حاجة جديدة وهى اعادة توزيعالاغانى اغنية انتى عمرى ومفتاح قلبى بتاعت فريد الاطرش دول بيتعمل لهم دلوقتى اعادة توزيع وبيتسمعوا تانى فدة اعادة التراث بتاع زمان بقى دلوقتى موجود
احمد : انا ممكن اقول حاجة ؟
سحر ناجى: اتفضل
لورانس: لم افهم ولكننى اريد ان اسأل المصريين جميعا الى اى مدى تعد ام كلثوم هى شخصية مؤثرة فى الهوية او اذا كان هناك لافته للمصريين على صدورهم كما قال فلوريان مثلا انا لا اعتقد استطيع ان احدد هويتى وفقا لدوتى قرأت اعمالة مثلا ولكنه لا يمكن ان يكون لافتة للهوية الالمانية الى اى مدى تحددون انتم هويتكم بام كلثوم فى الفترة الاخيرة سمعت اسمها كثيرا ؟
سحر ناجى: تجاوب على لورانس محتارة ادى لمين ولا لمين حد يجاوب بس اجابة سريعة من فضلكم
سالى: انا هختلف مع هيثم فى حاجة هى طبعا ام كلثوم كانت فنانة عظيمة جدا مش بس فى جيلها فى كل الاجيال اللى جاء بعد كدة انا مش بحس ان هى مباشرة اثرت فيَ او اغانيها من الاغانى اللى بتأثر فيا وبتفكرنى بذكريات معينة لان انا ما عشتش الفترة دى انا عشت فى فترة جاءت بعد ام كلثوم اغانى مختلف رتمها مختلف فعشان كدة مش بحس بطريقة معينة واحد اثر فينا كلنااثرت فى هيثم اثرت في بشكل مختلف واكيد كل حد عنده طريقة معينة ان نفس المغنيين اوالفنانين اثروا فيه
جمال : ليه برضه تعليق على كلام هيثم انا متفق معاه تماما لو هو راية ام كلثوم والموسيقى بتاعت ام كلثوم بتعبر عن الهوية الثقافية ده راية بالنسبة له ام كلثون كان فران قال ان فنان او كاتب او رياضى ممكن يعبر عنه بس الفكرة انه حتى فلورانس ما قلش حدهيثم قال ان فية حد بيأثر فية انما فلورانس ما يقلش اسم حد ليه ليه حتى هو لو قال اسم كاتب انما هيثم فى حد اثر فيه انا فى حد اثر فيا انا بالنسبة لى مثلا الكاتب نجيب محفوظ بيعبر مثلا عن هويتنا كتب حاجات بتعبرعن مصر واخذ جائزة نوبل عن الحاجات دى فا بالتالى الحكومة بتاعتنا اتنقلت للناس وهما حكموا بيها ان هما كافئونا على كدة لما السؤال اتوجة لفلورانس ملقاش اسم حد فا هيثم قال ان ام كلثوم بتأثر فيه ام كلثوم بتعبرعن الهوية المصرية انما هو لاقى حد بيعبر عن هويته هو ملقاش حد بيعبرعن هويته
سحر ناجى: خلينا نروح ونشوف مكونات شعب ما احناعارفين بتدخل فية عوامل كثيره عوامل جغرافية وعوامل تاريخية وبتعكسها ايضا اشياء متعددة زى الآداب والفنون والموسيقى نروح نشوف مكونات الشعب الالمانى ونرجع تانى بعد التقرير
تقرير
مذيع : فلوريان يهوى القرأة منذ صغرة لذا يتردد على دار برلين للادب بحثا عن كل ما هو متميز فى هذا المجال اكتسب فلوريان هذه العادة من والدية اللذين شجعانة على تنميتها وتطويرها مع مرور الوقت
فلوريان :الكتاب الالمانى المشهورن من قبيل بيتن وليثن لهم بالتاكيد اهميتهم فهم يقربون بيننا وبين احداث الماضى بلغةمميزة لكننى شخصيا اهتم بالاعمال المعاصرة وذلك لارتباطها بمواضيع تتعلق بوقتنا الحاضر وللقيم الانسانية التى تبرزها اما نادية فكانت الموسيقى تعزف او تسمع فى منزلها اذا يعمل والدها كاعازفين اذا احبت نادية الموسيقى قررت دراستها والعمل كا مدرسة موسيقى لاحقا
نادية : الموسيقى الكلاسيكية جزء مهم من هويتى الثقافية واشعر بهذا عندما اسافر خارج المانيا والتقى بما يشاركننى حب مؤلفاتا لموسيقيين مثل بخ وتشوفختى عندئذ تنتفى الحاجة للغة مشتركة
مذيع : بعد تدريباتها تلتقى نادية بصديقها فلوريان يذهبان الى منزلها لتناول وجبة الغداء تجيد نادية الطبخ فاهى اعتادت على مساعدة ابيها فى المطبخ كا وسيلة للتوصل معة خلال مرحلة المراهقة وتهتم نادية التى تنتمى الى ام المانية واب ايطالى بالتعرف على مطابخ البلدان المختلفة الذى تعكس بشكل ما صفات تلك البلدان
نادية : وصفة سلطة البطاطس اتعلمتها من جدتى فانا افضل من يعد هذه السلطة لكن عندما اطبخ مع اصدقائى فاننا نكون اطباق من ختلف دول العالم وهذا هو التنوع الذى يميز برلين
مذيع : بعدالغداء يحين موعد مباراة لكرة القدم والتى بيدأ فلوريان ونادية باحماء عبر لعبة جيتاروسرعان ما يتحمس فلوريان ويسجل هدفا تماما كا الهدف الذى سجلة الفريق الالمانى فى مباراته التى يتابعها محبو كرة القدم فى هذا اللقاء
مذيع :لم تقابل فى المانيا من يتفاخر بالمانيته بشكل علنى لكن ما ينطبق على الرياضة وكرة القدم تحديدا بدأوا باظهار اجتماعهم الوطنى عام 2006 عند استضافتهم لكأس العالم وما بين كرة القدم والطبخ والموسيقى والقرأة تتنوع المكونات الثقافية لنادية وفلوريان والتى تختلف بطبيعة الحال من بلد لاخر
فاصل
سحر ناجى: نرجع لنادية فلوريان كانت ميولة للكتاب المعاصرين رغم معرفتة بالكتاب الكلاسيكيين انتى على العكس بتستهويكى الموسيقى الكلاسيكية باخ وشيكسوفكى لانها جزء من هويتك الثقافية هل مش شايفة ان الموسيقيين اقرب لسنك من باخ وشيكسوفكى وليه بتميلى الى الكلاسيكيين اكثر
نادية : بالطبع اننى محبة للموسيقى المعاصرة ولا اركزعلى الموسيقى الكلاسيكية فحسب ولكن الموسيقى الكلاسكية كانت هى قطب كبيرلا نوت فى وسطها وانا اذهب الى الحفلات الموسيقية الحديثة واسمع موسقى ايضا فى الراديو ولكن الموسيقى الكلاسيكية هى على مستوى مختلف العزف فى اوركسترا مثلما يقرأ التلاميذ مثلا رويات لجوتا الى جانب ذلك روايات معاصرة من الادب المعاصر كذلك الى جانب الموسيقى الكلاسيكية هناك موسيقى حديثة تسحرنى ليس فقط باخ ومودزرد ولكننى استمع ايضا شانبك اى انها رواية متعددة الجوانب
سحرناجى: هيثم عايزة برضه اقف عند حاجة قالها فلوريا لما قلت انا بحب الاعمال اعمال الادباء الالمان المعاصرين لارتباط لغاتها بمواضيع فى وقتنا الحاضرولا القيم الانسانية المدروسة هل الكلاسيكيين ما بيدروسوش نفس القيم للكتاب المعاصرين ؟
فلوريان : اعتقد ان الادب المعاصروالادب القديم ايضا جميل ولكن الادب الحديث ينشغل بموضوعات العصر الحالى والموضوعات التى تخصنى فى حياتى اليوم لذلك اعتقداننى احبها بشكل اكبراما من الناحية اللغوية فكذلك الادب المعاصريتحدث بنفس اللغة التى نتحدثها اما الادب الكلاسيكى الادب القديم فهو له لغة مختلفة بعض الشئ ولكن ليس هناك فاصل كبير بيها والى ان الادب الحديث هو ما لا يهمنى اكثر فى الوقت الحالى
سحر ناجى: احمد انا عايزة اعرف هل المصريين من سماتهم اقدر اقول عليهم ان هما شعب محب للقرأه والا ثقافتة سمعية ؟
احمد : لآ احنا ثقافتنا ممكن تكون سمعية اكثر لان احنا بنبقى حبين الحاجة اللى عايزين نعرفها نشوفها بعنينا او نسمعها اكثر علشان كده نلاقى وسائل الاعلام المسموعة والمرئية هى من الحاجات اللى بتأثر علينا اكثر للتعرف على الثقافات التانية اكثر من القراة احنا الى وقت قريب كان فية عدد كبير من الناس لسة ما عندوش القدرة على القرأة زى ما بيقولوا دلوقتى التليفزيون والراديو موجودين عند كل الناس والناس تقدر تعرف الحاجات دى
سحر ناجى: لآ وفى مكتبات برضه تقدرللى عايزين يقرأوا .
احمد : بالضبط للى حابب القرأة مش كل المصريين بيحبوا القرأة انما كل المصريين بيحبوا يتفرجوا على التليفزيون ويسمعوا راديو فعشان كدة الوسائل دى بتجذبهم اكثر ان هما يتعرفوا على ثقافات تانية
سحر ناجى : هيثم
هيثم: احد اهم رموز الثقافة المصرية هى اللغة العامية المصرية اللغة اللى بطلقوا عليها اللغة المصراوية اللى هى بدأت تنتشر واللى هى فعلا منتشرة فى كل البلدان العربية لو قلنا ليه النتيجة برضه هنرجع تانى النتيجة الزمان بتاعنا الاغانى بتاعت زمان الغنوة بتاعت زمان الاعمال الفنية بتاعت زمان عشان كدة اللغة العامية المصرية قدرت ان هى يبقى ليها رواج وتسويق جامد جدا فى البلاد اللى حوالينا وده بيؤدى الى انتشار الثقافة المصرية وتعريف الناس بيها
سحر ناجى: اه طب مازال حديثنا متواصل عن كل من الهوية الثقافية للشعب المصرى والشعب الالمانى العوامل اللى بتدخل فى تشكيلها والمكونات ونعود ونتواصل بعد الفاصل
فاصل
سحر ناجى: مرة اخرى عدنا للحديث عن الهوية الثقافية وخصائص وملامح وابعاد الشخصية المصرية والشخصية الالمانية موضوع بيثير العديد من التساؤلات لدى الشباب المصرى والالمانى كل منهم يريد ان يوجهها للاخر دينا سؤالك ايه للشباب الالمانى ؟
دينا : انا كنت عايزة اسأل فلورناس لما هما ايه اللى بيفرقهم عن دول الاتحاد الاوروبى الثانية ولا هما كان فى سوق مشترك بقوا كلهم نفس الشخصية بنفس الملامح بنفس الهوية الثقافية
فلورانس : هذا سؤال صعب يمكننى ان اقول لك ما هى الكلاشيهات او الصورالنمطية ولكن اعتقد ان كان ينطبق على الجميع فانا اعلم اننا نحن بالفعل ننتمى الى دول مدن كبيرة وفى هذه المدن هناك هويات مختلفة فا يمكننى ان اقول ما هو الذى يخص المانيا وحدها
سحرناجى: جميلة لديك سؤال للشباب المصرى ؟
جميلة : نعم اريد ان اعرف الى اى مدى تؤثر العولمة على الثقافة والحضارة المصرية الى اى مدى وصل الغرب الى هنا فمثلا فى الاردن فيه المحال التجارية نرى كل الماركات والعلامات التجارية فما هو الحال هنافى مصر
دينا : موضوع العولمة اثرعلينا جامد جدا حتى لو فية ناس كثير بتعترف بيه بس انا شايفة ان هو اثر لان احنا بقينا بنسمع كل حاجة بنسمع موسيقى مختلفة بنسمع اغانى من كل حتة بجميع اللغات مش شرط نكون بنفهمها بس بنسمعها اللبس بقينا بنشوف على الالام بنشوف على التلفزيون دى ثقافة بنلبس زيهم العولمة اثرت علينا جامد جدا فى الموضوع ده ما يمنعش ان احنا لينا برضه هويتنا
احمد : انا عايزبرضه اكمل اناعاوز بس اقول حاجة كانت عاوز اقول اه احناالعولمة اثرت فينا ان احنا زى ما دينا بتقول بنسمع حاجات وبنشوف حاجات كدة وكل ده بس برضه فى نفس الوقت انا ما اقدرش انسى مصر ما اقدرش انسى تاريخى بمعنى بمعنى ايه الحاجات القديمة اللى هى مثلا المزيكا القديمة او ما اسمعها احس ان انا فى مصر لما مثلا اشوف مكان قديم اه ده مصر دا بيربطنى بها بلدى مصرهل يمكننى ان اضيف سؤال هل هناك فرق ما بين المصريين لاسيما بين الشباب وبين الكبار هل تتأثر كل شئ بالعولمة وتضيع ؟
دينا :انا شايفة اصلا ان هو ده الهدف من العولمة ان كل واحد يضحى بالمميزات اللى عنده مقابل ان احنا كلنا نبقى متشابهين ماهو لما بيقى كل واحد مختلف ومتحفظ يعنى المبادئ دى مش هيبقى عمرنا واحدهى دى اصلا العولمة فاكيد اصلا بصراحة عارفة ان دى مش عايزة اقول حاجة كويسة بس انا هقدر لأ اتمسك بالمميزات بتعتى ده اللى شكل الهوية عندى ولو ضحيت بكل حاجة هبقى انا مين المصريين
سحر ناجى : طب احمد لديك سؤال للشباب الالمانى ؟
احمد :انا كان ليا سؤال احناكامصريين عندناهويتين عندناالهوية المصرية والهوية العربية احنا بتجمعنا منطقة واحدة ولغة واحدة فى عدد كبير من الدول الهوية المصرية دى بتكبر يعنى احنا بنتولد مصريين عارفين هويتنا وبتكبر معانا الهوية العربية بنتعرف عليها من خلال وسائل الاعلام من خلال اهالينا هما اللى على طول يكلمونا عنها الشباب الالمانى احنا بنعتز بهويتنا العربية هل هويتهم الاوروبية اللى هى اوسع من الالمانية هل هما عندهم نفس فكرة الاعتزاز بيها ايه الوسائل اللى بتعرفهم بيها والى اى مدى بيتأثروا بهويتهم الاوروبية وهل بنفس درجة هويتهم الالمانية لااكثرولا اقل؟
نادية : انا اعتقد ان الامر صعب فى المانيا نظرا لانه ممنوع فى الشعور بالاعتزاز نظرا للتاريخ ولا اريد ان افتح هذا الموضوع ولكن اليوم يحدد المرء هويتة بالمدينة فا انا اقول وانا من برلين اقول انا من المانيا وعندما نلتقى باناس من من ميونخ ومن بافاريا وهم لا يقولون نحن المان لكى يشعرون بهويتهم وفقا لديهم عاداتهم الخاصة وثقافاتهم الخاصة التى تنتمى الى هذه المدينة ولا يمكن الفصل بين هذه الامور لذا يختلف الامر فى المانيا ايضا بحسب المدينة التى نعيش فيها وفقا للنواحى وللسمات الجغرافية فى مصر فا الامر يختلف فهم مركبين فى مكان ما لديهم امنهم وليس هناك هذا البعد الكبير ما بين بحر الشما ل والجبال مثلا هذه المساحات انا اعتقد اتحدث عن الهوية هنا يجب ان نقول اننا نحن كنا قاصرين لقد عشنا طوال سنوات بهويات مختلفة كانت هناك المانيا الشرقية والغربية انا شخصيا لم اتأثر بذلك لاننى تربيت فى المانيا الموحدة ولكن ذلك اثرعلى سرتى بشكل او باخر لذا صعب ان نحدد هوية او ثقافة المانية موحدة بسبب هذا الانفصال عن طريق السور
سحر ناجى : ليلى
ليلى : يمكننا ان نرجع بامور كثيرة فى التاريخ ولذلك ان يكون هناك انفصال وبالطبع كان هناك هوية لكل المانيا انها لم يكن هناك وقت طويل حيث كانت هناك المانيا موحدة بدرجة كبيرة لذلك داخل المانيا هناك جماعات ودوائرثقافية مختلفة ايضا وتختلف ايضا الثقافات التى ينتمى اليهاكل فرد من الافراد واننا نتوحد عن طريق اللغة
جمال : الشعب المصرى مش مركز كله فى منطقة واحدة اه فى نسبة صحرا كبيرة واحنا معظم المدن حوالين نهرالنيل بس فى صحراء متعددة فى ثقافات ومدن ساحلية زى اسماعيلية زى اللى دينا عبرت عنها فى التقريرمفيش فى ثقافات الصعيد فى ثقافات الواحات فى الشرق فى الغرب كل مدينة ليها ثقافتها المختلفة كل واحد فعلا بيقول انا من اسماعيلية او انا صعيدى اوانا اسكندرانى اوانا من النوبة
سحرناجى : اعتقد انها جمهورية واحدة
جمال : بس بيبقى فى حاجة مشتركة اللى بتجمع كله تحت هوية ثقافية مصرية
سحرناجى : متخلينا نروح نشوف المكونات الثقافية اللى بتعكس سمات وخصائص الشعوب وناخذ عند تراث الحكى المصرى ونعرض الى اى مدى عكس هذا الفن خصوصية الشخصية المصرية نشوف التقرير ونرجع
تقرير
الاراجوز ابرز ابطال مسرحيات خيال الظل تراث شعبى حرص نبيل بهجت مؤسس فرقة ونداعلى احيائة من اجل الاجيال الجديدة كهند التى لم تشاهد الاراجوز من قبل هذا تحديدا ما شجعها للتعريف على هذا الفن الذى كاد ان يندثروندا تراث مصر العرائسى تراث مصر فى الحكى فى الفرجة خيال وهموم الانسان المعاصر الان تماما الحاجة الابداعية عند وندا انها بتقف بقدم التراث اللى هو مصروقدم الواقع اللى هو الان
مذيعة : هذه كانت الصورة الاولى لخيال الظل الذى عرفتة مصرفى العصر المملوكى وكما احيت وندا هذا الفن الشعبى منذ نشأتها قبل سته اعوام احيت كذلك شكلا اخر من الفنون الا وهو عروسة الاراجوز الخشبية بشكلها التقليدى وحكاياها التراثية المتميزة
هند : تجربتى انهاردة اضافت ليا كثير قوى وكانت مفيدة جدا بالنسبة لى ان هى قربتنى من ثقافة مصر القديمة انا مثلا الاراجوز كان اول مرة اشوفة فى حياتى خيال الظل نفس الحكاية فا انا فعلا اشوفهم فى الواقع لأ اضاف ليا كثير وخلينى اشوف الناس دى فعلا بيحيوا الموضة تانى
مذيعة : ومع تعرفها على هذا الجانب من التراث تأمل هند فى ان تمتد وتنتشر عروضة خارج هذه
الجدران
سحر ناجى :زى ما شفنا محاولة من محاولات احياء التراث فعوزة اعرف منك يا عمرو هل تراث الطرف الاخر من الاهمية وايه العائد من اننا نحاول ان احنا يكون فى تراث هل شايف ان ده خوف من اندثارالهوية والا مجرد فن من الفنون باحيية ؟
عمرو :شايف ان موضوع احياء التراث ده مهم جدا يعنى لازم الشباب الصغير واحنا كمان لازم نكون مرتبطين بالماضى بتعنا وبالتاريخ بتعنا والحاجات اللى كانت بتحصل كلها مع العلم ان احنا ماشيين برضه مع العالم الثانى بالبس مناسب للعصر اللى انا فية بدرس دراسات جديدة باعمل الحاجات دى كلها بس فى نفس الوقت انا مااقدرش انسى انا تاريخي مين وبيحصل ايه وانا صغير مش كل حاجة باصص فيها وبص لأ لازم احافظ على شخصيتى تبقى هويتى دا كان واضح جدا من كل الشباب المصرى اللى كان موجود هنا مع اختلاف ارائنا واحد بيعجب بام كلثوم واحد بيحب الاهرامات واحد بيحب الاماكن الاسلامية الاماكن القبطية الحاجات دى كلها بس كلنا مجتمعين على حاجة تربط ما بينا ان فى حاجة تجمعنا اللى هى الشخصية المصرية
سحرناجى : طب هند انا عايزة اعرف الى اى مدى خيال الضل والاراجوز عكس حاجات كثير فى الشخصية المصرية ؟
هند :هو مبدئيا التواجد بس فى المكان ده هو كان فى السحيمى - ان انا اشوف الحاجات المعمول بيها خيال الظل والاراجوز كلها حاجات مصرية والناس اللى بيعرضوها برضه عارفين الحكايات المصرية بيستخدموا برضه القصص المصرية المبادئ المصرية بتاعتنا فكان كل حاجة حسب اللوح المصرية
سحرناجى : اية المبادئ والقيم اللى كانت بتتعرض ادامك ؟
هند : كان برضه حكاية من الحكايات اللى المفروض هيعرضوها اللى هو الاراجوز الوزير بيتهمة ان هومع ان هو ضعيف وملوش سلطة قوى فى البلد لكن برضه بالفهلوى يعنى هيقدر يتحايل على الموقف ويكسب فى الاخرهههه
سحرناجى :طب ندى انت شايفة التعرف على التراث والتمسك به بيضيف للشخصية ولا ما بيضفش ليها
ندى : اه بيضيف كثير قو ى
سحرناجى : زى ايه ؟
ندى : هقولك على حاجة احنا مبادئنا وتقاليدنا احنا كمصريين بتشكل حاجة كبيرة قوى فى حياتى بسط مثال لما دلوقتى حد عنده امتحان ثانوية عامة بيتكتب عليه فى ثانوية عامة كل الناس عايزة تطمن عليكى فى الامتحان ولو ما كناش عارفين اية هوالامتحان بس الخوف عليكى والحب اللى هما عايزين يعرفوا اية اللى حصل بيتكلموا فى الافراح فى المبادئ بتاعتنا فى الجدعنة والشجاعة لما حد يبقى بجد عرفة مشكلة واحدة معاها 100 جنية ولو حد عنده مشكلة هيديها له ومش هعيش بالمائة جنية مش مهم المهم اخرجة من المشكله دى
سحرناجى: انت شايفة ان ده تراث؟
هند : لأ انا مش شايفة ان هوتراث انا شايفة ان هو مبادئ هى مبادئ عندنا
سحرناجى : طيب نيلية عايزة اسألك نفس السؤال انتى شايفة الى اى مدى التراث والتمسك به ممكن يأثر فى شخصية الشخص فى حد ذاتة هل مفيد ولا مش مفيد؟
نيلية : ان التراث سوف اعتبره نوع من القيم الاساسية يجب ان تنقل وهى مهمة فيمكن نقلها ايضا
عن طريق الادب مثلا ولكننى لا اعتقد من الناحية المالية ما ينتقل فى المانيا فهو يمكن ليس الادب وحده ولكن العائلة تقوم بذلك الدور بنقل التصرفات والقيم فهى الخلية الصغرى لهوية ثقافية كبرى لذا فتقاليد الاسرة مهمة للغاية
سحرناجى :طيب فن اخر من فنون المؤرخة والعاكسة لسمات الشعوب فن السينما مش هنقول بس ان هى فن هو فن عاكس بل ايضا مؤثر خلينا نشوف متحف برلين للسينما كيف اخر ل 100 عام من السينما الالمانية وكيف عكست سمات الشخصية الالمانية نشوف مع بعض ونرجع تانى
فاصل
مذيعة : تزور لى متحف السينما فى برلين ويصحبها فى جولتها يورى ست الذى يعمل امينا فى المتحف الجولة تبدأ من غرفة المرايا التى تعرض اشهر الفنانين الالمان تمهيدا للوجود فى قاعات تحتوى مواد توثق مائة عام من السينما الالمانية من اولى هذا القاعات تلك المخصصة لنجمات السينما الاوائل التى ظهرن فى مطلع القرن العشرين
مذيع : كخصوصية لنجمات المرحلة المبكرة لهون سوستن وهيرسانيسن الذى قدمنا الصور المميزة للمراة العصرية وكذلك اشرن على شابات مثل مارلين دترش التى انضمت الى عالم السينما تأثرا بهم
مذيعة : تميزت مارلين كا ممثلة المانية وانطلقت من المانيا لتتربع على عرش هوليود فى ثلاثينيات القرن الماضى لكن ناندى التى تريد ان تصبح يوما ما ممثلة مارينا ترى السينماالالمانية خصوصياتها
مارلين : يعجبنى الفيلم الالمانى باسلوبة السردى المختلف عن افلام هوليود فهو واقعى ومتجرد بعكس هوليود التى تضفى رومانسية مصطنعة على حكاياتها السينما الحديثة لم تغب عن المتحف التى تأمرليفا ان يؤرخ لاعمال تعبرعن افكارجيلها
سحر ناجى: ليلى انت بتشوفى فى السينما الالمانية خصوصياتها ايه هى خصوصيات السينما الالمانية
ليلى : اعتقد ان السينما الالمانية لها طابع مختلف تماما فى التعامل مع الموضوعات التى تتعلق بالمانيا لذا فهى لديها طريقة مختلفة فى الرد على طريقة افلام هوليود هوليود فهناك كتيبة الافلام الامريكية منتشرة فى العالم كله ولكن الفيلم الالمانى مختلف لانه مثيرا كثرلانه لا يحكى نفس القصص ونفس الحكايات لكن ما نراه هراء دائما فى افلام هوليود ولكن السينما الالمانية تنظر على التفاصيل وعلى الاشخاص وعلى حياتهم وهذا ما اراه اكثرامتاعا لذلك اسأل الجانب المصرى ما هو الحال بالنسبة للسينما المصرية هل هناك ايضا هذا التأثير الغربى
جمال :مفيش تأثير غربى كبير فى نجوم مصريين فعلا طرقوا عالم هوليود عمر الشريف وعملوا افلام فى البدايات فالافلام المصرية نفست بعض المهرجانات الدولية لكن اعتقد ان سمات السينما المصرية ماشفتش افلام المانية لكن سماتها زى ما انت بتتكلمى عليها بالضبط ان هى فيها نوع من انواع الواقعية والاشخاص يعنى بطلها ممكن ما يكونش متحف ان انا باروح اشوف فيه ذكريات السينما المصرية طبعا المتاحف موجوده بس الشوارع هى اللى اتصورت فيها الوقائع دى او الشخصيات دى موجوده زى نجيب محفوظ زى ما احمد اتكلم فى الاول خالص نجيب محفوظ جاب جائزة نوبل هوفى البداية بينقل الواقع المصرى فى افلام قصرالشوق انا شايف الواقعية المصرية افلام عن الفلاح الحياة المصرية المعاصرة اللى بتأثر فعلا لكن ده ما يمنعش ان فية محاولات من السينما المصرية لمنافسة بعض افلام هوليود وبتعمل نفس التركيبة لكن هى مش بتلاقة نجاح
سحرناجى :طب انا عايزة اعرف بالنسبة لك جون انت شايف زى ميل ان الافلام الالمانية مختلفة عن افلام هوليود وبتحبها عن افلام هوليود ولا لأ؟
جون : انا ارى الافلام الالمانية ايضا جيده لكن اتفق فى الراى مع راى ميل الافلام الامريكية لا تتحدث عن موضوع واحد اونقط واحدة فهناك ايضا موضوعات مختلفة ومجالات مختلفة تتناولها افلام هوليود ولكن فى الوقت نفسة اشاهد ايضا الافلام السينمائية الالمانية وارى الافلام التليفزيونية التى تتناول موضوعات جيدة بدورها ولكننى فى نفس الوقت استطيع انها تتنافس بشكل
جيد مع افلام هوليود
ميل : انا ايضا ارى انه لايمكن التمييزفنحن نتحدث عن اختلافات كبرى فالافلام تتوجه وفقا لافلام هوليود فمثلا الافلام الكوميدية من حيث النمط والطبع لكن ليس هنا اختلاف كبيرا ما بين الافلام الالمانية وافلام هوليود ولكن اعتقد ايضا ان انتاج الافلام الالمانية تحسنت ولم يلاحظ المصريين اذا كان هذا انتاج المانى ام انتاج هوليود بالفعل تحسنت انتاج الافلام الالمانية نحن لا نتحدث عن الانتاج ولكن عن نوعية الفيلم وسرده وانا ارى الفيلم الالمانى مختلف بشكل كبيرفالافلام الالمانية قد لا يكون هناك المصريون يعرفونها ولكنه من الافلام ايضا فيلم ضد الحائط مثلاهو فيلم المانى صرف كوميدى فى نفس الوقت وممتع فى الوقت ذاتة 00 لكن هذا
سحرناجى :لينا خلينا نروح نشوف لما سألنا الشباب فى الشارع المصرى الالمانى ايه اكثر ما يشعرهم بالمانيتهم والمصرييين بمصريتهم الاجابات جاءت لانها جاءت مختلفة بين ابناء نفس الشارع وبين ابناء الشارع .
فاصل
لا اعلم ليس لدى اجابة معرفش الثقافة الالمانية بالنسبة لى هى القيم الاصيلة مثل الانضباط والجودة وما الى ذلك اكثر حاجة تحسسنى ان انا مصرية اللغة العامية المصرية وطريقتنا لاخذ الحياة يعنى ساعات ممكن انا اسأل نفسى دوما ما هى الثقافة الالمانية فتعريفها فى الوقت الحالى اصبح امرا صعبا عندما اعرف الثقافة الالمانية فانى كنت اربطها بالماضى اليوم لا توجد فى المانيا ثقافة متفردة افلام زمان ابيض واسود والافلام بتاعت زمان ام كلثوم وعبد الحليم بتحسسنى ان انا مصرية قوى غير دلوقتى يعنى بحب اغانى وافلام دلوقتى علشان هى عصرية ولكن زمان موضة وخلصت الثقافة الالمانية لم تعد موجودة بل خليط من عدة ثقافات وهذا بسبب العولمة العولمة خلتنا كامصريين منفتحين اكثر ان احنا اكثر نشوف ناس ثانية بتعمل ايه حلو ان انتى تنفتحى على ثقافات برة حلوجدا جدا جدا بس تبقى عارفة حدودك كويس تبقى عارفة انك انت بتتفرجى علشان تعرفى مش علشان تقليدى انا ارى ان الالمان لديهم ثقافة متميزة ويجب الحفاظ عليها ولا ينبغى عليهم تقليد الامريكان كا شاب مصرى انا بتأثربالحاجة المفيدة لي بالنسبة لى لم تعد الهوية مرتبطة ببلد الثقافة امرذات
فاصل
سحرناجى :هند شفنا شاب المانى بيقول الثقافة الالمانية له هى القيم الاصيلة زى الانضباط والجوده بالنسبة لك الثقافة المصرية هى ايه ؟
هند :بالنسبة لى الثقافة المصرية هى خفة الدم الالتفاف حول المحتاج يعنى لوفى الفرح اوفى الحزن البساطة الفهلوه بس مش بطريقة وحشة يعنى ده فعلا موجود فى المصريين يعنى
سحرناجى : طب افيد شفنا فتاة مصرية قالت اكثر ما يشعرنى بمصريتى هى اللغة العامية المصرية وطريقتنا فى التعامل مع الحياة انت كا المانى اية اللى بيشعرك بالمانيتك ؟
افيد : بالطريقة التى نتعامل بها مع بعضنا البعض اعتقد انه فى المانيا هناك نوع من البرود فى مصرلقد كنت فى القاهرة وتعاملت مع كثير من المصريين شعرنا بالترحاب ودفئ فى المشاعر وكانوا يهتمون بنا كثيرا اما فى المانيا كل شخص لدية امورة الخاصة ومهتم بوظيفتة وحياتة عمليا هم اكثر انانية لاسيما فى برلين حيث هى مدينة كبرى كل شئ يتصارع والاسرة خاصة لذا هذا شئ مؤسف ايضا
سحرناجى : طب عمرو شفنا فتاة المانية بتقول انا اسأل نفسى دوما ما هى الثقافة الالمانية فتعريفها فى الوقت الحالى اصبح امر صعب لو عكسنا الحكاية على الثقافة المصرية هل شايف فى الوقت الحالى تعريفها اصبح بالامرالصعب ؟
عمرو: انا بصراحة شايف ان الثقافة المصرية واضحة جدا يعنى لو واحد قاعد بيسمع مزيكا يسمع مزيكا اوكية ماشى بس لو سمعت فى لحظة حاجة قديمة اعرف ان دى مصرية افتكر دى بتاعت مين مين بيغنى فين برضه كنت عاوز اقول حاجة ان من ضمن الصفات المصرية ا لاصالة اللى هوالواحد يبقى فى موقف والناس كلها تبقى حوالية الحاجات دى كلها
سحرناجى : طيب خليا قبل ما يقارب وقت برنامجنا على الانتهاء نذكر مشاهدينا ان يمكنهم متابعة برنامجنا على مواقع الانترنتWWW-WORD/DE/ او egynews.netوقبل ما انهى عايزة اعرف من هيثم كل ما تناولنا فى حوارنا عن الهوية الثقافية وخاصة الهوية الثقافية المصرية بالنسبة لك قول لى حكمة لرمزمن الرموزالمصرية ترمز فعلا لسمة الشخصية المصرية
هيثم : ممكن ارمز فعلا للزعيم مصطفى كامل هى مقولة هى لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا
سحرناجى : هانس هسألك نفس السؤال الحكمة لرمزمن الرموز الالمانية بتجسد الالمانية ؟
هانس : لا اعتقد بدقة كبيرى اننى اعرف طب تساعدنى جميلة فى الاجابة على هذا السؤال السؤال يصعب الاجابة علية بشكل واحد انا امتنع عن القول ان اقول ان هذا هو رمز بالنسبة لالمانيا اوشخصية ممثلة لالمانيا ولكن اننى اريد ان اقول لقد سمعنا ان فى المانيا ان الحياة مجهولة وباردة والحال يختلف ولكن رغم ذلك نحاول ان نكون منفتحين على بعضنا البعض وان نتقبل بعضنا البعض باخطائنا وبسماتنا المختلفة وكل هذا هو ما يميز المانيا ويعجبنى فيها ان هناك قبول وتسامح
سحرناجى :من خلاصة حوارنا بنقدر نقول ان بالرغم من امكانية الوقوف على ملامح شعب بعينة لا فى النهاية التميز بينه وبين غيرة من الشعوب الاخرى زى مثلا الشخصية المصرية اوالشخصية الالمانية هذه المحددات ليست مطلقة وثابتة عبر الجغرافيا والتاريخ ولكنها بترتبط بتغيرات الجغرافيا وبعواصف التاريخ وايضا مؤخرا العولمة والتغيرات اللى بتؤدى بها العولمة باشكر كل ضيوفى من الشباب المشارك من مصر والمانيا ولكم منى كل التحية والى اللقاء


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.