وكيل الأزهر يقدم 10 توصيات في ختام مؤتمر "استثمار الخطاب الديني والإعلامي"    في أول ظهور رسمي، وزير السياحة يلتقي الأمين العام الجديد للمجلس الأعلى للآثار    تكريم صاحب المبادرة المجتمعية الأعلى تقييمًا في «الإصلاح الضريبى»    بمساعدة الموساد والمخابرات البريطانية، كيف خطط إبستين لسرقة 80 مليار دولار ليبية بعد مقتل القذافي    دونجا يضغط على الزمالك من أجل الرحيل للنجمة السعودي    سالم الدوسري يقود هجوم الهلال أمام الأهلي في الديربي    تأجيل محاكمة 70 متهمًا باللجان الإدارية للإخوان و8 متهمين بداعش النزهة    القصص الشعبية العربية حاضرة بقوة في معرض القاهرة الدولي للكتاب    هيئة دعم الشعب الفلسطيني: كيف أفشلت القاهرة مخططات تعطيل معبر رفح؟    كل من عليها بان ندوة للشاعر علاء عيسى بمعرض القاهرة الدولي للكتاب    وزراء وخبراء بمؤتمر الأزهر للمرأة يدعون لتضافر الجهود لمنع تطبيب ختان الإناث    سموتريتش: مجلس السلام سينذر حماس بنزع سلاحها خلال شهرين    رمضان 2026.. ماجد الكدوانى يتوسط أبطال مسلسل كان ياما كان فى البوستر الرسمى    مشروع أحمد أمين بين الوحدة والتحديث في ندوة فكرية بمعرض القاهرة للكتاب    رمضان عبدالمعز: ليلة النصف من شعبان نفحة ربانية وفرصة للعفو    خطر إهمال الجيوب الأنفية وحساسية الصدر وتأثيرهما على التنفس    إكسترا نيوز: وصول أول حالة من الجانب الفلسطيني إلى الأراضي المصرية    كيفية إحياء ليله النصف من شعبان    متسابقو بورسعيد الدولية يروّجون لمعالم المدينة خلال جولة سياحية برفقة شباب المسابقة    رئيس الوزراء يتابع موقف تنفيذ المشروعات التنموية والخدمية بمحافظة السويس    استشهاد 3 فلسطينيين وإصابة آخرين في قصف إسرائيلي على وسط وشمال غزة    مدير مجمع الشفاء: 20 ألف مريض بحاجة ماسة للعلاج خارج غزة    قطع المياه 4 ساعات غدا بمنطقة 15 مايو بجمصة لتركيب أجهزة قياس التصرف    رئيس جامعة بنها يفتتح مؤتمر "التمكين المهني والتقدّم الوظيفي استعدادًا لمستقبل العمل"    وزير الرياضة يشيد بالتنظيم المتميز للبطولة العربية للشراع وحصد مصر 8 ميداليات    المركب هيغرق.. وائل القباني يحذر مسؤولي الزمالك من بيع عناصر الفريق الأساسية    ملتقى الإبداع يناقش «حلم في حقيبة» بمعرض الكتاب    الإطار التشريعي لحماية الطفولة.. تحليل مقترحات «الشيوخ» ومبادرات الدولة    أسماء المصابين وحالاتهم الصحية فى حادث طريق مصر الإسماعيلية الصحراوى    محكمة استئناف الجنايات تؤيد إعدام قاتلة أطفال دلجا ووالدهم بالمنيا    محافظ كفر الشيخ يتقدم الجنازة العسكرية لمعاون مباحث مركز شرطة الحامول في بيلا    متحدث الصحة: دليل إرشادي موحد لتنظيم العلاج على نفقة الدولة بأكثر من 600 مستشفى    الطب البيطري بجنوب سيناء: توفير ملاجئ آمنة للكلاب الضالة    جوناثان الكاميروني ثاني صفقات كهرباء الإسماعيلية الشتوية    رئيس الوزراء يتابع الموقف التنفيذي لمشروعات حماية الشواطئ    مديرية التضامن الاجتماعي بالقليوبية تعقد اجتماعا لاختيار الأم المثالية    محمود عاشور يشارك في معسكر حكام الفيديو المرشحين لكأس العالم    القاهرة الإخبارية: السوداني يبحث الاستحقاقات الدستورية مع رئيس الحزب الديمقراطي الكردستاني    التحالف الوطنى يتقدم بالعزاء فى وفاة شقيقة النائب محمد أبو العينين    الإفتاء توضح الأدلة على فضل ليلة النصف من شعبان.. تفاصيل    مفوضة الاتحاد الأوروبي: أوكرانيا مستعدة لتقديم تنازلات صعبة    كريم بنزيما يرفض تجديد عقده مع اتحاد جدة ويتجه للهلال    شريف مصطفى يفتتح معسكر التضامن الأوليمبي الدولي للكونغ فو استعداداً لأولمبياد الشباب    رئيس مجلس الشيوخ يهنئ رئيس الجمهورية بليلة النصف من شعبان    القبض على 12 متهمًا أجبروا الأطفال على التسول    وزارة الزراعة تطرح كرتونة البيض ب 110 جنيهات بمعرض المتحف الزراعى بالدقى    الرقابة المالية ترفع الحد الأقصى لتمويل المشروعات متناهية الصغر إلى 292 ألف جنيه    وزير الثقافة ينعى الفنان التشكيلي حسام صقر    4397 مستوطنا يقتحمون باحات الأقصى خلال يناير 2026    وزير التعليم العالي يتابع انتظام تنفيذ البرنامج التدريبي المتخصص للطلاب ذوي الإعاقة بجامعة الأقصر    حالة الطقس.. أتربة عالقة وأجواء مغبرة تغطى سماء القاهرة الكبرى والمحافظات    أسعار الخضروات والفاكهة اليوم الاثنين 2 فبراير 2026    صوم يونان.. دعوة للقلب    رئيس جامعة أسيوط يشهد الحفل الختامي للمبادرة الرئاسية «تمكين» بمعبد الأقصر    تسليم نظارات طبية لأكثر من 5000 تلميذ بالمرحلة الابتدائية ضمن مبادرة «عيون أطفالنا مستقبلنا» في بني سويف    حياة كريمة.. صحة دمياط تستهل فبراير بقافلة شاملة تخدم 1217 مواطنا بفارسكور    جرامي ال68.. «الخطاة» يستحوذ على جائزة أفضل ألبوم موسيقي تصويري لأعمال مرئية    دار الإفتاء: صيام يوم النصف من شعبان من جملة الأيام البِيض من كل شهر    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



أحمد عفيفي يكتب: دموع « مصرية » في صندوق زبالة !!
نشر في الدستور الأصلي يوم 28 - 02 - 2014

هى خريجة فنون جميلة .. وسيدة محترمة .. متزوجة وعندها ثلاثة أبناء .. تعيش في مدينة نصر ..التي أصبحت مسرحا كل جمعة لعمليات إرهابية وتجمعات إخوانية .. مهمومة بالشأن العام في مصر .. فرحت جدا بثورة 25 يناير ونزلت في ثورة 30 يونيو .. وقالت يارب .. يارب افرجها بقى .. احنا كلنا تعبنا .. ونفسنا في شوية راحة ، ونشوف البلد دي بتطلع لقدام .. شافت فيلم " خليك فاكر " اللي عملته ساندرا نشأت ، فتحمست جامد ونزلت تقول نعم للدستور .. ورجعت بيتها ، ومن اا فبراير 2011 لحد اللحظة دي .. وهى منتظرة حاجة تحصل تشوف منها ضوء أمل ولو بسيط ان بكره احسن من امبارح ومن النهارده.
قالت لي : انا قلقانة جدا ومش مطمنة ..
سألتها : ليه .. الببلاوي مشي .. والانتخابات الرئاسية قبل البرلمانية .. وحمدين اعلن ترشحه والسيسي في الطريق .. ليه بقى خايفة وقلقانة؟
قالت : فيه حاجة غلط ومش واضحة ومش قادرة افهمها
قلت : ايه هى؟
قالت : ما انا بقولك حاجة مش واضحة .. مش قادرة احط ايدي عليها .. بس مش مرتاحة
قلت : اختيار محلب لرئاسة الوزارة عامل لك قلق؟
ردت : لأ .. بالعكس .. يمكن فعلا يكون حماسه ده على حق ويقدر يعمل حاجة
قلت : السيسي حسب كلام عمرو موسى حيعلن ترشحه خلال 10 ايام .. يعني الأمور ماشية
ردت : انت شايفها كده ماشية؟
قلت : يعني .. على رأى المثل .. خليك ورا الكداب لحد باب الدار.
قالت : بس الكدابين كتروا اوي .. حنجري لحد باب الدار ورا مين ولا مين .. وتفتكر احنا لسه عندنا وقت .. الناس روحها بقت في مناخيرها .. لايهمها السيسي يجي ولا يروح .. ولا يهمها كلام حمدين صباحي .. ولا يعنيها ان الببلاوي مشى ومحلب جه .. ولا مرسي يصرخ ورا القفص الزجاجي : انا عتريس انا عتريس .. استاذ احمد .. انت قاعد في الكويت وبتنزل شهر في السنة .. اكيد بتحاول تقضي اجازة سعيدة مع ولادك .. فمشفتش الناس في الحارات والعشوائيات عايشين ازاى .. مفتكرش انك عدّيت في اجازتك على مستشفى حكومي وشفت الغلابة عاملين ايه هناك .. لو مشيت بالليل بعربيتك بعد الساعة 12 .. اركن على جنب وامشي على رجلك وشوف كام عيل وبنت نايمين تحت كوبري 6 اكتوبر و15 مايو .. واكتر منهم في في الحدائق اللي في الميادين .. مرحتش قرى ونجوع الصعيد .. عشان تعرف قيمة نقطة الميه وهى نازلة م الحنفية حتى لو مخلوطة بمية المجاري .. وتعرف قيمة ان عندك حمام تدخله وتقفل بابه عليك .. يمكن تشوف ا ن دي حاجات عادية .. وهى فعلا اقل اقل الحقوق الانسانية .. لكنها عند ناس كتير جدا جدا مش موجودة .. لحد النهاردة يا استاذ احمد فيه ناس بتاكل من صناديق الزبالة .. وفيه ناس بتموت عشان مش لاقيه عشرين جنيه تشتري بيها حقنة .. وناس عايشين 9 افراد في غرفة واحدة بيناموا فوق بعض .. كل ده بعد ثورتين في 3 سنين .. مش حاقولك المفروض بعد الثورتين نبقى اوربا .. مش للدرجة دي .. لكن حاقولك - وانا ببكي - المفروض نبقى بني ادمين .. عارف يعني ايه بني ادمين .. يعني" نتستر " واحنا بنقضي حاجتنا .. فيه طلب اقل من كده تواضع ؟ .. ناس كتير مش لقياه .. اللي زي دول يا استاذ لايهمهم الببلاوي يمشي ولا يقعد ، ولا السيسي يرشح نفسه ولا ميرشحش .. ولا حمدين يبقى واحد مننا ولا كان هنا من شوية .. الناس دي عايزه تعيش .. عايزه تاكل وتشرب وتتعالج .. عايزه لما العيد يجي ، عيالها تفرح بجزمة جديدة وعيدية .. مش تقوللي السيسي قرر يترشح .. وبعدين لأ لسه بيفكر .. ولا حمدين برنامجه مفيش منه .. ولو السيسي خرج من اللعبة دي حيجي شفيق ويكسب قضية الانتخابات اللي كانت قصاد مرسي ويبقى هو الرئيس!
يجي اللي يجي .. بس يجي .. خلينا نخلص من المط والعجن ده .. خلي الغلبان يشم نفسه .. خلي الفقير يرفع راسه قصاد عياله وهو راجع البيت بكيس جوافة .. هو ده المهم .. يتحقق بقى على ايد السيسي .. على ايد حمدين .. على ايد الجن الازرق .. المهم انه يتحقق .. او على الاقل نشوف امارة ان اللي جي أحلى .. احسن طعم المرار صعب اوي .. انا بقولك كده وانا عارفه انك مجربتهوش ، وعشان اكون صادقة ، .. ولا انا كمان جرّبته .. بس حسّيته يا استاذ احمد لما شفت بعيني مرة وانا راكبة عربيتي ، واحدة ست واقفة قصاد صندوق زبالة .. والمسكينة مش مستحملة الريحة البشعة .. ومع ذلك بتدور على اى حاجة تاكلها .. حتة لحمة .. او رغيف عيش .. رماه واحد من بتوع النخبة او حقوق الانسان.!!


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.