أنا عندي 13 سنة مشكلتي أنا مش عارفة أتعامل إزاي، أنا مش بحب حد خالص، ممكن أشوف حد أقول ده أمور وخلاص بس مش عارفة أتعامل إزاي، أنا عندي أخين ولاد أخويا أعرف إن هو بيحب بنت معاه في الجامعة واللي لفت نظره ليها إنها مش بتسلّم على أولاد وكلامها محدود معاهم، لكن ما عرفش التفاصيل، ده بس اللي أعرفه وأخويا التاني عجبته طريقة كلام بنت أقريبتنا، لكن أنا شايفاها جريئة برغم من إنها لذيذة وظريفة ومؤدبة، لكن ناس كتير بيحبوها علشان هي لذيذة، كانت مرة بتكلم أخويا وقالت له في وسط الكلام أنت في حد في حياتك وده ما يصحش إن بنت تسأل ولد السؤال ده . وفي مرة تانية رقصة معاه رقص بلدي هي عندها 15 سنة، لكن أنا مستغربة من جرأتها، وبرغم مِن ده أخويا أعجب بطريقة كلامها لكن أنا حسيت إنه مجرد إعجاب مش أكتر مع إن أخويا ده مؤدب جدا فأنا ما بقتش عارفة الولاد بيفكروا إزاي، وماما كتير بتقول لي خليكِ "فريش" هي ما تقصدش ولاد تقصد مع الناس كلها، أنا لو حد مش متعودة عليه ما عرفش أكلمه زي حد متعوّدة عليه ومش ببقى على طبيعتي وناس كتيرة بيعجبوا بيّ مش ولاد بنات، وقرايبنا لما بيعرفوني بيعجبوا بشخصيتي جدا برغم إن ماما كل شوية تقول لي على عيب فيّ ما بقتش عارفة أنا وحشة ولا حلوة؟؟
وكان سؤالي إزاي أتعامل مع الولاد واستغربت وقلت لها إزاي أخويا يعجب بكلام قريبتنا ده، بالرغم من إن أخويا التاني عكسه خالص وقلت لها إزاي أتعامل مع الولاد علشان يكون في حدود الأدب، وهي قالت لي يكون في حدود الدين وده كان مختصر كلامها، بس أنا برضه نفسي أعرف الولاد بيفكروا إزاي يعني لو هي فريش شوية ممكن يعجب بيها وممكن واحد تاني يقول دي صايعة ولو هي مؤدبة أوي يقول دي "مكلكعة" وواحد تاني يقول دي مؤدبة بجد نفسي أعرف الولاد بيفكروا إزاي ونفسي إن أغلبية الرد يكون من ولاد علشان أصلاً الموضوع عن الولاد وشكرا... hhhh مع احترامي الشديد لكلام والدتك، فأنتِ يا ابنتي صغيرة جداً على التفكير في الأولاد وصغيرة على تجارب الحب.. أنتِ في مرحلة يجب أن تلتفتي فيها لنفسك ودراستك، وماذا تحبين أن تكوني في حياتك.. وعموماً سأريحك من ناحية الشباب: فالشباب يا صغيرتي يعجبون بالبنت "الفريش" اللذيذة المرحة، لكنهم عندما يرغبون في الزواج يحبون الفتاة الوقورة المحترمة المؤدبة؛ لأنهم يخافون من البنت التي تتكلم بشكل مفتوح مع كل من تقابله.. ولا يثقون بها ولا يفكرون فيها كشريكة للعمر. كوني مرحة، ولكن في حدود الأدب والحياء فالحياء هو زينة البنت التي يتمناها الشباب عندما يصلون لسن الزواج.. ولا يهمك وجهة نظر أخوك وأصحابه الصغار فوجهة نظرهم هذه تتغير مع الزمن والبنت التي يصفونها بأنها لذيذة ومرحة ومتفتحة يعودون فيصفونها مع الزمن بأنها مستهترة ومنفتحة بشكل زيادة عن اللزوم. تمتعي بسنك ولا تصاحبي الشباب بشكل يجعلك سهلة المنال لديهم، فالبنت كالزهرة إذا تقربت من الشاب زيادة عن اللزوم في علاقة غير علاقة الزواج فكأنه شمّ رائحتها وقد يتركها ولا يبكي عليها، والشباب عند الزواج يبحثون عن الزهرة التي لا يشمها سواهم وليست التي موجودة في أي وقت لأي أحد.. فكري في دراستك وبناء نفسك وتحلي بحيائك، وستجدي كل الشباب يجرون وراءك عندما تكبرين ويتمنون حبك ويتمنون الزواج منك.. أما لو دخلت في علاقة حب غير ناضجة في هذه السن مع أحد فربما تتعرضين لأشياء سيئة أنت في غنى عنها وتفقدين أغلى ما تملكين لتعيشي حياتك الزوجية في سعادة إلا وهو قلبك.. أما عمن يصفون البنت المؤدبة بأنها "مكلكعة" فهم الشباب الذين لا يفهمون قيمة البنت الحقيقية إلا عندما يكبرون وحينها سيقولون نحن لم نكن نفهم أنها محترمة.. فحافظي على شكلك أمامهم مع الزمن بحيائك وحافظي على قلبك للزوج الذي سيطرق بابك، أما الآن فدراستك وتفوقك أهم من كل شيء..