حريق يلتهم 4 أفدنة قمح في قرية بأسيوط    متحدث الصحة عن تسبب لقاح أسترازينيكا بتجلط الدم: الفائدة تفوق بكثير جدًا الأعراض    بمشاركة 28 شركة.. أول ملتقى توظيفي لخريجي جامعات جنوب الصعيد - صور    برلماني: مطالبة وزير خارجية سريلانكا بدعم مصر لاستقدام الأئمة لبلاده نجاح كبير    التحول الرقمي ب «النقابات المهنية».. خطوات جادة نحو مستقبل أفضل    ضياء رشوان: وكالة بلومبرج أقرّت بوجود خطأ بشأن تقرير عن مصر    سعر الذهب اليوم بالمملكة العربية السعودية وعيار 21 الآن ببداية تعاملات الأربعاء 1 مايو 2024    600 جنيه تراجعًا في سعر طن حديد عز والاستثماري.. سعر المعدن الثقيل والأسمنت اليوم    تراجع أسعار الدواجن 25% والبيض 20%.. اتحاد المنتجين يكشف التفاصيل (فيديو)    خريطة المشروعات والاستثمارات بين مصر وبيلاروسيا (فيديو)    بعد افتتاح الرئيس.. كيف سيحقق مركز البيانات والحوسبة طفرة في مجال التكنولوجيا؟    أسعار النفط تتراجع عند التسوية بعد بيانات التضخم والتصنيع المخيبة للآمال    رئيس خطة النواب: نصف حصيلة الإيرادات السنوية من برنامج الطروحات سيتم توجيهها لخفض الدين    اتصال هام.. الخارجية الأمريكية تكشف هدف زيارة بليكن للمنطقة    عمرو خليل: فلسطين في كل مكان وإسرائيل في قفص الاتهام بالعدل الدولية    لاتفيا تخطط لتزويد أوكرانيا بمدافع مضادة للطائرات والمسيّرات    خبير استراتيجي: نتنياهو مستعد لخسارة أمريكا بشرط ألا تقام دولة فلسطينية    نميرة نجم: أي أمر سيخرج من المحكمة الجنائية الدولية سيشوه صورة إسرائيل    جونسون: الاحتجاجات المؤيدة لفلسطين داخل الجامعات الأمريكية نتاج للفراغ    قوات الاحتلال تعتقل شابًا فلسطينيًا من مخيم الفارعة جنوب طوباس    استطلاع للرأي: 58% من الإسرائيليين يرغبون في استقالة نتنياهو فورًا.. وتقديم موعد الانتخابات    ريال مدريد وبايرن ميونخ.. صراع مثير ينتهي بالتعادل في نصف نهائي دوري أبطال أوروبا    معاقبة أتليتيكو مدريد بعد هتافات عنصرية ضد وليامز    موعد مباراة الأهلي والإسماعيلي اليوم في الدوري والقنوات الناقلة    عمرو أنور: الأهلي محظوظ بوجود الشناوي وشوبير.. ومبارياته المقبلة «صعبة»    موعد مباريات اليوم الأربعاء 1 مايو 2024| إنفوجراف    ملف رياضة مصراوي.. قائمة الأهلي.. نقل مباراة الزمالك.. تفاصيل إصابة الشناوي    كولر ينشر 7 صور له في ملعب الأهلي ويعلق: "التتش الاسطوري"    نقطة واحدة على الصعود.. إيبسويتش تاون يتغلب على كوفنتري سيتي في «تشامبيونشيب»    «ليس فقط شم النسيم».. 13 يوم إجازة رسمية مدفوعة الأجر للموظفين في شهر مايو (تفاصيل)    بيان مهم بشأن الطقس اليوم والأرصاد تُحذر : انخفاض درجات الحرارة ليلا    وصول عدد الباعة على تطبيق التيك توك إلى 15 مليون    إزالة 45 حالة إشغال طريق ب«شبين الكوم» في حملة ليلية مكبرة    كانوا جاهزين للحصاد.. حريق يلتهم 4 أفدنة من القمح أسيوط    دينا الشربيني تكشف عن ارتباطها بشخص خارج الوسط الفني    استعد لإجازة شم النسيم 2024: اكتشف أطباقنا المميزة واستمتع بأجواء الاحتفال    لماذا لا يوجد ذكر لأي نبي في مقابر ومعابد الفراعنة؟ زاهي حواس يكشف السر (فيديو)    «قطعت النفس خالص».. نجوى فؤاد تكشف تفاصيل أزمتها الصحية الأخيرة (فيديو)    الجزائر والعراق يحصدان جوائز المسابقة العربية بالإسكندرية للفيلم القصير    حدث بالفن| انفصال ندى الكامل عن زوجها ورانيا فريد شوقي تحيي ذكرى وفاة والدتها وعزاء عصام الشماع    مترو بومين يعرب عن سعادته بالتواجد في مصر: "لا أصدق أن هذا يحدث الآن"    حظك اليوم برج القوس الأربعاء 1-5-2024 مهنيا وعاطفيا.. تخلص من الملل    هل حرّم النبي لعب الطاولة؟ أزهري يفسر حديث «النرد» الشهير (فيديو)    هل المشي على قشر الثوم يجلب الفقر؟ أمين الفتوى: «هذا الأمر يجب الابتعاد عنه» (فيديو)    ما حكم الكسب من بيع وسائل التدخين؟.. أستاذ أزهرى يجيب    هل يوجد نص قرآني يحرم التدخين؟.. أستاذ بجامعة الأزهر يجيب    «الأعلى للطرق الصوفية»: نحتفظ بحقنا في الرد على كل من أساء إلى السيد البدوي بالقانون    إصابات بالعمى والشلل.. استشاري مناعة يطالب بوقف لقاح أسترازينيكا المضاد ل«كورونا» (فيديو)    طرق للتخلص من الوزن الزائد بدون ممارسة الرياضة.. ابعد عن التوتر    البنك المركزي: تحسن العجز في الأصول الأجنبية بمعدل 17.8 مليار دولار    نصائح للاستمتاع بتناول الفسيخ والملوحة في شم النسيم    "تحيا مصر" يكشف تفاصيل إطلاق القافلة الإغاثية الخامسة لدعم قطاع غزة    القوات المسلحة تحتفل بتخريج الدفعة 165 من كلية الضباط الاحتياط.. صور    أفضل أماكن للخروج فى شم النسيم 2024 في الجيزة    اجتماعات مكثفة لوفد شركات السياحة بالسعودية استعدادًا لموسم الحج (تفاصيل)    مصدر أمني ينفي ما تداوله الإخوان حول انتهاكات بسجن القناطر    رئيس تجارية الإسماعيلية يستعرض خدمات التأمين الصحي الشامل لاستفادة التجار    الأمين العام المساعد ب"المهندسين": مزاولة المهنة بنقابات "الإسكندرية" و"البحيرة" و"مطروح" لها دور فعّال    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



اتجاهات
نشر في أخبار مصر يوم 13 - 05 - 2011

خالد عاشور: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم ان النصارى لك وللوطن مسلمين وان المسلمين لك وللوطن نصارا كلمة قالهامكرم عبيد منذ اكثرمن ستين عاما ومن مكرم عبيد الى البابا شنودة الذى قال ان مصر وطن يعيش فينا وليس وطن نعيش فيه يبدو وجه مصر مصر التى نعرفها مصرالتى ضربت المثل الاسمى فى التعايش والتوائم بين مسلميها ومسيحييها ويهوديها حينما كانوا هنا اما مصرالتى طالنا وجهها فى امبابة ومن قبل فى اطفيح والاسكندرية وهدم الاضرحة والاستقطاب الطائفى بين نعم ولا فى استفتاء الدستور منذ ايام وهى مصر التى لا نعرفها مصر التى يراد لها ان تكون شيئا اخر هذه ليست هى مصر الفتية ليست مصر الجديدة ليست مصر القوية التى تعاهدنا عليها فى ميدان التحرير هل تذكرون ميدان التحرير الذى ذابت فيه الاتجاهات والديانات والانتماءات قد لا يكون هذا الكلام مجديا على الصعيد العملى الان ولكنها فرصة للسؤال وكما قال الرسول صلى الله علية وسلم رب مبلغ اوعى من سامع هل ما يحدث الان مؤامرة خارجية كما يقول بذلك هواة التفسير التأمرى للاحداث ام ما يحدث ناتج عن عيبا وخلل داخلى فينا وهل الحل السلمى للاحداث فات اوانه وماهى الحلول الممكنة الان لتفادى وقوع مثل هذه الاحداث فى المستقبل القريب او البعيد اسئلة نطرحها بعد فاصل مع ضيوفنا فى هذه الحلقة من برنامج اتجاهات المهندس نجيب ساويرس رجل الاعمال القسرى ود/على السمان رئيس لجنة الحوار بين الاديان
فاصل
خالدعاشور:عدنا اليكم مشاهدينا الاعزاء اهلا بكم مرة اخرى فى هذه الحلقة من اتجاهات وارحب مجددا بضيفي فى الاستديو ضيفى هذه الحلقة من البرنامج اتجاهات د/على السمان الكاتب والمفكر اهلا بيك يا دكتور على
د/ على السمان : اهلا بيك
خالد عاشور: مهندس نجيب ساويرس رجل الاعمال القسرى اهلا بيك مهندس نجيب كنا نود الحقيقة نلقاكم فى ظروف افضل من هذه لكن نحن اهل لهذه المهمة انشاء الله ان احنا نمضى هذه الحلقة وانشاء الله نجيب على الاسئلة المطروحة وهى تفرض نفسها اسمحوا لى ان نطرح اسئلتناواسئلة الناس بعد ان نشاهد هذا التقرير:
مذيع : ثورة ينايرمن اجل الخوانهم المسلمين خلال تاديتهم الصلاة وفى المقابل كان المسلمون يامنون قداس اخوانهم الاقباط بل ان الجميع سجدوا لله شكرا مع تحقق الهدف الاسمى وهو اسقاط دولة الظلم والفساد وما ان بدات الاوضاع تهدأ الا ووقعت احداث مؤسفة فى اطفيح ثم اخمدت تلتها احداث مشابهة فى امبابة وتبع هذه الاحداث تظاهرات ضمت الالاف المسيحيين وانضم اليهم المسلمون للمطالبة بتعقب الجناة المسئولين عن مؤامرات اشعال الفتنة بين عنصرى الامة اللذين جمعهما ميدان تحرير والفت بين قلوبهم صلوات الغائب على ارواح الشهداء من الجانبين تلك مشاهد نابعة من حرص القسريين على نجاح ثورتهم ووعيهم بضرورة التصدى للثورة المضادة التى تراهن على اشاعة الفوضى الهدامة ونشرالترويع بالوسائل كافة حتى لوكانت تريد بذلك فتنة طائفية تريق الدماء وتبدد الطاقات وتهدر الثروات وتحيل البلاد الى خراب هى مشاهد ذكرت شعب مصر مجددا بنعمة الوحدة الوطنية وباهمية التمسك بها واثبتت ان حالة تسامح بين القسريين كل القسريين على اختلاف تنويعاتهم ودياناتهم وطوائفهم وشرائحهم نسيج واحد يصنع المعجزات حتى يتحدوا خلف هدف واحد مثلما فعل منذ اسابيع معدودة واطاح بنظام الفساد والاستبداد فى مفاجأة اذهلت العالم كله فانحنى له اجلالا واحتراما بل واتخذه قدوة لهذا تثور عدة تساؤلات لا تجد جوابا شافيا ما الذى حدث وهل هناك اصبع شيطانية تسعى لتمزيق الوحدة الوطنية وما هو الهدف الخبيث من اثارة تلك النعارات فى مثل هذا التوقيت بالغ الحساسية الذى نحن فية احوج للم الشمل
فاصل
خالد عاشور : عدنا اليكم مرة اخرى مشاهدينا وابدأ بالمهندس نجيب ساويرس باش مهندس نجيب البعض فيما حدث مؤخرا فى امبابة قال ما حدث مرتبط اكثر بالفترة التى تمر بها مصر وهى فترة انتقالية فترة استثنائية فترة مؤقتة فترة فيها اضطرابات فيها توتر ولم يرد ان ينسبها اكثر للاحتقان الطائفى الموجود بين المسلمين والمسيحيين والبعض ربطها بانها ثورة مضادة فى تشوية وجه مصر كيف تقييم احداث امبابة الاخيرة ومن قبل احداث اطفيح
نجيب ساويرس:اولا الاحداث دى كانت بتحصل وقت النظام السابق يعنى مش جديدة يعنى ما نقدرش نقول الاحداث دى الجديدة بعد ثورة 25 يناير وقت النظام السابق كانت بتحصل الاحتقانات الطائفية كانت بيحصل اعتداءات على الكنائس لا نذكر حادثة نجع حمادى اذن يعنى والكشح وايام الرئيس السابق اذن هذه الموضوعات مستمرة قبل وبعد تاتى بقى فلول النظام وهى وبتاع توسيع للموضع اكثر من انك انت انا افضل دائما تصغر الموضوع ما تكبروش يعنى هو ابتدى ازاى ومش ازاى قصة بقى ان احنا كل الموضوعات دى منصبه بان سيدة تزوجت مسلم او اسلمت يعنى انا طبعا راجل مقتنع ان من ضمن حقوق الانسان الاساسية انه يغير دينة لو عايز وهى حبت واحد مسلم وعايزة تتزوجة تروح تتزوجة التدخل الكنسى فى هذا الموضوع فى رايى الشخصى اهل الدين او الفطرة احنا بننقذ روح ضالة مثلا انها ضالة بالنسبة لهم هى رايحة الى دين سماوى اخر ما رحت كفرت نمرة واحد نمرة اثنين نفرض انه تم انت رايح تنقذ روح ادام الروح دى فى 20 روح بتندبح فى الاخر نتيجة الاحتدامات اللى بتحصل دى كل واحد حر فى نفسة والحاجة لازم تحصل معلش وانا راجل يمكن مش هنعيب الناس كل واحد حر فى اختياراته فابالتالى مفيش حد لا رجل دين ولا حاجة بيتدخل لحد ولا يجبره على حاجة والعكس صحيح يعنى واخد بالك ازاى دى دى مفروض النقطة الثالثة طبعا ان فى ناس كثيرة فى غلطتين بنعملهم اول غلطة فى معالجة الاحداث دى مسالة التوازنات ده غلط وده غلط يالا نلم الموضوع لأ مش كل القصة ديت مين غلطوا
خالد عاشور ك احنا بنتكلم عن ادارةالدولية للمسائل
نجيب ساويرس : بالضبط كده للمسائل دى كل القصة فى مره واحد مسلم هو اللى غلطان ومرة واحد مسحى هواللى غلطان مش شرط ان كل مرة الاثنين يطلعوا غلطانين فلازم ناخذ اللى غلط اللى غلط ده ونحاسبة لما جينا فى مسالة كنيسة اطفيح دى ما تعقبناش الجناة اللى دخلوا احرقوا الكنيسة بيت يصلى فية الجميع لله سبحانة وتعالى هو واحد للجميع وبس بنينا الكنيسة والموضوع على كدة فين الجناة فين الناس اللى حرقوا ودمروا وبالتالى بما اننا ما تعقبنهمش اصبح هناك ترخيص مفتوح لاى حد يروح يحرق كنيسة وبعد كده الجيش مشكورا يروح يبنيها او دافعى الضرائب والجيش مين يتحمل الاضرار اللى حصلت فا المظلوم يعنى فى النهاية عشان نخلص مرة واحدة من هذه القصص هو اعمال القانون سيادةالقانون هو اعمال القانون مفيش كل مرة نيجى نقول اصل ده غلط وده غلط وده بوسوا بعض واتصلحوا وكده خلاص فى واحد دخل بيت الله وحرقة ودمرة لازم يعرف انه هيجاز وانه هيحاسب وانه هيقع
خالد عاشور :هو الحقيقة وجهة نظرك يا باش مهندس نجيب هو مضمون مقال كتبة لميس جابر قالت انه بالفعل نحن نعطل القانون حينما نتعرض لازمة يكون طرفاها مسلم ومسيحى يعنى لو اثنين دخلوا القسم مسلم ومسلم النقاش ياخذ مجراه والمسالة بتمشى القانون بياخذ مجراة لكن مسلم ومسيحى بيتوقف القانون وتتدخل جهات اخرى وده الحقيقة غير مطلوب يعنى احنا مفترض دلوقتى بنقول انه ثورة 25 يناير فى اليات كثيرة من المفترض ان تتغير فى معالجة كثير من المشاكل منها هذه المشكلة د/ على انت رأست لجنة الحوار بين الاديان سنوات طويلة وتكلمت فى عقب احداث كثيرة مثل هذه كلام كثير ماذا يمكن ان تقول هنا
د/ على السمان: كلام كثير اللى هقولة لك انهاردة اكيد وقد يصدم كثيرين اليوم مش جاى علشان اتكلم فى الحوار الحوار ده هدف طويل الاجل عملنا من اجلة فى الماضى وسنظل نعمل ما يحدث هو تهديد لامن مصر القومى ولحياة المواطن ولاستقلال راية وحريتة فبتبدا بحادث فردى زى ما قالوا الحادث الفردى يتحول الى حادث يعم الامة كلها قلقلا ويعم مجموعات كبيرة ترتبط وتصطدم وتقتل وهكذا لغة عايز اقول ما يتقال القانون هو الحل ودى بردوا باكتب فيها مرة ثانية انا لا اريد ان تدعو الدولة اثنين نقول ادى اثنين هيتدخلوا وسطاء مثلا وجت لنا امثلة زى الشيخ حسان مع تقديرى للرجل لأ مشكلة بين اثنين تحسمها الدولة الدول هى هذا هو الدور علشان تبقى لما تقولى طب مش الحوار انهاردة امالتقول لى ايه الاولويات اقولك واحد انهارده فى الوضع ده احنا فى حماية النظام انهاردة ايضا لا بد من كلمة هيبة الدولة اثنين انه ينزل على المستوى الشعبى لان ما يحصل هو مقتل للجميع لن يرضخ احد وان لابد عشان كده باقولك الاول بيننا وبين بعضينا ان فى ما يمكن انه يحصل كلمة توازنات مش مضبوطة وحتى الامثلة اللى اداها باضيف علية مثلا حصل ادام عنينا قال الراجل مسكوه قطعوا اذنة وبعدين قالوا تم القسالحة انا اسف ان انا اقولك انا ضد القسالحة القسالحة لها جانب جانب مع ده انما اطلب من الاخ والصديق النائب العام يتسكمل دورة ويطبق القانون لحماية المجتمع يطبق على كله
خالد عاشور : دكتور على تسمح لى
د/ على السمان: نعم
خالد عاشور : انا معايا مداخلة
د/ على السمان: لان محل تحقيق اللى باقولة خير وبركة انه الجيش عجل بانه يفصل الناس يقبض على عدد هام من الجماهير انا زى ما قلت امبارح يمكن فى احد المحاضرات انا مش راجل بتاع شر والا ما تمشيش مع الحوارمنتظر كام حالة اعدام لمن يستحق اى الذين قتلوا الاخرين حينما يرى ويسمع الناس لو تم الجزاء الاقصى والاعلى فاذن ثق
خالد عاشور:اذن الحلام يا دكتورعلى يصب مع كلام المهندس نجيب
د/ على السمان: الجبناء سيدخلوا جحورهم
خالد عاشور:لازم ان ياخذ القانون مجراة فيما يتعلق بهذه القضايا اللى بيتم فيها الاعتداء من شخص على اخر بغض النظر عن ديانتة انامعايا الحقيقة مداخلة من د/ أحمد كمال ابو المجد معايا على التليفون دكتوراحمد مساء الخير
د/ احمد كمال ابو المجد: اهلابحضرتك وبالضيوف المضيفيين بالنسبة لى
خالد عاشور: اتفضل
د/ احمد كمال ابو المجد: وانا باعتذ بيهم وانا اسعدنى شئ ان احدهم رجل قانون والاخر منهدس ومع ذلك اتفقا والاغرب او مش الاغرب ان انا متفق معهم الاثنين بشكل العبارة شوية كرجل قانون سيادة القانون مبدأ احنا لم نستوعبه العقل الجماعى القسرى لم يستوعب ان سيادة القانون حماية لكل احد وتعرفها ازاى اذا كنت انا على اختلاف ادياننا وعقائدنا ووطاقتنا الفكرية وانتماءاتنا الطبقية بنقدر نتكلم واحنا مطمئنين بغير خوف او استخدام للطمع يبقى فى سيادة قانون فا انا اذا خفت وحسيت بالتمييز ففى نقص فى سيادةالقانون سيادة القانون تظهر بصورة مختلفة فى وقت الازمة الكبيرة وفى توقيت كامل الدقة اللى يعنى الوقت هنا نرجو ان نشدد وينبغى ان هذا القانون قد تكون ظالمة تكون حاسمة وقاطعة والرخاوة فى التعامل مع الظواهر الاجرامية كل مرة يحدث فيها تهاون هى دعوة لمرة اخرى من الكوارث علاقة حتمية فا لننظر ما نفعل والشده فى موضع اللين غلط واللين فى موقع الشده ايضا غلط اشد لان نتائجة فادحة انا عايز اقول حاجة نظام القانون القسرى يستطيع ان يحمى نفسة فى تعديلات ادخلت على قانون العقوبات عرفها رجال القانون سنة 1992 عن الجرائم المضرة بامن الدولة منها الداخل وفيها تفصيل ما يجرى ووصف لبعض ما تم كنا ننتظر ان هذه النصوص تطبق وهذا الردع هو احدالسبل الفعالة لطمانينة الناس ولردع من لا يستحون ومن لا يخافون الا اذا نزل عليهم سيف القانون وسيف القانون انما خلق وجعل وشرع لمثل هذه الظروف واحنا عندنا يتحمل الضرر الفردى من اجل المنفعة العامة هذا الامر لا يجوز التردد فية ابدا والاخد بكلامى انه مما ساعد على هذه التساؤلات ان فى تصور فى المرحلة الانتقالية هيئات الحكم دى هيئات لتسيير الاعمال لأ هذه تحقيقات للحكم الفعال فى مرحلة مؤقتة الدستورى مختلف لكنها عليها ان تضرب بيد من حديد ان احتاج الامر الى يد من حديد ولا داعى للبس قفاز من حرير لانه لا يفيد فى هذه المرحلة وشكرا
خالد عاشور:شكرا جزيلا عالمنا الجليل دكتور احمد كمال ابوالمجد وحتى هذه اللحظة نحن متفقون فضيلة دكتوراحمد معنا فى الحقيقة انه اعمال القانون هو الحل اعود للمهندس نجيب حضرتك قلت ان انا فى معالجتى للامور لا احب ان يعنى اوسع من دائرة تفسير الحدث واضيق من دائرتة ورفضت ان تعذو هذه الاحداث الى اسباب خارجية مرتبطة بالفترة اللى احنا فيها فترة ما بعد الثورة لكنفى شوائب بتقول انه فعلا فى جهات بتريد شوية وجه مصر وتريد جهاض هذه الثورة وتريد ان ترى العالم وجه اخر لمصر بعد ثورة 25 يناير ما رأيك الشوائد بتقول ان اللى حصل فى امبابة ده بلطجية يعنى لم يكن احتقان طائفى يعنى لم يكن اقتتال طائفىلم يكونوا مسلمين مؤجرين
نجيب ساويرس :البلطجة يخش الكنيسة ويقول لواحد غير دينك لاحسن هقطع رقبتك البلطجى يعنى هيخش يحرق كنيسة كده لوحده ايه غرضة يعنى هيعمل ايه فى الكنيسة ما اعتقدش يعنى شوف انا ضد التسفير وتفسيرها وتسهيلها وكده دى مش اول واقعة وفى وقائع كثيرة جدا لحرق وتدمير كنائس حصلت ومعروف مين اللى قاموا بيها اشمعنا المرة دى هما بلطجية يعنى انا عايز اسألك سؤال بس بسيط هو حتى الكلام اللى اتقال ان اطلاق النار صدر من واحد مسيحى راجل مسيحى واقف ادام جامع وتصادف الامر انى معايا سلاح ولقيت مجموعة جاية على هذا الجمع عايزة تحرقة لا انا عارف انهم مسيحيين ولا متطرفين ولا جنسهم ايه جايين يحرقوا الجامع وانا واقف ادام الجامع ده ده بيت ربنا
خالد عاشور : طبعا
نجيب ساويرس : ده بيت الله اللى كلنا بندخل فيه عشان نسبح بحمده ويشكر فيه انا هموت بقى ولا حد هيعتب الجامع ده ولا حاجة ولو معايا سلاح هستعملة هسيبة يحرق بيت ربنا انا هموت شهيد واروح لربنا اقولة انا كنت بادافع عن بيتك اللى لازم يحصل شوف لازم نعالج الامور كلها من خلال القانون لازم يطلع قانون يمنع التجمهر امام دور العبادة القانون ده فيه مزايا كثير ولازم يطلع بسرعة عاجلة بمعنى ايه اى مجموعه متجهه الى جامع متجهة الى كنيسة ممنوع اللى عايز يتظاهر عند خلاص التحرير يبتدى يحل عنكوا شوية من ادام التليفزيون عشان تعرفوا تشتغلوا ندور لهم على مكان نقول لهم هو ده مكان التظاهر يروحوا فيه لكن مفيش داعى انى انا اجيب النار والبنزين متجيش عند الكاتدرائية وتتظاهر ادام الكاتدرائية ما يجوش الاخوة المسيحيين ادام الازهر او مسجد النور ويتظاهروا واخد بالك احنا بنحط النار جنب البنزين اى شرارة من دول تولع الموضوع لم يصدر قانون بمنع التجمهر امام دور العبادة على الاطلاق ده يفيد فى حاجتين اول حاجة يمنع الاحتكاكات الدموية واللى يقولك حرب اهلية والكلام الفارغ ده نمرة اثنين يمنع تسيس دور العبادة دور العبادة دى ليها خصوصية احنا رايحين نصلى لربنا بينا وبين ربنا ايه الصلاة لا شعارات سياسية ولا اهداف حزبية ولا كلام من ده ما يصحش حتى ده حتى بيت الله مفروض ينحصر الموضوع بين الانسان بربة يا يصلى لا يقرا كتاب الله لا اكثر ولا اقل انما خلافات سياسية ومظاهرات ادام البيوت دى حرام مش مضبوط فلازم يطلع قانون يمنع هذا كده بعدنا النار والبنزين عن بعض
خالد عاشور: اه يعنى اذن المسالة ايضا ازمة تشريع فى الاساس
نجيب ساويرس : ايوه تشريع الازمه الثانية الاخطر منها يعنى لو تسمحلى عايز اشرحها انى انا بما انى راجل اعمال يعنى انا راجل زى ما بيسمونى ايه PRACTEVيعنى بيسموها بالعامية عملى فى مشكلتين ايضا اساسية بيقولك ايه الجيش لازم يعمل الجيش لازم يعمل الجيش لازم يسوى انهارده تعالى نشوف نحلل احنا عملنا ايه فى الجيش بتعنا الجيش بتعنا ده المفروض يبقى واقف على حدود ليبيا بيشوف القسايب اللى ممكن تيجلى لنا من هناك يقف عند الحدود الجنوبية يشوف مسالة المية بتاعتنا دى فى حلايب والسودان والقصة دى وعند اسرائيل يشوف القسائب اللى ممكن تحصل لنا بعد ما الوضع ده اتغير والاوضاع دى جينا احنا هو مشكورا وقف وقفة تاريخية وانا من الناس اللى بيقولوا لازم ياخذ جائزة نوبل لا هو تصدى ووقف مع الثورة دى ومرضاش انه يوجه سلاحة لشعبة اللى هو منه وفيه لكن احنا راميين علية انهاردة بلاوى البلد دى كلها علية مهمة التامين مهمة الاقتصاد مهمة تسيير امور البلد السير ناحية الديمقراطية انهارده كل واحد ما يعمل حاجة يقولك هل انهارده ضابط الجيش اللى هو واقف على دبابتة ده كان متصور ان هو فى يوم من الايام يعمل شغل البوليس الشرطة هل هو كان اساسا داخل الكلية الحربية عشان يؤدى دور الشرطة
خالد عاشور: ده مش دور الجيش
نجيب ساويرس : فاحنا رامينا علية مسئولية جسيمة وبالتالى لابد ان نتمهل قبل من نزود من التطلعات ويحاولوا يساعدوا نحاول ننتقده وبقينا 80 مليون ناقد المشكلة الادهى منها ايه بقى اللى عملناة فى جهاز الشرطة بهدلناهم الضابط من دول بيرضى بالوظيفة دى عشان الهبة اللى كانت عنده والبس اللى كان عنده عشان الاحترام بيلاقية لما بيخش لانه راجل له هيبة كسرنا هيبتة وبهدلناه حصل اخطاء من بعضهم طبعا اللى اطلق النار على المظاهرين كام واحد وانشاء الله هنشوف فيهم يوم واللى تسبب فيه واللى ضميرة سمح له انه يصوب على شاب عنده فى مقتبل عمرة يموته عشان هيقول كلمة حق دى انما بعض منهم ضرب النار على ناس داخلين يقتحموا السجون عشان يطلعوا السجون اللى فيها اطلاق النار على داخل القسم عشان ياخد السلاح انسان بيدافع عن الشرعية وعن القانون بردوا بعض منهم لمينا فى هوجه الاحتجاجات دى فلابد من اعادة الهيبة لجهاز الشرطة تعالى شوف المشكلة الثالثه اللى عند الشرطة كل مواردهم ادمرت عربياتهم ادمرت اكتريتة اقسامهم اتشالت فا احنا انهاردة ان ما كناش نقف وقفة رجولة بقى ونبطل اللعب اللى من تحت لتحت ده للتصفيات الشخصية دى والقصص اياها ممكن تفك مننا كلنا فلازم نعلو على هذا المستوى فلازم كل واحد يشوف واحد ضابط شرطة يروح يبوسه انا شخصيا لما باشوف اى ضابط بوليس فى اى حته بابقى عايز اروح امد ايدى واقولة ابوس ايدك انا حقك عليا على اللى حصل ده تعالى ننسى اللى فات بقى تعالى بقى نشوف شغلنا علشان البلطجى والحرامى واللص يعنى ده راجل طول النهار حياتة مهددة يجرى ورا ده تاجر مخدرات يضرب عليه النار عايز يقتلة الناس لازم تفهم ايه التضحية اللى بيقدمها راجل الشرطة ده ومن هيعمل الشغلانه المهببة دى مرتب زفت وكمان هبة مفيش وشتيمة وقلة قيمة طب بناقص
خالدعاشور :صحيح طب يعنى الاجهزة الامنية حضرتك يعنى قلت كلام مهم جدا عنها الجيش تقيم حضرتك لدور الجيش زاد مسالة المطلوب من الشرطة الان والمطلوب من الشعب تجاه الشرطة
نجيب ساويرس : وكما فى المرة فى الازمة دى الجيش تصرف تصرف صح وتحويل الناس دى للمحاكمة فورا والتحقيق مهم جدا عشان تبقى الاشارة ايه اى حد هيقرب من دور عبادة ثانى ويحرق مكان فيه انسان بيصلى لربه مش هيسكت مش هيسكت على الكلام ده مش معقول
خالدعاشور: تمام طب يا دكتورعلى احنا ليه حتى هذه اللحظه حتى ما بعد الثورة حلولنا للمشكلة الطائفية ايضا حلول تقليدية حلول اعلامية يعنى مش عملية
د/ على السمان: اه عاوزة نوع من الخيال شوية عشان نتخيل بعد المشكلة وعاوزة نوع من الجرأة لان نقطة يمكن قد اختلف فيها لان نقطة اختلف فيها مع ال اللى نزلوا الساحة بلطجية انا بس باقول بلطجية ده اكيد متطرف دينى ده اكيد والناس اللى قالت مثلا ان ما قالوه ان حى بولاق ده اللى نزلوا فيه ده تحول الى جمهورية
نجيب ساويرس : امبابة
د/ على السمان: امبابة فى اطراف تانية كنت سيتك بدأت الكلام عنها اللى هى بتشعلها اللى هى زى ماتقول عنصر تامرى اللى دخلوا فية د بقى انتظر لغاية بقى ما الامن القومى يجى يشوف ايه بالضبط الطرف الخارجى المهتم بيها وبيشعلها ويذودها وهكذا او الطرف الداخلى على مستوى النيابة او يتم التحقيق مع اللى قبضت عليه عشان تشوف انت جاى منين كلمة فلول الحزب الوطنى اه كفرد فى فرق بين فردوواقع فى التحقيق فرد ممكن كفرد == ودى نقطة بصفة عامة فى كل ما نعملة فى الايام دى ياريت اعلاميا وكلاما نبقى حذرين فى الكلام دوت يوم ما ننطق يبقى معناها فى دليل مادى يخلينى اقول نعم الفرد ده قائم دى حاجة الحاجة الثانية مع كل التقدير طبعا انى باشارك فية واللى انا فية من اجل ما قامت به القوات المسلحة لكن عاوز اقول واكرر ان كلمة ادين ولا احكم ده رايه واختيارهم لكن حيث ان كل شئ فى مصر بعد 25 ينايرقابل للحوار والنقاش عاوز يطرح ده لو تقول شعب مصر عاوز منك ايه دلوقتى عاوز درجة ارتباط اعلى من كلمة ادارة تتحسب وتتناقش بين خبراء وبين مواطنيين انما حاجة عايز وقت غريبة جدا ان احنا فى امس الحاجة الى نماذج ادمنا نقدمها لان احنا باستمرار متاخرين اجال طويلة بنقول الوضع الطائفى ايه رايك بقى من اجل يعنى من ايام السادات فى قانون معروف وفى ايد ناس كثير اسمع قانون العطيفى جمال العطيفى الوزير السابق وكتب وحط ضوابط وحط ما تنفذش ما اتعملش لو خدنا نوذج حالى هذه الايام اللى هى مشرفة لنا جميعا وبالذات الاولى ل 25ده كان بالصدفة العلاقة غير العجيبة بين المسلمين والاقباط والعمل المستمر ولا حد فيهم كان يعرف حد قبطى مسلم ولما اشوف نماذج حتى حية لمن هم من اصدقائى فيهم فى دعاء ودنيال وكانهم شقيقان فى الكلام وفى الفكر وفى التحرك النموذج ده يجب ان يعظم لو عندىوالله بتاع العطيفى القانون ده ما انشره
خالد عاشور : ايه قانون العطيفى ده يا دكتورعلى ربما لا يعرفه كثير من الساده المشاهدين
نجيب ساويرس : لجنة تقصى حقائق كان السادات الله يرحمة عملها لما قامت مسألة الزاوية الحمرا والعنف اللى حصل هناك الطائفى فا السادات الله يرحمة عمل اللجنة دى زى ما عملها ما خدش بكلامها فى الاخر بردوا
د/ على السمان: انما ما كتب موجود انشرة حتى لفكر الناس انما انا عايز اقول انا اللى معاك فية ما هو تقليدى اصبح ما يكفيش المطلوب هو فعلا الحمد لله ان المرة دى بداوا فية التعجيل بالجزاء ولن يستطيع ان يردع ما نسمية بالبلطجية وادعو الله لان فى بعد ثانى ادعو الله ان ما يجيش بدرى لان لو جه بدرى هيبقى العبئ على الدولة لا يمنعة العيب بتعها ان جى من وضعنا الاقتصادى الحالى اظن ان مش انا اللى هتكلم ده وزير المالية بيتكلم ورئيس الوزراء اللى اتكلم ونجيب ساويرس
نجيب ساويرس : كلامهم اخف من الكلام اللى ممكن نقولة
د/ على السمان: اللى احناممكن نقولة
نجيب ساويرس : هما كلامهم حرصين على عدم زعزعة الثقة فى مصر احنا بقى اللى قاعدين على ارض وشايفين الشغل ماشى ازاى شايفين صورة رهيبة يعنى فى توقف تام فى
د/ على السمان: عجلة الانتاج
نجيب ساويرس : عجلة الانتاج بنسب تخوف فى توقف تام للاستثمار فى فزع تام فى الجو العام كلة فى حالة قلق سيئه جدا والاحداث دى ما بتسعدش فيها ده اللى الاحداث اللى بتساعد فيها دى ولا موجة الشكاوى الكيدية اللى عمالة تضيع وقت النيابة النيابة مشغولة لانها بتشتغل 24 ساعة كان الله فى عونها انما فى اسهال شكاوى 3/4 كيدى الحسابات فى نوع ظاهرة غريبة جدا لا تتفق مع طبيعة الشعب القسرى السمحة انتقام يعنى فى شهوة انتقام شهوة تشفى مشاعر سلبية مكنتش عندنا خالص فا ان الاوان ان نرمى ورانا ونبص لادام مش يعنى ان انا مش عايز اقولك حاجة يمكن مثلا اللى ربنا مدى له يحس ان انا مش حاسس ابدا حاسس باللى تحت خالص حاسس ان الفرصة هييقى شكلها ايه لوالوضع زى ده هيخد موظف انهارده فى500 الف شاب بيطلعوا كل سنه عايزين لهم وظائف ده غير المتراكنين
خالد عاشور: فعلا الوضع لا يحتمل
د/ على السمان: وبعدين عملت اضافة للى قالة ماهو لازم نروح للى ابعد عشان نتخيل الخطر القادم لو ده ماتحلش اللى بنتكلم فية فى عجلة الانتاج هيدخل طرف جديد ثالث مشابة ونسمية العشوائىده يخش بقى فى اللعبة دى
خالد عاشور : وفى الحالة دى تختلط الامور اكثر ماهى مختلطة
خالد عاشور : بقت الامور
خالد عاشور : طب احنا معانا تليفون من القمص صليب متا وهو طول الحقيقة معانا مساء الخير
القس صليب متا: مساء الخير
خالد عاشور : اهلا وسهلا
القس صليب متا: مساء الخير
خالد عاشور : اتفضل احنا مع حضرتك اتفضل
القس صليب متا: كل التحية لحضرتك ولبرنامجك الجميل ولضيوفك الاعزاء ولصديقى العزيز د/ على السمان وسيادة المهندس نجيب ساويرس يعنى رجل الاعمال المعروف
خالد عاشور : اتفضل يا افندم
القس صليب متا: هو الحقيقة المشكلة اللى احنا بنواجهها دى مشكلة صعبة واعتقد دى من تداعيات النظام السابق لان طبعا كان فى ازمة ثقة بين النظام وبين المسيحيين بصفة عامة بان هو كان فى بعض التصرفات والتداعيات والاعتداء على الكنائس دى كلها ادى الى زيادة الاحتقان الطائفى مكنش يمر اسبوع او شهر الا نسمع احتقان طائفى وكان الدولة بردوا فى تراخى فى هذا الموضوع و احنا دلوقتى واحنا بعد ثورة 25 ينايرلما سقطت الحواجز وسقطت قناع الظلم دى كلها احنا طبعا نتصور ان المجلس العسكرى بقيادة الحكيمة البلد ود/ عصام شرف يعنى لو يتم الامور كلها بحسم ويتفضل د/ على السمان والمهندس نجيب ساويرس لوكانت تمت الامور بحسم عند حوادث اطفيح مكنش احناوصلنا ومكنش بردوا هتتحسن الامور ان كل واحد اعتدى او شارك او وافق او يشارك فى الاعتداء على الكنيسة لابد ان ايه ينال العقاب عندنا قوانين كثير الوحده الوطنية وقوانين العقوبات زى ما سمعتوا من الاستاذ جمال ابو المجد فى قوانين كثيرة قوى عندنا ممكن انها وبعدين كان كل الامور دى تتم فى المحكمة العسكرية ليه لان احنا سمعنا هتم امام محاكم مدنى طب اشمعنا ال ايه الحادث ده يتم الجناه الى محاكم مدنية نرجع بقى لقصة نجع حمادى اللى استمرت سنه اوسنين فين لما شفت دى كلها بتدى ازمة ثقة بين الاقباط وبين النظام الحالى عشان كده احنا يجب حسم الامر ده ان كل واحد انه شارك اواعتادى اوحتى فكر فى الحكاية دى لابد او حرض لابد ان هو ياخذ جزاءة العادل اما مقضائنا العادل بل بالعكس كمان اناباطالب باسقاط الجنسية القسرية لان دول لا هما مصريين ولا هما مسلمين عشان يعرفوا ان رسولنا الكريم امر بان ايه لابد من حماية البيع والصوامع والكنائس والمسيحيين لان المؤمنون اخوة فاذن دى كلها ولا هما كما مصريين الناس دى طبعا مصر محتاجة لسواعدناكلنا لان احنا علمنا قداسةالبابا مصر ليست وطن نعيش فية لكن وطن يعيش فينا لان مصر ده احنا بنحب نيلة واراضية شوارعة وحوارية بنحب اقباطة ومواطنية بنحب ارضة وبالتالى بنحب نيلة يجرى ليس فى الوادى ولكن فى شرايين فؤادى
خالد عاشور : ده شعر ده ياقمص صليب
القس صليب متا: ده مصرنا الجميلة
خالد عاشور : شكرا جزيلا
القس صليب متا: عشان كده ارجو ان لابد يتم الامور بحزم وتقديم هؤلاء للمحكمة العسكرية واصدار حكم عادل لهولاء الجناه وشكرا جزيلا
خالد عاشور : شكرا شكرا جزيلا قمص صليب متا ايضا نعود الى السؤال مرة اخرى اين القانون هو السؤال الغائب الان اوالذى ليس له اجابة اين القانون
د/ على السمان: اه القاء حزمة القوانين الموجوده حاليا فى رائى قد تكون كافية اللى مش مكفى زى ماهو بيقترح ده واثق ماتقتربش من دورالعباده
موجود هعوز افعلة مش موجودالسلطة فى يد المجلس العسكرى هطلع القانون اللى هو مطلوبا
خالد عاشور : وده بصراحة هيحل مشاكل كثير جدا يمنع الاحتكاكات يقصر مهمة دور العبادة على العبادة يمنع تسيس دور العبادة وده سهل جدا انه يطلع بالطريقة دى ستنتهى عملية الهجمات يعنى مفيش داعى ان اى قوه لها اتجاه سياسى او متطرف تتجه الى مكان
خالد عاشور : عفوا هو دور العباده ده تتجة الى اغراض العبادةفى الاسلام والمسيحية
نجيب ساويرس : طبعا اه طبعا
خالد عاشور : زى ايه مثلا
نجيب ساويرس :اوقات كثير قوى يجواكنائس كان يطلع يقولك انتخبوا حسنى مبارك انتخبوا ومش عارف ايه كان بيحب الاقباط وكلام من ده والمساجد يقولك خطاب سياسى واللى مش هينتخب فلان ده يبقى كافر والنا س التانيين دولا كفرة وكدة ما احنا عايزين يعنى نرجع لعبادة ربنا الخاصة بالعبادة
د/ على السمان: انما طبعا ما هواهم التظاهر اللى هو طبعا نوع من عدم الاحترام للمكان ما يتقلش ادام المسجد والكنيسة ميجبش فى الاماكن دى
خالد عاشور : طب خلينا ننتقل الى نقطة تانية يا د/ على
د/ على السمان: اتفضل
خالد عاشور : دى عدو وهمى ظهر فى الفترة الاخيرة اسمة السلفيين احنا مش عارفين نحط ايدناعلية يعنى الاضرحة السلفيين فى قطع الاذان قال السلفيين فى امبابة
د/ على السمان: مع احترامى انا السلفيين حططهم فى دماغى بقالى شهرين
خالد عاشور : اه
دع ده ربنا بس يحميناهماما بيهزروش سلفيين دول كانومحبوسين فى الماضى باحكام خلصت الاحكام قالوا انتهت مدة الحبس بتعهم بقانون الطوارئ جاءت ثورة25 وطالبوا بمادة لا يختلفوا عليها الافراج عن المساجين السياسيين خرج من بينهم ايضا السلفيين فى فرق انك تخرج وتصبح مواطن وتنضم فى بناء هذا الوطن او انك تصبح مصدر قلق ما قالة مابقولش كل السلفيين ما قاله بعض السلفيون اقلق غير المسلمين على ارض الوطن
خالد عاشور : بل واقلق المسلمين
د/ على السمان: واقلق المسلمون ايضا اللذين يؤمنون ان وطنا واحد يعيش فى بلد واحد وانه غير مسموح ان اقلق كلمة احترام الاخر والاعتراف به ده مبدأ فى الكون وبعدين ما هوالدين اللى تتكلم باسمة يا سيدى هو اللى قال لك لا اكراه فى الدين مش كده واكيد فى المثل المقابل اكيد عندهم فى الانجيل وهكذا
خالد عاشور :اه يعنى اللى بيتبنوا الدعوة السلفية والاتجاه السلفى من المؤسسات الدينية السلافية زى انصار السنة المحمدية والجمعية الشرعية
د/ على السمان: ما اقدرش اسميها
خالد عاشور : ما دى جماعات بتتبنى الفكر السلفى ماهو لما رجعنا لهم فى مقابلات صحفية قالوا احنا ملناش صلة بهذا الكلام ده يعنى
نجيب ساويرس : لألأ هو مبدأ التعمم غلط حتى لوانت جاءت وقلت ان فى جماعات سلفية فى جماعات سلفية بدل ما نسميها المعتدلة ومستنيرة فى جماعات مش مستنيرة ممكن ادى لك مثل كويس قوى بص انا شخصيا واحد من الشيوخ السلفية بيتهمنى اتهامات كثيرة جدا كلها كاذبة بس فى اتهام واحد صحيح اه بيقول ايه وهذا الرجل كافر زنديق يريد ان يخرب المسيحية والاسلام
خالد عاشور : ده على حضرتك
نجيب ساويرس : اه ده اتهام انا مضطر اقول له انت هذا الكلام صحيح هوبيقول ايه الرجل كان بيقولك ليس بين السنه والشيعة ده ده
عايز يخرب المسيحية اية عايز يعملها سلطة طب انا بقولة اهو على الهوا انا ده اتهام صحيح انا عايز كلنا نقرب من بعض لان الله واحد الله يجمعنا جميعا
د/ على السمان: ولديا نفس الاتهام
نجيب ساويرس : الله يجمعنا جميعا واخد بالك ازاى ربنا خلقنا كلنا خلق خلاك انت مسلم وخلقنى انا مسيحى كان ممكن يخلقنى مسلم ونخلص كان يبقى الموضوع مفهوش خلاف مش كده وخلقنا كلنا مسلمين
خالد عاشور : طبعا
نجيب ساويرس : له فى ذلك حكمة المهم الحكمة ان احنا نعرف ازاى نعيش مع بعض مع اختلاف
خالد عاشور : فى ايه فى القران بتقول المعنى ده ولا يزالون مختلفين
نجيب ساويرس : اكثر من اية واكثر من حديث شريف انا بس عايز اقوله ايه
خالد عاشور : اتفضل
نجيب ساويرس : عايز اشرح لهذا الشيخ انانوايايا حسنة انا مش عايز نصطدم
انا عايز اقول ان الله اللى بيجمعنا بيجمعنا الاتى لا اله الا الله كلنا معترفين مفيش غير الله واحد ان اختلفت بقى بعض الامور نتعلم بقى نعيش مع بعض انا قابل انا قابل انا قابلهم يقبلنى واخد بالك ازاى بدليل انك انت بتحاول يبقى ده مجرم الاول الراجل ده عنده مؤسسه اسمها حوار الاديان وبيدعو الى التقارب بين الديانات ماهواحنا لازم نعمل كده ما احناعايشين مع بعض هنخش فى حرب والا بقى ده اتهام انا باقولة اه ده اتهام انا قبلة الباقى كله مش صح انا مفيش واحد وبقولة تانى مفيش واحد مسيحى مسلم اكثر من الثانى
خالد عاشور هل بتقف فى منطقة وسط يا باش مهندس نجيب يعنى رؤيتك دكتور على بيقف فى منطقة وسط وعلى جانبى هذه المنطقة فى المسيحية وفى الاسلام فى يعنى اتجاهات متطرفة
د/ على السمان: دا انا عاوز اضيف
خالد عاشور: وفى الاغلب يعنى بيكون هوالصوت الغالب
نجيب ساويرس :لألألأ هو مش الصوت الغالب الصوت الاعلى خليك معايا بس شوف الذى سيحمى مسيحى مصر هما المسلمين اقباط مصر لن يحميهم حد وانا باقول لهم كده عشان كده احنا لما بتعنا قلت لهم ايه كل واحد مسيحى يجى او قبطى يجيب معاه اثنثن مسلمين احناان ما كنش الاقباط هيدوبوا فى وسط المسلمين ويصبحوا كيان واحد مفيش حاجة تانى هتحميهم اقلية وزى انت ما بتقول قوى متطرفة كثير جدا وقد تلجأ الى العنف وبالتالى النتيجة محسوبة الحل الوحيد اللى كلنا ننصاع فية وعشان كده باقول للشخصية دى انا نوايايا حسنة مش ان انا باعمل حاجة غلط يعنى هو عايز بدل ما نقربة نبعد
خالد عاشور:طب دكتور محمد الشحات الجندى امين عام الشئون الاسلامية معانا على التليفون دكتور محمد مساء الخير
د/ محمد الشحات الجندى : مساء النور
خالد عاشور : دكتور محمد ايه حكاية السلفيين وما يحدث الان على الساحة
د/ محمد الشحات الجندى :بسم الله الرحمن الرحيم اولا تحياتى للضيفين العزيزين فى برنامجك الرائع وطبعا استوقفنى فى هذا الموضوع الحقيقة انه ما ظهر على الساحة اخيرا بعد ثورة 25 يناير الحقيقة يعنى تطورات يمكن فى الناحية الدينية وتؤدى كلها او تسير كلها نحو الطائفية او الكثرة وبعدين ودى اشكالية كبيرة جدا ان حتى ده بيؤدى بينا الى ان انا اقول احنا بقينا فى تطور نحو صناعة الفتنة يعنى مسائل المفروض مثل الوحدة الوطنية او ان احنا شركاء فى الوطن وان فى اخوه بين مجتمع المؤمنين
مسلمين ومسيحيين وان فى تعايش بين الاثنين هذه المسائل المفروض يلتقى حولها مسلم ومسيحى والخطاب الدينيى فى الازهر والخطاب الدينى فى الاوقاف والخطاب الدينى ايضا فى المسيحية لكن طرأ على الساحةاخيرا وده شئ غريب ما اعرفش هل بالفعل مناخ الحرية اللى هو وجد فى الاونه بعد الثورة
خالد عاشور :ماهوالخطاب الدينى الرسمى يا دكتورمحمد اللى حضرتك بتقول عليه مفهوش مشكلة الخطاب الدينى الرسمى مفهوش مشكلة سواء فى الكنيسة او فى الاوقاف موجود المشكلة فى الخطابات الاخرى الاسلامية والمسيحية
د/ محمد الشحات الجندى : ماهو هنا هنا انا مع سياتك بس فى ملحوظه يبقى المفروض دلوقتى بدل ما يكون هناك اتجاه لصالح هذا الوطن انه الخطاب الدينى الرسمى وفى الازهر والكنيسة يحتوى مثل هذه الخلافات يجعلها تحت جناحة وبعدين ده يعنى يمكن ده يعنى انا باتصور فى اجتماع مجمع البحوث الاسلامية يوم الخميس الماضى كنا حاضرين فهناك اتجاه حضرتك السلفية والجماعة الاسلامية الجهاد وغيره الاخوان طبعا ده كلهم هيكون فى مؤتمر حول هذا الموضوع لابراز خطاب دينى يتجه نحو جمع شمل الوطن
خالد عاشور : امتى يا دكتور محمد
د/ محمد الشحات الجندى : انشاء الله احنا هنعقد اجتماع يوم الخميس القادم لان هو بعد بكرة ده لأ اللى بعده حول هذا الموضوع
خالد عاشور : هل يضم كل الانتماءات الفكرية؟
د/ محمد الشحات الجندى :هيكون فى طرح كيف يمكن ان ناتى بكل ممثلين لكل هذه الاطياف او لكل هؤلاء اللذين ينادون بافكار متشدده بافكار طائفية بافكار اخرى بفهم احتكار لتفسير النص الدينى فا انا عايز من خلال هذا البرنامج فى الحقيقة ان اكفل مؤسسة انا مع سياتك ومع الكلام اللى تفضل به المهندس نجيب ساويرس اللى هو مسالة ايه التقريب ده مطلوب جدا بس انا عايز تكون المؤسسة ا لدينية فى الاثنين المؤسسة الدينية الازهر والمؤسسة الدينية الكنيسة وتحتوى كل ما يوجد من خلافات من اختلافات بلاش مش هقول خلافات لان خلافات صراع اختلافات فى داخل الدين الواحد ده بردوا دور هام جدا فى هذه المرحلة الشائكة ده خاصة كلنا يعرف ان هناك موتورين من الثورة هناك موتورين على المستوى المحلى فى مصروعلى ايضا المستوى الاقليمى وعلى المستوى الدولى كمان من اعداء مصر اللذين لا يريدون لها ان تقوم وتاخذ دورها فى مجالها وفى منطقتها
خالد عاشور : دكتور محمد فكرة جيدة بنشكركوا عليها جدا كمجلس الاعلى للشئون الاسلامية وانشاء الله ان احنا نجد نتائجها على الارض وقريبا مع مجمع البحوث الاسلامية عفوا ونرجوا انشاء الله ان تكون هناك خطوة مماثلة ايضا على الجانب الاخر فى الجانب المسيحى يعنى
نجيب ساويرس : الجانب الاخر معندوش غير خلافات فى التفسيرات ولا اي
حاجة
خالد عاشور: والاعتدال ده موجود فى كل حتة
نجيب ساويرس : التعصب انا باتكلم على موضوع مختلفة
خالد عاشور: اه
نجيب ساويرس:هو بيتكلم على تفسيرات دينية بتؤدى الى مفاهيم وتؤدى الى عنف وتطرف انا باقول لحضرتك معندناش تفسيرات محتاجة عنف او تطرف
د/ على السمان:فا بتبقى حالة فردية
نجيب ساويرس : التطرف المسيحى تطرف شخصى تطرف مش مبنى ده شخص متطرف
خالد عاشور : سياتك تقصد فكر داخل
نجيب ساويرس : يعنى معندناش عاوز اقول ايه معندناش نوازع دينية وتفسيرات دينية بتؤدى الى
د/ على السمان: فكرية
نجيب ساويرس : فكرية واخد بالك لكن فى الاسلام ويمكن ده شئ يحسب للاسلام ان هو عنده تعددية فى اختلافات ووو يجب ان رجال الدين الاسلامى انه يروحوا يعنى خلينا نبقى موضوعيين لابد من ان الازهر يفتح حوار واضح وصريح مع سلفيين فى موضوع الاضرحة فى موضوع الاقليات واخد بالك ده موضوع اساسى ليه لان اذا حكمناعلى كل السلفيين مهماش اقليات يبقى احنا ناس بردوا متجنين ازاى هما لازم يقبلوا مبدأ الحوار انا ماانفعش اتحاور معاهم صحيح دكتورعلى احسن منى لكن اقدرجهة لان كل عالم جليل من علماء الازهرهقول لحضرتك حتى خبر احنا بكرة متواجدين وفد من مفكرين واقباط ايجابيين مش سلبيين لمقابلة شيخ الازهر بكرة الساعة 2 رايحين نقابلة عشان احناعايزين الازهر يبقى هو حامى الاقليات فى مصر لان هو اللى هيقدر يفسرالتفسير المضبوط ويقول الكلمة الاخيرة وهواحنا بنشجع الحوار ده ان هويحصل لان ده ممكن يكون له فوائد ايجابية جدا ويحص وقف لل
خالد عاشور:هنسال سؤال عن الصورة اللى معانا دلوقتى على الشاشة عرفتوا تدخلوا المبنى ازاى يعنى لقينا صعوبة شديدة جدا
نجيب ساويرس : انا عندى اقتراح كويس ليكوا عشان تشتغلوا التليفزيون ده كلة يتنقل لمدينة الانتاج الاعلامى عشان الكورنيش يفضى لان الكورنيش دلوقتى يعنى بعد ما كنا فى التحرير
خالد عاشور : دكتور على
د/ على السمان: اللى عاوز بس اضيفة بس ان هوة الخلاف فى فرق بين خلاف واصطدام انا ابتداءا من انت بتقول اللحظة انا فرد وليس كلهم ولكن السلفى اللى يصطدم مع اخر فا لأ لو يعتدى عليه يبقى لأ اذن انا باتعامل معاك انك احد اطراف العنف اتعامل واعاقب وادين ليا راى والله يا سيدى لو اسمك الزمر بالنسبة لى على بلاطة والله انت فى فهمى قاتل مجرم فى وضع جنائى فا انت انهاردة لما تيجى تقول انا اتجاهى مختلف ده اللى مخوفنى من مثل هذه اللقاءات ان تكون مظلة تحمى مؤقتا اتجاه يبيت النية لاجراءات اخرى
نجيب ساويرس : عايز اقول حاجة ربنا فوض حد لانه يقتل اى حد
خالد عاشور : لأ طبعا
نجيب ساويرس : هل معقولة فى دين سماوى اعطى تفويض لاى حد بالعنف يعنى افترض ان ده التيار السلفى انت ملكش تحكم وتختار ده رايك وده عقيدتك لكن اجبار الاخرين على عقيدتك باستخدام العنف شئ طبعا ضد الانسان بغض النظر عن اى حاجة
خالد عاشور : طيب هو فى مكالمات كثيرة الحقيقة جت لنا بس مش هنقدر ندخلها والسؤال لكما يعنى فى هذه المداخلات دكتور على احنا اتكلمنا كثير الحقيقة يعنى وفى عرض فوائد حضرتك وللدكتور على لما حدث
نجيب ساويرس : حضرتك ما سمعنيش بقى
خالد عاشور : لأ يعنى هو حضرتك
نجيب ساويرس : اربع نقط قلتهم هقولهم تانى هقولهم تانى
خالد عاشور كهو عشان نلخص حلول مختصرة ودكتور على عشان تفادى وقوع مثل هذه الاحداث فى المستقبل القريب حول
د/ على السمان: اولا هو اتباع نفس النهج اللى اتبعة المجلس الاعلى للقوات المسلحة فهذه الحادثة لا تقبلها واولها سرعة التحقيق واحالة المتهمين الى محاكمة سريعة اعمال القانون وسيادة القانون الحل الثانى الجذرى اللى مش هنعرف نتحرك منه اعادة هبة الشرطة اعادة تاهيل الشرطة اعادة امداد الشرطة بكل متطلباتها اللازمة الشعب يعيد الاحترام الواجب الذى هو مطالب به لجهاز الشرطة ده عشان يقدر يستعيد الامن فى بلدنا اربعة ان الازهر يقوم بدورة فى التوعية فى الحوار مع هذه التيارات المتطرفة لكى يناقشها حجة بحجة وهوالاعلموانه انشاء نوصل لشئ تفاهم وقف نظرية التوازنات فى حل المشاكل الطائفيةده غلط وده غلط المخطئ مسلم يعاقب مسيحى يعاقب لكن احنا اكثر من مرة بنطلع الاثنين غلطوا ونقفل الموضوع
خالد عاشور:عظيم دكتور على
د/ على السمان: طبعا بارجع للتعبير ذكرناه وبقالى 3 اسابيع على الله الناس ما تزهقش
خالد عاشور: اتفضل
د/ على السمان: يا ريتة يتحول الى شعارات زى الشعارات عودة هيبة الدولة اللى من غيره لن نستطيع الحل الحاجة الثانية المهم لانها مرتبطة بالعوده الى الموضوع الاقتصادى ليصبح اولوية ايضا لان ده قلقنا جميعا عودة عجلة الانتاج عشان لقمة العيش كمان3 شهور نقول هتشح كثير ان الاخ العزيز رئيس البنك المركزى هيقول والله الاحتياطى مش قادر اسحب اكثر دى مسائل يا اخواننا يجب ان تكون من الكنيسة اللى راح تعتدى عليها او اللى راح مسجد النور وقال لازم اخش مسجد النور مكان الامام بتاع الاوقاف لأ الاقتصا د عجلة الانتاج وقبلة هيبة الدولة ايضا من غير هيبة الدولة مش هقدر ارجع عجلة الانتاج
نجيب ساويرس : هل ده بقى عنده مخطط انه يجيب البلد دى على رجلها ويفلسها وتحسب الثورة دى هى نهاية الديمقراطية تيار واحد بس ممكن يستفيد من كدة واخد بالك يبقى ده بقى تخطيط بقى لها قصد ان مصر دى تنكسراحنا مكسورين حاليا هنوصل للارض بحيث نبقى بقى بلد ولا ديمقراطية ولا اى حاجة
خالد عاشور: اذن بردوا وجود عوامل خارجية ده وارد
نجيب ساويرس : بقى احنا اللى بندى الفرصة خليك معايا الخلاف فى ايه محدش يقدر يدخل فى بيتك الا لو فتحت له انت الباب
د/ على السمان: بس عاوز اقولك حتى لو طويلة الاجل الديمقراطية والحرية ده ثقافة ثقافة الديمقراطية يتعلموا مبتجيش من يوم وليلة 30 سنه ومتجيش من 25
نجيب ساويرس : و30 سنه محرومين منها فا احنا كلنا داخلين فى موضوع جديد يعنى
خالد عاشور:الحقيقة يعنى احنا وقتنا انتهى سعدنا بهذه الرؤى النيرة د/ على السمان وباش مهندس نجيب ساويرس شكرا جزيلا لكما على تشريفكما فى برنامج اتجاهات واهلا بكم دائما فى التليفزيون القسرى
د/ على السمان: شكرا
خالد عاشور : دكتور على السمان الكاتب والمفكر نجيب ساويرس رجل الاعمال
د/ على السمان: والمفكر ايضا
خالد عاشور: والمفكر ايضا لانه افترح رؤى جديده تكون برنامج عمل للحكومةالقسرية الا مشاهدينا وصلنا لختام هذه الحلقة من برنامج اتجاهات ولا اجد افضل ما اختم به من ابيات لامير الشعراء منذ اكثر من 60 عاما عرفتنا والقبط الا امتا للحق واحدتا تروم مراما نعلى تعاليم المسيح لاجلهم ويوقرون لاجلنا الاسلاما هذه ربوكم وتلك ربوعنا متقابلين نعالج الايام هذه قبولكم وتلك قبورنا متجاورين جماجما وعظاما الدين للديان جل جلاله لو شاء ربك وحد الاقوام شكرا لكم مشاهدينا والى اللقاء فى الغد انشاء الله وحلقة جديده من اتجاهات.


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.