ب«الرأسي والأفقي».. التضامن: ربط 2600 وحدة مميكنة ضمن منظومة الشكاوي لتقديم أفضل خدمة    بعد ارتفاعه.. سعر الريال السعودي اليوم الأربعاء 29-5-2024 مقابل الجنيه المصري في البنك الأهلي    «المشاط» تبحث مع وزير التنمية البريطاني التعاون بمجال الزراعة والأمن الغذائي    منها مبادرة الحزام والطريق.. السيسي ونظيره الصيني يشهدان توقيع اتفاقات تعاون    كريم فؤاد: كورونا سبب انضمامي للنادي الأهلي.. وهذه نصيحة معلول لي    «شمال سيناء الأزهرية» تستعد لاستقبال امتحانات الشهادة الثانوية    جمهور السينما يتجاهل أفلام بيومي فؤاد في دور العرض,, ما القصة؟    لماذا أسلم البروفيسور آرثر أليسون؟    محافظ الدقهلية يشهد استلام مليون و250 الف ذريعة سمكية من اسماك البلطي    بغداد بونجاح ينضم لصفوف الأهلي.. شوبير يكشف الحقيقة    ليكيب: مبابي لم يحصل على راتبه من باريس منذ شهر إبريل    لصرف معاشات شهر يونيو| بنك ناصر الاجتماعي يفتح أبوابه "استثنائيًا" السبت المقبل    مصرع شخص إثر حادث انقلاب موتوسيكل في الشرقية    تأجيل محاكمة 5 متهمين بخطف شاب في التجمع    "تعليم الجيزة" يكرم أعضاء المتابعة الفنية والتوجيهات وأعضاء القوافل المركزية    حريق يتسبب في تفحم محتويات شقة سكنية في منطقة الحوامدية    تحليل CNN: كشف المواقع والتفاصيل للغارة الإسرائيلية على مخيم النازحين الفلسطينيين    خبيرة فلك تبشر مواليد برج الدلو في 2024    جوتيريش يدين بشدة محاولة كوريا الشمالية إطلاق قمر صناعي عسكري    بالأسماء.. ننشر نتيجة الشهادة الإعدادية 2024 بمحافظة الوادي الجديد    جيش مصر قادر    «التعليم» تحقق في مزاعم تداول امتحانات الدبلومات الفنية 2024    سؤال برلماني بشأن آلية الدولة لحل أزمة نقص الدواء    كأس مصر، موعد مباراة الجيش وبورفؤاد والقناة الناقلة    ماجواير يستعد لمحادثات حاسمة مع مانشستر يونايتد    وزير الإسكان يبحث وضع خطة عاجلة لتعظيم دور الهيئة العامة للتنمية السياحية    رئيس جهاز 6 أكتوبر يتابع سير العمل بمحطة مياه الشرب وتوسعاتها    إدعى إصدار شهادات مُعتمدة.. «التعليم العالي» تغلق كيانًا وهميًا في الإسكندرية    ورش تدريب على ضوابط ترخيص البيوت الصغيرة لرعاية الأطفال في الدقهلية    رئيس جامعة حلوان يتفقد كلية التربية الرياضية بالهرم    الخارجية: مصر تلعب دورًا فاعلًا في عمليات حفظ السلام    اليوم.. انطلاق أول أفواج حج الجمعيات الأهلية    الجيش الإسرائيلي: مقتل 3 جنود وإصابة 10 في معارك رفح    وزيرة الهجرة تستقبل أحد أبناء الجالية المصرية في كندا    فرقة aespa ترد على رسائل شركة HYPE للتخلص منها    السبت | «متحف الحضارة» يحتفي برحلة العائلة المقدسة    مصطفى كامل يهنئ الدكتور رضا بدير لحصوله على جائزة الدولة التقديرية    لجنة القيد تحت التمرين.. بداية مشوار النجومية في عالم الصحافة    ارتفاع جماعي لمؤشرات البورصة بمستهل تعاملات اليوم الأربعاء    «السبكي» يستقبل رئيس «صحة النواب» في زيارة تفقدية لمستشفى شرم الشيخ الدولي    60% للشركة و25% للصيدلية، شعبة الأدوية تكشف حجم الاستفادة من زيادة أسعار الدواء    جامعة القاهرة: قرار بتعيين وكيل جديد لطب القاهرة والتأكيد على ضرورة زيادة القوافل الطبية    بعد ترميمه.. "الأعلى للآثار" يفتتح مسجد الطنبغا الماريداني بالدرب الأحمر    مقترح إسرائيلي جديد لحماس لعقد صفقة تبادل أسرى    توضيح حكومي بشأن تحويل الدعم السلعي إلى نقدي    وزارة الصحة تكشف المضاعفات الخطرة للولادات القيصرية غير المبررة.. انفوجراف    الخارجية الروسية تعلق على تصريح رئيس الدبلوماسية الأوروبية حول شرعية ضرب أراضيها    تعرف على مواقيت الصلاة اليوم الأربعاء 29-5-2024    صلاة الفجر من مسجد الكبير المتعال فى بورسعيد.. فيديو وصور    حج 2024| ما الفرق بين نيابة الرجل ونيابة المرأة في الحج؟    حج 2024| هل يجوز حلق المحرِم لنفسه أو لغيره بعد انتهاء المناسك؟    نصف شهر.. تعرف على الأجازات الرسمية خلال يونيو المقبل    فيديو ترويجي لشخصية إياد نصار في مسلسل مفترق طرق    «شمتانين فيه عشان مش بيلعب في الأهلي أو الزمالك»..أحمد عيد تعليقا على أزمة رمضان صبحي    بلاتر: كل دول العالم كانت سعيدة بتواجدي في رئاسة فيفا    واشنطن: هجوم رفح لن يؤثر في دعمنا العسكري لإسرائيل    رئيس رابطة الأنديةل قصواء: استكمال دوري كورونا تسبب في عدم انتظام مواعيد الدوري المصري حتى الآن    أحمد دياب: فوز الأهلى والزمالك بالبطولات الأفريقية سيعود بالخير على المنتخب    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



حكاية "الشاطر حسن‬ ‫والشاطر محمد والشاطر علاء الدين‬"
نشر في الأهرام اليومي يوم 01 - 03 - 2015

صلوا ع النبي:‬ ‫كان فيه واحد عنده تلات صبيان "الشاطر محمد‬ ‫والشاطر حسن والشاطر علاء الدين" بس أم قال لهم ‫أبوهم: يا ولاد أنا رايح الحجاز، كل واحد يطلب اللي هوه‬ ‫عايزه، أجيبهوله معايا، الشاطر حسن قال له هات معاك طقم‬ ‫حلو ولما تيجي تجيب لي حصان.
والشاطر محمد قال له وأنا‬ ‫أما تيجى هات لي لِبس وهات لي حاجة حلوة.‬ ‫وانت يا شاطر علاء الدين.‬ ‫قال له هات معاك كورة ومضرب.‬ ‫قال له طيب.‬ ‫جه الراجل من الحجاز.‬ ‫قال لهم خد انت يا شاطر حسن اشتريتلك حصان والطقم اللي انت‬ ‫عاوزه .‬ ‫وانت يا شاطر محمد خد اشترتيلك اللِبس اللي انت عاوزه.‬
‫وانت يا شاطر علاء الدين خد اشتريتلك الكوره والمضرب.‬ ‫الوله قال طيب.‬ ‫قاموا قالوا احنا يابا عايزين نتجوز.‬ ‫فز الشاطر محمد قال هاجيب منديل وأفضل ألف بيه‬ ‫واللي يطير مني عليه هاخطب منه.‬ ‫خطب.‬ ‫المنديل جيه على بيت ناس كويسين، اتجوز منه.‬ ‫ده الشاطر محمد.‬ ‫الشاطر حسن راخر برضك قال وأنا هامشي كده.‬ ‫البيت اللي يعجبني أتجوز منه.‬ ‫الشاطر علاء الدين قال وأنا هاضرب الكوره، مطرح‬ ‫ما ترسى الكوره هاتجوز.‬ قالو طيب.‬ ‫راح ضرب الكوره، جت الكوره، لقاها وقعت فى‬ ‫خرابه.‬ ‫ومطرح ما الكوره وقعت لقى "قردة"‬ ‫قال خلاص أنا هاتجوز القردة، مش كل واحد بيتجوز‬ ‫اللي وقعت من نصيبه، أنا هاتجوز القردة.‬
فقال لها أنت من نصيبي.‬ ‫كلهم بقى راحوا بيتهم، وهو اللي قعد فى ‫الخرابة يضرب فى القردة. وفضل يضرب وهى تقول "أه‬ آه" وتلطم بإيديها كده على وشها ويضرب فيها، ويسيبها في‬ ‫الخرابه ويمشي. يلف لفته وييجى ويضربها.‬ ‫فأبوهم قال لهم يا ولاد أنا جاي أزوركم.‬ وبعت الخدامة بتاعته للشاطر محمد قالت سيدي جاي‬ ‫يزوركم بكره.‬ ‫وراحت للشاطر حسن وقالت له سيدي الكبير جاي يزوركم‬ ‫بكره.‬ ‫قالو أهلا وسهلا.‬ ‫ ً‬ ‫ ً‬ ‫وراحت لعلاء الدين لقته ماشي في السكه.‬ ‫قالت له يا سي علاء أبوك جاي يزوركم بكره.‬ ‫قال لها طيب.‬ ‫كانت مراته بقى دعكت الخاتم. قال لها شبيك لبيك.‬ ‫قالت له أطلب سرايه مش موجودة في الحته.‬ ‫والخدم فيها والحشم والسلم رخام، كل اللي يطلع عليه‬ ‫يقول له أهلا وسهلا. والنازل يقول له مع السلامة.‬ ‫ ً‬ ‫ ً‬
بس وبعدين.‬ ‫راحت بعتت لمراة الشاطر محمد الخدامه بتاعتها هي‬ ‫ومراة الشاطر حسن.‬ ‫وهي ملكة بس متخفيه فى قردة، جلد قردة.‬ ‫راحت الخدامة للأولانية قالت لها: ستي بتقول لك إديني الزعافه إلى عندك‬ ‫واديني حبة زبل فيران تحطهم على وش الفته لسيدي‬ ‫الكبير، لأنه جاى لنا النهارده.‬ ‫قالت لها والنبي ما عندي، قاقوم أنفض الدار يمكن الاقى ‫شوية أحطهم أنا على وش الفته.‬ ‫قالت لها طيب. وراحت للتانيه.‬ ‫قالت لها ستي بتقول لك اديني شوية زبل فراخ‬ ‫نحطهم على وش الفتة لسيدي الكبير جاي النهارده.‬ ‫قالت لها والنبي ما عندي، أنا هاقوم دلوقتى أنفض‬ ‫القفص وآخد الشويه اللي هلاقيهم واحطهم على وش الفته‬ ‫بتعتي.‬ قالت لها طيب، وراحت القردة بقى عملت سفرة مهوله،‬ ‫والسفرة تتحط لوحديها، وتقول أهلا وسهلا بسيدي الكبير،‬ ‫وتتعان لوحديها، وتقول آنستنا يا سيدي الكبير، والقهوة ‫تنزل لوحديها وتقول أهلا وسهلا بسيدي الكبير. وبعدين أبوهم فات على مرات الشاطر حسن جيه ياكل لقى زبل‬ ‫فيران.‬ ‫قال لها شيلي الأكل.‬ ‫راح على مرات الشاطر محمد، برضك حطت زبل‬ ‫فراخ.‬ ‫قال لها شيلي شيلي بلاش قرف. راحت شيلاه.‬ ‫راح هناك عند مرات علاء الدين.‬ ‫يدور على الخرابه لقى سرايه كبيرة وخدم على الباب.‬ ‫أول ما دخل جوه لقى السلم يقول له أهلا وسهلا.‬ ‫يدوَّر على اللي يقول الكلام ده.. ما فيش حد.‬ ‫لحد ما قابلته مرات ابنه، اهلا وسهلا بسيدنا الكبير.‬ ‫القهوة جت "اتفضل يا سيدنا البيه" يدور على اللي‬ ‫جاب القهوة مين؟ مفيش حد.‬ ‫وبعد ما خلص اتشالت لوحديها، وبعدين السفره‬ ‫اتحطت لوحديها، الحاجات أصناف ما اتوصفتش .‬ ‫الراجل مشي أخر انبساط.‬
‫وقال لها يا بنتي انتو لازم تجوني عندي. بكرة حفله‬ ‫كبيرة.‬ ‫أنا لازم أعزمكم، واعمل لكم ليله وفرح كبير.‬ ‫بعت لمرات الشاطر محمد والشاطر حسن.‬ ‫وقال لهم ضرورى تيجو الحفله بكرة وعازم جميع‬ ‫العالم.‬ ‫عشان خاطر مرات علاء الدين.‬ ‫راحت هي بعد ما مشي البيه الكبير، دعكت‬ ‫الخاتم، رجعت الخرابه ورجعت قردة.‬ ‫وجه علاء الدين.‬ ‫قال لها قابلتى أبويا، أوعي تكونى كلتيه، أوعي تكوني‬ ‫هربدتي مصارينه، تقول له "آه آه" وتلطم بإيديها على راسها.‬ ‫أبويا قال بكره عنده حفله كبيرة.‬ إوعي تعضي الناس هناك، واوعي تهيجي العالم،‬ ‫اوعي تاكليهم وتفضيحنا.‬ ‫ويضرب فيها ويمشي.‬ ‫وبعدين الصبح راحت هي عامله السرايا اللي‬ ‫كانت موجوده ودعكت الخاتم قال لها شبيك لبيك. السعد بين ايديك.‬ ‫طلبت حنطور بسبعه خيل تركب فيه.‬ ‫هي والدادات بتوعها وقدامها مزيكة تزفها لحد البيت.‬ ‫وقبل ما تروح،‬ ‫بعتت لمرات الشاطر حسن قالت لها ما عندكيش زعافه‬ ‫أركب عليها لحد بيت سيدنا الكبير.‬ قالت لها والنبي ما عندي إلا زعافه واحدة هاركب أنا‬ ‫عليها.‬ ‫وراحت بعتت لمرات الشاطر محمد ما عندكيش وزة ‫اركب عليها لحد بيت سيدنا الكبير؟ قالت لها والنبي ما عندي إلا وزة واحدة هاركب أنا‬ ‫عليها.‬ ‫بس.‬ ‫الزينه اتنصبت هناك.‬ ‫وفرح.‬ ‫وأول ما جت دِكهة راكبه الوزه "قاق، قاق" ‫ايه ده ايه ده راكبه وزه، دخلوها بسرعه.‬ ‫والتانيه جات راكبة الزعافة، ‫قال أيه ده؟ دخلوها بسرعه.‬ ‫وبعدين.‬ ‫صاحبتنا جايه بالمزيكه والحنطور.‬ ‫قالوا دي مرات علاء الدين، العالم وقفت كلها يتفرجوا.‬ ‫ِْ ‫مرات علاء الدين جايه بالزفه.‬ ‫وصاحبنا يطل من بعيد ويقول دي زفه مراتي أنا؟ دى‬ ‫مراتي أنا؟ مش معقول.‬ ‫الشاطر حسن والشاطر محمد قعدوا يقولوا لأ يا أخي‬ ‫انت متجوز ملكه وتضحك علينا وتقول دي قردة.‬ ‫تعالى شوف تعالى.‬ ‫قال لما اروح أشوف الخرابه.‬ ‫راح، ‫لقى مطرح الخرابه سرايا آخر حلاوة ومكتوب سراية‬ ‫علاء الدين.‬ ‫ودخل جوه السلم يقول أهلا وسهلا.‬ ‫راح داخل المطبخ لقى الجلد بتاع القردة اللي بتلبسه.‬ ‫قام حرقه.‬
‫وهي قاعدة هناك قالت ريحه انس مش من الجنس ريحه‬ ‫جلودي بتتحرق،‬ ‫قال لها حرام عليكي‬ ‫جابوا لهم الأكل أوم هي تاكل تكُب الملوخيه كده تنزل‬ ‫دهب.‬ ‫تاخذ معلقه رز كده وتكُبها على هدومها تنزل ياقوت.‬ ‫لما بقت كده دهب وكده ياقوت.‬ ‫سلايفها عايزين يعملوا زيها، يجيبوا الملوخية تنزل‬ ‫ملوخيه، الرز ينزل رز.‬ ‫أبوه أعد يبوس فيه من هنا ومن هنا واخواته.‬ ‫وقال لازم اعمل فرح أربعين ليله.‬ ‫وعملوا زيطه وعاشوا فى تبات ونبات، وخلفو صبيان وبنات.‬ ‫وتوته توته خلصت الحدوتة.‬
من كتاب "حكايات شعبية"، جمعها الشاعر الراحل
مجدى الجابرى‫.‬ ‫


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.