سقوط كتل خرسانية كبيرة من عقار بمنطقة طه الحكيم بطنطا.. صور    انخفاض فى الطلب على السبائك والجنيهات الذهب فى مصر    أستاذ علوم سياسية: حل مجلس الحرب الإسرائيلي دليل على فشل نتنياهو (فيديو)    يورو 2024 – تشكيل فرنسا.. مبابي يقود القوة الضاربة ضد النمسا    وفاة تاسع حالة من حجاج الفيوم أثناء أداء مناسك الحج    أحمد عز: ولاد رزق 3 من أصعب الأجزاء اللي اتعملت    آلاف المتظاهرين يتوجهون إلى مقر إقامة نتنياهو بالقدس الغربية للمطالبة بإسقاطه    حمامات السباحة ملجأ مواطني القليوبية للهروب من الحرارة المرتفعة (صور)    الخارجية الأمريكية: 9 كيانات مقرها في الصين سهلت حصول الحوثيين على أسلحة    أبرزهم خالد زكي وحمدي حافظ.. شائعات الوفاة تطارد كبار نجوم الفن    «حياة كريمة» تعيد الابتسامة على وجه بائع غزل البنات.. ما القصة؟    منظمة الأغذية: مصر تنتج 413 ألف طن لحوم أبقار سنويًا    ثبات سعر الذهب اليوم وعيار 21 الآن بختام ثاني أيام العيد الاثنين 17 يونيو 2024    "على نفقته الخاصة".. طلب عاجل من الأهلي بشأن مواجهة الزمالك    «حياة كريمة» تعلن تكفلها بإقامة مشروع لصاحب واقعة «غزل البنات»    فسحة ب 5 جنيه.. زحام شديد بحدائق القناطر الخيرية في ثاني أيام عيد الأضحى (صور)    9 سيارات كسح لشفط المياه.. استمرار العمل على إصلاح كسر خط رئيسي بأسيوط    مشروع الضبعة.. تفاصيل لقاء وزير التعليم العالي بنائب مدير مؤسسة "الروس آتوم" في التكنولوجيا النووية    بتوزيع الهدايا للأطفال.. محافظ الأقصر يهنئ متحدي السرطان بعيد الأضحى    ذكرى رحيل إمام الدعاة    محمود الليثي يدخل في نوبة بكاء في بث مباشر    الإفتاء توضح حكم طواف الوداع على مختلف المذاهب    احذر- الكحة قد تدل على وجود مشكلة في معدتك    انتبه- 3 روائح يصدرها جسمك عند الإفراط في لحم العيد    بترا: الأردن يثمن تنظيم مؤتمر السلام بشأن أوكرانيا ويرفض الانضمام للبيان الختامى    رئيس وزراء الهند يهنئ الرئيس السيسي: عيد الأضحى يذكر بقيم التضحية والرحمة    ثاني أيام عيد الأضحى.. استمرار انقطاع المياه بالفيوم    أيمن الرقب يكشف السيناريوهات المتوقعة عقب حل مجلس الحرب الإسرائيلي (فيديو)    ستولتنبرج: نصف الإنفاق الدفاعي في الاتحاد الأوروبي يذهب إلى الولايات المتحدة    شروط القبول في برنامج البكالوريوس نظام الساعات المعتمدة بإدارة الأعمال جامعة الإسكندرية    مرض العصر.. فنانون رحلوا بسبب السرطان آخرهم الموزع الموسيقي عمرو عبدالعزيز    البابا تواضروس يستقبل عددًا من الأساقفة    حقق حلمه.. إشبيلية يعلن رحيل سيرجيو راموس رسميًا    «حصريات المصري».. تحرك عاجل بشأن الشيبي.. 3 صفقات في الزمالك وحقيقة مشاجرة «ناصر وزيزو»    أسقف السويس يهنئ قيادات المحافظة بعيد الأضحى المبارك    أسماء 23 مصابا في حادث تصادم ميكروباص بسيارة قمامة على صحراوي الإسكندرية    تفاصيل جديدة حول الطيار المصري المتوفى خلال رحلة من القاهرة إلى الطائف    تعرف أفضل وقت لذبح الأضحية    دعاء يوم القر.. «اللهم اغفر لي ذنبي كله»    وزيرة التضامن تتابع موقف تسليم وحدات سكنية    إطلاق مبادرة «الأب القدوة» في المنوفية.. اعرف الشروط    بالترددات وطرق الاستقبال .. 3 قنوات مفتوحة تنقل مباراة فرنسا والنمسا في يورو 2024    هيئة نظافة القاهرة ترفع 12 ألف طن مخلفات في أول أيام عيد الأضحى    لبيك اللهم لبيك    بعد إعلان رغبته في الرحيل.. نابولي يحسم مصير كفاراتسخيليا    بالصور.. شواطئ بورسعيد كاملة العدد ثاني أيام العيد    ثاني أيام عيد الأضحى 2024.. طريقة عمل كباب الحلة بالصوص    مدير صحة شمال سيناء يتابع الخدمات الطبية المجانية المقدمة للمواطنين    القبض على شخص بحوزته أقراص مخدرة بالخصوص    التحقيق مع حلاق لاتهامه بالتحرش بطفلة داخل عقار في الوراق    الفرق بين التحلل الأصغر والأكبر.. الأنواع والشروط    «لست محايدًا».. حسام فياض يكشف صعوبات مسرحية النقطة العميا    الخشت يتلقى تقريرًا حول أقسام الطوارئ بمستشفيات قصر العيني خلال العيد    مانشستر سيتي يحدد سعر بيع كانسيلو إلى برشلونة في الميركاتو الصيفي    زلزال بقوة 6.3 درجة يضرب جنوب البيرو    المنيا تسجل حالة وفاه جديدة لحجاج بيت الله الحرام    في ثاني أيام العيد.. سعر الدولار أمام الجنيه المصري اليوم الإثنين 17 يونيو 2024    بيلينجهام: ألعب بلا خوف مع إنجلترا.. وعانينا أمام صربيا    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



وراء الاحداث
نشر في أخبار مصر يوم 10 - 06 - 2010

د/عبد المنعم سعيد : مساء الخير .. موضوعنا اليوم نشاهده كل يوم .. ونقراه كل يوم ونسمعه كل يوم لكنه اصبح جزء هام من حياتنا السياسية والاقتصادية وبالتاكيد الثقافية الموضوع هو الاعلام والسياسة والانتخابات .. بدا موسم الانتخابات بالفعل بالحديث عن انتخابات مجلس الشورى ولدينا انتخابات مجلس الشعب ولدينا فى العام القادم انتخابات رئاسية ولدينا سياسة تجرى ما بين حكومة ومعارضه ما بين دولة فيها مجتمع مدنى باشكاله المختلفة لدينا يمين ويسار لدينا اتجاهات ليبرالية واتجاهات قومية واتجاهات اسلامية واتجاهات وطنية اشكال مختلفة من الفكر وايضا التاثير من خلال الوسائل المطبوعة او الوسائل الموجودة على الفضاء الاليكترونى او الفضاء التليفزيونى .. بشكلٍ من الاشكال الاعلام اصبح لاعبا سياسيا فى كل قضية من قضايا حياتنا .
فى البداية لم يكن هناك فى مصر الا عدد محدود من الصحف على الاقل فى خلال الفترة التى تلت ثورة 23 يوليو تقلصت كل الصحف التى كانت موجودة قبلها واصبحت المسالة هى الاهرام والاخبار والجمهورية ما سمى بالصحف القومية فيما بعد ولدينا ايضا مؤسسات كانت موجودة قبل الثورة استمرت مثل دار المعارف ودار الهلال وروزاليوسف وهذه كانت ايضا اصبحت مؤسسات قومية كانت هى موجودة فى الساحة ولم يكن هناك سوى قناتين للتليفزيون الاولى والثانية لكلٍ منها طابعها ابيض واسود و فجاة وجدنا انفسنا خلال العقود الثلاثة الماضية امام موجات ما كان ابيض واسود اصبح ملونا والقناتين اصبحا ما يسمى الان بحزمة من القنوات او بوكيه من القنوات اصبحت هناك ليس فقط هذه الحزمة التى تملكها الدولة ولكن عدة حزمات يملكها القطاع الخاص باسماء مختلفة .. شركات عملاقة لديها حق احتكار اذاعة مباريات كرة القدم ولديها حق احتكار اذاعة مناسبات بعينها ما ان ياتى المساء حتى تنفجر برامج كثيرة لا تلعب دورا فقط فى الاعلام وانما فى مناقشة القضية ورفع الدعوى فى القضية والحكم فى القضية المطروحة .
اصبح الاعلام لاعبا سياسيا كبيرا دون ان يكون له حزمة ودون ان يكون له جماعة ودون ان يكون له عنوان ولكنه يترك اثاره وبصمته فى الساحة السياسية بشكالٍ شتى بعضها ظاهر على السطح وواضح مثل المحطات التليفزيونية مثله مثل الصحف مثله مثل المجلات ولكن جزء كبير منه غارق مثل جبل الثلج تحت سطح الماء هذا الجزء الغارق مثل جبل الثلج نجده فى الفضاء الاليكترونى يُقال عدد 170الف مدونة كامله موجودة فى الفضاء الاليكترونى .. هناك الان ما يسمى ببوابات اليكترونية هذه البوابات يوجد فيها الفيديوا يوجد فيها الاذاعة يوجد فيها ما يمكن طبعه من كلمات ومقالات يندفع اليها قرابة 15 مليون شاب مصرى فى اغلبه يكتبون فيها يعلقون عليها .. يجرى درجات مختلفة من التفاعل حول هذه البوابات المختلفة .
الامر الذى لا يمكن انكاره ان كل ذلك يوجد فى بداياته بمعنى انه و جد بقوة خلال السنوات القليلة الماضية ويبدوا انه يزيد بسر عة مخيفة كل ذلك يُشكل ما نسميه الفضاء الاعلامى اوالعامل الاعلامى او البعد الاعلامى فى حياتنا لا نستطيع ان نتجاهله لانه موجود ولانه يحرك مشاعر فى الراى العام واحيانا يمكن ان يقود الى ازمات كبرى هل نسينا ازمة مصر والجزائر فى مبارات كرة القدم لان المباراه لم تكن فقط فى الملعب وانما وجدت ايضا على محطات التليفزيون المختلفة التى كان لها موقفها وكان لها رايها فى هذه الازمة الذى ادى الى تعبئة مشاعر ادى الى تحريك الجماهير هنا وهناك ادى الى وقف استثمارات امور كثيرة اصبحت موجودة لها علاقة فى الساحة الاعلامية احيانا يكون الامر مؤدى الى انقسامات كبرى كما هو موجود فى دول مختلفة كما هو موجود فى العراق كما هو موجود فى لبنان عندما تتحول المحطات التليفزيونية والصحف الى احزاب سياسية الى زعامات طوائف الى اخره .
الاعلام فى عالم اليوم قوة نافذه لا يمكن تجاهلها وهى موضوعنا فى حلقة اليوم وضيفنا فيها متمرس الاستاذ صلاح عيسى صحفى بالمهنة رئيس تحرير بالوظيفة رئيس تحرير لصحيفة القاهرة ولكنه ايضا من الذين يمارسون التحرير الفضائى كما يُقال بمعنى تواجده فى العديد من البرامج التليفزيونية والاحاديث الاذاعية ولكن قبل ان نلتقى مع ضيفنا الاستاذ صلاح عيسى تعالوا نستمع الى هذا التقرير
فاصل " تقرير"
تزايدت اهمية وسائل الاعلام كاداةٍ للاتصال فى المجتمع الحديث حتى اصبحت الاداة الاهم والاكثر استخداما لتحقيق التواصل بين مكونات المجتمع ومع ان وسائل الاعلام موجودة منذ دخول المجتمعات البشرية الى عصر الحداثه الا انها لم تكتسب الاهمية السياسية التى تحظى بها الان الا مؤخرا اذ اصبح الاعلام بكافة صوره لاعبا رئيسيا فى الحياة السياسية المصرية جنبا الى جنب مع حلٍ من الاحزاب والقوى السياسية المختلفة وجماعة المصالح وفى مصر اكتسب اهمية خاصة منذ عام 1952 حيث تم تاسيس وزارة تختص بشئون الاتصال والاعلام تحت اسم وزارة الارشاد القومى التى تغيرت الى وزارة الثقافه والارشاد القومى قبل ان تعود مرةً اخرى الى وزارة الارشاد القومى التى استمرت حتى 1970 وظل الاعلام مرتبطا بالثقافة فى وزارةٍ واحدة حتى صدر القرار الجمهورى برقم 43 لعام 1982 ليتم تاسيس وزارة مستقلة للاعلام تحت مسمى وزارة الدولة للاعلام والتى تحولت الى وزارة كاملة الاركان فى عام 1986حيث صدر القرار الجمهورى رقم 310 بتحديد اختصاصات وزارة الاعلام وهو القرار الذى مازال العمل يجرى وقفا له حتى الان وحتى وقتٍ قريب ظل البث التليفزيونى حكرا على الدولة حتى من بعد دخول مصر مجال الاقمار الصناعية والبث الفضائى وكان القناة المصرية الفضائية هى اول قناة فضائية تبث ارسالها عبر القمر الصناعى العربى الاول عرب سات فى ديسمبر عام 1990 كما شكَّل اطلاق القمر الصناعى المصرى نايل سات فى ابريل عام 1998 دخول مصر لتكون اول دولة عربية تمتلك قمرا صناعيا وقد اتاح هذا التطور الفرصة لانشاء وبث مجموعة من القنوات الفضائية المصرية المتخصصة والتى بلغ عددها 20 قناه وابرزها قناة النيل الاخبارية والقنوات التعليمية والقناة الثقافية وقناة التنوير وقنوات الرياضه والمنوعات والدراما وما تلى ذلك من انشاء قنوات خاصة مصرية من قبل رجال الاعمال بدات بقناة دريم فى نهاية عام2001 ووصل عددها الان الى حوالى 15قناه ومنذ عام 2005 وفى ظل الحراك السياسى الذى شهدته مصر نتيجة مبادرة الرئيس مبارك بتعديل الماده 76 من الدستور وما تلاها من انتخابات رئاسية وتشريعية كان للاعلام فيهما دورٌ بارز تزايد الحديث عن الاعلام ودوره فى العملية السياسية خاصةً فى فترة الانتخابات وفى هذا الاطار بُذلت جهود كثيرة لتنظيم عمل الاعلام اذ انه يصعب فصل الاداء الاعلامى فى تغطية الاحداث السياسية عن الاطار السياسى السائد فى المجتمع وعن القيم والاتجاهات السائدة بين القائمين على العمل الاعلامى كان اخرها لائحة المبادئ والمعايير الموحده للتغطية الاعلامية للانتخابات التى اصدرها وزير الاعلام قبل انطلاق الحملات الانتخابية لمجلس الشورى فما هى حقيقة دور الاعلام فى سياسة عامة وفى فترة الانتخابات بصفةٍ خاصة وكيف يمكن تفعيل الدور الايجابى للاعلام فى المجتمع ؟ هذا هو ما تناقشه تلك الحلقة من برنامج وراء الاحداث .
فاصل
د/عبد المنعم سعيد: الاعلام والسياسة والانتخابات وضيفنا الكاتب الكبير الاستاذ صلاح عيسى اهلا بك يا استاذ صلاح .
ا/ صلاح عيسى : اهلا يا دكتور .
د/عبد المنعم سعيد : استاذ صلاح انت عشت عصور كثيرة ما فيش اى تلسين له علاقه بالسن انما كلمة الاعلام ديه يعنى احنا عرفنا صحفى ، مُثقف ،مُفكر ، كاتب انما كلمة الاعلام ديه بالظبط يعنى جاءت منين ؟ وتعنى ايه بالظبط يعنى كواحد عاش عصور متعددة يعنى ؟
ا/ صلاح عيسى : هو طبعا حتى اسم وزارة الاعلام دا نحن لم نعرفه الا اظن فى الوزارة التى تشكلت بعد 67 او على مشارف 67 او 66 .
د/عبد المنعم سعيد : كان الاسم اللى قبلها الارشاد القومى ؟
ا/ صلاح عيسى : كان الارشاد القومى .
د/ عبد المنعم سعيد : على اساس الناس فيها مشكلة رشد ؟
ا/ صلاح عيسى : اه هههه هو وزارة الارشاد القومى ديه انشئت بعد ثورة 23 يوليو مباشرةً فى اواخر عام 52 و كان صاحب الفكرة فيها المرحوم بتحى رضوان واظن انه كان متاثر شويه بوزارة الدعايه فى النظام الالمانى النازى فكرة انه المواطنين محتاجين الى نوع من التوعية القومية والارشاد القومى وتعريفهم باهداف الثوره وما تسعى لتنفيذه ومواجهة ما كان يُطلق على الثورة ان ذاك من شائعات ومن هنا جاءت الفكرة فكرة وزارة الارشاد القومى فى اخر تشكيلة وزارية قبل الثوره كان فيه وزارة للدعاية كانت وزارة دوله وديه جاءت مرة واحده بس اخر تشكيل يمكن فى وزارة التنظيم السرى اللى كانت تسبق الثورة مباشرةً .
د/عبد المنعم سعيد : يعنى كان فيه وزارة قبل الثوره اسمها وزارة الدعاية ؟
ا/ صلاح عيسى : اه وزارة الدعاية ديه اللى كان كريم ثابت .. كان الملك فاروق مُصِر على انه يعين فيها المستشار الصحفى كريم ثابت وديه عملت ازمة وزاريه لانه حسين سرى رفض ان هو يخدو الى اخره كانت اشكالية كده .. فكان فيه فكره ان تبقى فيه وزارة دعاية ثم تحولت لفكرة وزارة الارشاد القومى ثم ظلت تحمل اسم وزارة الارشاد القومى وتقوم بمهام وزارتى الاعلام الثقافة الى ان انفصلت فاصبح هناك وزارة للثقافة ووزارة للاعلام اظن دا كان تقريبا فى 66 وكان اول واحد يمكن كان تولاها ربما يكون الاستاذ محمد فريد بهذا الاسم وبالتالى استمر فكرة انه وزارة الاعلام اجهزة الاعلام هى اتبنت حين تعددت وسائل الاعلام الاولى كانت اساسها الصحافه ثم اضيف اليها الاذاعة فظلت فى اطار ثم اضيف اليها التليفزيون ومن هنا بدا الفكرة فى البحث عن وزارة الاعلام وتاسست وزارة الاعلام طبعا بعد ما اتسع هذا النظاق اللى حضرتك اشرت اليه فى المقدمة وبقى فيه مدونات الى اخره واشكال مختلفة من الوسائل اللى بتؤدى الرسالة الاعلامية للمتفرج او القارئ او المستمع اصبح بقى فيه منظومة اعلامية متكاملة تضم وسائل وادوات متعددة .
د/عبد المنعم سعيد: يعنى هو بالكلام اللغوى يعنى كلمة اعلام ان تعلم يعنى حتى بالمعنى اللغه الانجليزية (انفورميشن) معلومات انما بالممارسة تجعل الموضوع ليس تقديم معلومات يعنى الذى يقوم بالمداونة بيعمل برنامج تليفزيونى لا يكتفى بتقديم معلومات للناس هو جزء من الحركة السياسية اللى موجودة؟
ا/ صلاح عيسى : هى المشكلة دائما انه فى اى صناعة او حتى مؤسسة كلما تم التوسع بشكل واسع جدا وخاصةً اذا كانت هذه الادوات تاتينا اساسا نحن لسنا صناعها ولكن تاتينا بعد ان يتم صناعتها فى الخارج انه دائما يحدث فيه حاجه اسمها فى علم الاجتماع بيسموها العرج الثقافى – العرج الثقافى دا هو انه يحدث تقدم مادى فى شيئ بينما تظل تقاليد التعامل مع هذا الشيئ تقاليد قديمه مالهاش ما لهاش علاقة بالتقدم المادى وكان استاذ علم الاجتماع الله يرحمه الاستاذ امام سليم كان بنا مثلا يقول لك المصريين دايما يقف قدام الاسانسير ويضغط على الزرار ويفضل يضرب فى زرار الاسانسير متصورا ان كل ما هيضرب فيه هينزل الاسانسير .
د/عبد المنعم سعيد : هيبقى اسرع وهو كل الحكايه لمسه .
ا/ صلاح عيسى : ههههه فده نموذج للعرج الثقافى فلذلك لما جت فعلا توسعنا تماما فى مساحة الحرية اولا المتاحة للاعلام بالاضافة ايضا الى وجود وسائل وادوات اعلامية جديده تفاعلنا معها بنفس الاساليب القديمة . يعنى نحن نتعامل مع الصحافة واجهزة الاعلام بما اسميه انا عقلية التعبئة – الصحافه فى العهد اللى حضرتك كنت بتشير اليه والاعلام كان اعلام تعبئة وكان له منطقه فى ذلك الايام فى عهد الرئيس عبد الناصر الله احنا دولة بنسعى للتحرر الوطنى بنسعى للاستقلال الاقتصادى انا ما اقدرش اسيب الاعلام فى ايدين افراد اذا لهذا الاعلام لابد انه يسعى لتعبئة الناس حول اهداف الثوره وحول فكرة التنمية الاقتصادية وفكرة النمو المستقل وفكرة مقاومة الصهيونية وبالتالى اتبنى الاعلام على فكرة انه اعلام تعبوى .
ا/عبد المنعم سعيد : يعنى كانت دعاية او ايديلوجى او غيره يعنى ؟
ا/ صلاح عيسى : اه تعبئه وحشد ودعايه لاهداف .
د/عبد المنعم سعيد : يعنى بالضرورة كمان انها كانت عبر عن فكر واحداللى هو الفكر الرئيسى .؟
ا /صلاح عيسى : اعلام منحاز- منحاز للحكومة .
د/عبد المنعم سعيد: دلوقت يا استاذ صلاح زى ما بيقولوا انفرط حال الاعلام – وهناخذ كلمة الاعلام بمعنى مجازى يعنى ايه تقديرك للبيقدمه كل طرف فى العملية ديه عندنا الصحافة المطبوعة وعندنا التليفزيون عندنا موضوع الانترنت والمداونات وغيره ايهما ترى انه له تاثير يعنى فيه كلام كتير قوى على حكاية انه الصحافة المطبوعة خلاص يعنى هل تحس ذلك فى صحيفة القاهرة مثلا او اىٍ من الصحف الاخرى ؟
ا/ صلاح عيسى : يعنى خلينا اولا بشكل عام – خلينا نقول انه حدث تقدم ايجابى وخاصةً فى خلال السنوات الخمس الاخيره حدث نوع من التقدم الايجابى وسياسة الدولة قد اصبحت اكثر قدرة على تقبل انه يبقى فيه اصوات متعددة فى المجتمع وعالية وزاعقه وبدا حتى المسؤولين التنفيذيين زى الوزراء والحاجات اللى زى ديه كان انزعاجهم من ذلك قليل جدا اول ما الصحافة المصرية اخذت مساحة من الحرية سنة 74 كان الاستاذ الدكتور عبد العزيز حجازى كان رئيس الوزراء كان بينزعج جدا من ما تنشره الصحف بتنقد الوزراء الوزراء مش عارفين يشتغلوا طبقا لرواية الاستاذ احمد بهاء الدين من انور السادات قال له تعبير ايجازى ظهره خفيف قال له يعنى ايه ظهره خفيف قال له دا تعبير فلاحى معناه منزعج اكثر مما ينبغى من هذا الانقاد فعلا كان المسؤلين بينزعجوا .
د/ عبد المنعم سعيد : بس هو الانزعاج موجود لغاية دلوقت ههههه .
ا / صلاح عيسى : يعنى اقل شويه .
د/عبد المنعم سعيد : اه .. اه بقى فيه فيه تدريب يعنى ؟
ا/ صلاح عيسى : فيه تدريب وتظفير ضد هذا الهجوم ولذلك احنا بنعتبر انه دا شكل من اشكال العمل الايجابى الان اصبح على نحوٍ ما الذين يكتبون فى الصحف او يذيعون فى التليفزيون اكثر جراة بما يذيعون اكثر اطمئنانا الى ان شيئا لن يضرهم او شيئ كبير لن يضرهم وكذلك فى الصحف - الصحف الخاصة والى حدٍ ما ايضا فى الصحف القومية فيه اصوات مختلفة تعبر عن اراء متباينه دا فى الصحف القوميه دا الجانب الايجابى ولابد ان احنا نعترف به انا كنت دائما اقول احساسى انه الاعلام بكل اجهزته اللى كان اعلام تعبئة فى الستينيات ويمكن لغاية بداية الثمانينيات نسبيا ثم بعد ذلك بشكل واسع جدا من 2004 تحول الى اعلام تعبئه مضاده .
د/عبد المنعم سعيد : اه بعد ما فيه تعبئه من الدولة للناس بقى فيه تعبئه ضد الحكومة .
ا/ صلاح عيسى : بقى فيه تعبئه ضد الحكومة وانا رايى اعلام التعبئه كله اللى مع الدولة واللى ضد الدولة اعلام غير عقلانى لانه ما بكونش راى عام ناضج .. الراى العام الناضج بيتكون من ايه من انه اعلام بيقدم له الحقيقة المعلومات ويقدم له المعلومات ويشمل فى هذه المعلومات الاراء المتباينة فى تحليل هذه المعلومات وفى قرائتها والراى العام الناضج بيتكون من انه المواطن بقرا المعلومات بيقرا مختلف الاراء ثم يفكر هو فى الموضوع ويخرج هو بالراى الذى يعتقد انه .
د/عبد المنعم سعيد : استاذ صلاح ديه نقطه مهمه عايز نرجع لها ثانى بس قبل ما نوصل كدا تبدوا المعادله عن زى السلطه السياسية والناس والاعلام .. فى اى حته الاعلام شغَّال ما بين السلطه السياسية لكن يعنى فى مصر فيه سلطات كثيرين فيه سلطات فى المجتمع فى سلطة العائلة فى سلطة الشركة فى سلطة كل السلطات اللى هى موجوده اللى لها علاقة بمناخ الحياة المختلفة الاقتصاد وسلوكيات الناس الاخلاق الى اخره الاعلام ضعيف تجاهها يعنى الموضوع هل اصبح مسيسا اكثر من اللازم وما اسبابه ؟
ا/ صلاح عيسى : هو المشكلة الاساسية فى تقديرى هو انه الموضوعات السياسية اصبحت موضوعات انسانية وانا جزء من الظاهره او الجانب الاخر من ظاهرة انه بقى اعلام تعبئة انه ايضا حصل فى ما نسميه يعنى فيه اصفرار يضرب الصحافة المصرية والاعلام المصرى كله من قمته الى .
د/ عبد المنعم سعيد : تقصد ايه باصفرار ؟
ا/ صلاح عيسى : اصفرار يعنى ميزاج للاثاره ميزاج للشعبوية ميزاج لمعابثة ما يقوله الشارع ودا مش وظيفة الاعلام لان فيه جزء اساسى من وظيفة الاعلام هو انه يكون الناس يعنى انا مش مهمتى ككاتب وكصحفى وكمتفرج اقول للناس ما اسمعه من الناس ولكن ان استوحى من هذا الذى اسمعه لكى ارشد حركة الناس الى مزيد من تحرك ارقى واكثر تنسيق لكن الان بقى فيه ميزاج للشعبوية ادى الى ان الاعلام المصرى كله خاص وعام العام يمكن اقل شويه وتليفزيون واذاعة وانترنت ضربه الاصفرار بدرجات متفاوته اقل اكثر شويه ولذلك بقى فيه نزوع للاثارة فانت طوال الوقت عمال تقرا اخبار مثيرة عمَّال تسمع لتعليقات لمذيعين ومقدمى برامج تحولوا فى واقع الامر فى اكثر الاحيان من مقدمى برامج اعلامية الى زعماء سياسيين وزعماء الامة دلوقت بقو مين لما تبص دلوقت زعماء الامة سين وعين وصاد مقدمى البرامج التليفزيونية اللى بيبتدوا دائما برامجهم بخطبة سياسية يعلقوا فيها على الاحداث السياسية التى حدثت طوال اليوم فى حين انه النشطاء السياسيين بدرجةٍ او باخرى دورهم اصبح اقل من دور هؤلاء الاعلاميين .
د/ عبد المنعم سعيد : هل ترى فى ده خطر يعنى مشكلة سياسية يا استاذ صلاح ؟
ا/ صلاح عيسى : مشكلة سياسية كبيرة .
د/عبد المنعم سعيد : يعنى مشكلة سياسية انه الاعلام بيقوم بما لا تقوم به الاحزاب والمؤسسات ؟
ا/ صلاح عيسى : هو اصل الفكرة الاساسية ان فى المجتمع الديمقراطى المجتمع يقوم على جماعات منظمه الاعلام بيعمل عملية يعنى انا من المحكومه اتبسط منها – بجانب كل اللى بيحصل دا زائد الحشر والتحريض وا وا الى اخره فيه التنفيس الان بالنسبة للمصريين جميعا كل يوم بالليل قبل ما ننام كلنا نلف على القنوات المصرية المختلفة .
د/عبد المنعم سعيد : ناخد جرعة غضب .
ا/ صلاح عيسى : غضبنا اللى موجود فى نفسنا مما يحدث فى مصر مما يحدث فى العالم – احد زملائنا من مقدمى البرامج يفجر هذه الشحنة من الغضب فنستريح واننا قلنا حقنا وفشينا غلنا فى الحكومة وننام انما انه مثلا فى وقت من الاوقات حتى حد من اللى بيقدموا هذه البرامج يقول لى انت كمواطن لن تكون مواطنا صالحا الا اذا كنت عضو فى الحزب السياسى ايا كان هذا الحزب السياسى ان لن تكون مواطنا صالحا الا اذا كان معاك بطاقة انتخابات ويوم الانتخابات تروح وحتى لو كانوا هيزوروها ما هم لو رحنا مش هيزوروها .
د/عبد المنعم سعيد : يعنى انت شايف ان فيه اجندة معينه وطنية موجوده غير مطروحة اللى مطروح هو اللعب على اوطار الغضب الفقر ؟
ا/ صلاح عيسى : هو المشكلة هى مسالة بقه اخطاء البدايه واخطاء الرياده دائما الرياده فى الاول فى اى موضوع جديد رائد علينا بطلع ناس بتجتهد لكن فى تقدريرى انا دائما اقول الحرية قادرة على ان تنظم نفسها بنفسها الان احنا بقلنا 5 سنين هذه الظاهرة موجوده الان اظن ان كل اللى بيقدموا هذا النوع من البرامج كل اللى بيصدروا هذا النوع من الصحف محتاجين لوقف لمراجعة النفس والتامل .
د/عبد المنعم سعيد : استاذ صلاح بمناسبة هذا السؤال هاسالك سؤال ونخرج لفاصل ثم نعود له مره اخرى .. هل ترى ديه مرحلة نضج نتيجة الادوات الاعلامية فجاة ادتنا حاجات ما كناش نحلم بيها كُتَّاب ومتحدثين يعنى او نا منشغلين بالفكر ما كناش نحلم بكل هذه الادوات ام انه فيه حاجه اصيلة يعنى الكلام عن ان احنا امه فيها الحناجر كان الله يرحمه الاستاذ محمود السعدنى اتكلم الظاهره الصوتية الحنجول الى اخره بما انك عاشرت الكثير من ذلك دعنا نعود له مرة اخرى بعد فاصل قصير نلتقى بعد الفاصل .
فاصل " تقرير "
مثلما حدث فى انتخابات الرئاسية والتشريعية السابقتين فى عام 2005 صادر عن وزارة الاعلام قبل بدء الحملات الانتخابية بيانٌ بالمبادئ والمعايير المنظمة للتغطية الاذاعية والتليفزيونية لانتخابات مجلس الشورى الاخيرة ركز بالاساس على كيفية وضرورة الالتزام بالمبادئ الحيادية والعدالة والمساواة بين المرشحين فى الظهور الاعلامى ليس فقط على شاشات تليفزيون الدولة بل ايضا على شاشات القنوات الخاصه باعتبارها جزءا لا يتجزا من الاعلام المصرى .. كما تم تشكيل لجنة لتقييم الاداء الاعلامى فى الانتخابات وهو الامر الذى يشير بوضوح الى اصرار المسؤلين عن الاعلام الى توفير البيئة المناسبة لعمل الاعلام وكان اخر تحسنا ملحوظ فى مستوى الاداء الاعلامى فى الانتخابات التشريعية عام 2005 مقارنةً بما كان عليه الحال فيما قبل والثقة التى تولَّدت لدى المجتمع فى امكانيات الاعلام المصرى على تقديم تغطية مهنية متميزة للانتخابات دافعا فى اتجاه المزيد من التحسن فى انتخابات مجلس الشورى ولاحقا فى كلٍ من انتخابات مجلس الشعب والانتخابات الرئاسية ومن هنا جاء ترحيب جميع الاعلاميين والسياسيين معهم القنوات الفضائية لصدور المبادئ والمعايير المنظمة لتغطية الانتخابات .
فاصل
د/عبد المنعم سعيد : الاعلام والسياسة والانتخابات وضيفنا الكاتب الكبير الاستاذ صلاح عيسى .. استاذ صلاح كنا بنتكلم هل هذه الفورة او الثوره وسائل الاعلام وضجيج ما قبل النوم اللى انت تحدثت عنه هل دا مرحلة يعنى شيئ طبيعى ان احنا نمر بيها وبعدين بعد كده يبدا الخروج منها تجاه مرحلة اكثر نضوجا ؟
ا/ صلاح عيسى : اظن ان هو دا التطور الطبيعى واصلا حصل فى 2004 ان كان فيه مجموعة من الخطوط الحمراء مازالت قائمة فيه نوع من التطور التدريجى والانفتاح التدريجى على حرية الصحافة نسبيا فى عهد الرئيس مبارك بشكل تدريجى الذى حدث فى 2004 كان سقوط لكل الخطوط الحمراء سقوط للخطوط الحمراء بشكل مفاجئ كده يعنى عمله زى الطفل لما يبهجه ظهور اسنانه يقعد يعض فى اى حاجه امامه ياكلها هههههه فيه حريه هنقدر نتكلم هنقدر نتكلم ونقول – فى جلنا احنا – احنا الواحد كان بيقعد على القهوة بيبقى حريص على انه ما يتكلمش فى السياسه لانه خايف اللى قاعد جنبه يكون مخبر فى جلنا كان ذلك يحدث ولما نييجى نتكلم فى السياسه نهمس لبعض ولا اتكلم الا لمن اثق فيه وممكن اذا اتكلم ابص الاقى نفسى فى المعتقل ثانى يوم اذا قلت رايى الناس بتقعد على القهاوى دلوقت بتنتقد رئيس الجمهورية ورئيس الوزراء وتطلع فى الفضائيات قول ما تشاء فى هذا او ذاك من الوزراء .
د/عبد المنعم سعيد : طيب تفسر – حته فرعية باعتبارك فى كثير من الاحيان تصنف ضمن دوائر اليسار المصرى ان جزء كبير ممن عاشوا هذه المرحلة صوتهم عالى قوى فى حكاية الديمقراطية مش موجوده ومافيش حرية والناس مكتومة .. وانت كثير فى مقالاتك تقول والله يا جماعة اهدوا لحسن يعنى ههههه.
ا/ صلاح عيسى : لحسن بعدين ههههههه.
د/عبد المنعم سعيد : ندفع ثمن غالى .
ا/ صلاح عيسى : اه .. لا هو طبعا فى الاعلام وفى الحركة السياسية دائما فيه فكرة الرغبة فى ان احمس الناس عشان يحتشدوا حولى والرغبه فى ان اخاطبهم عن همومهم عشان ياتوا معى بس ديه عنصر واحد لانه الاساس فى الاعلام مش ان هو ينفس عن الناس غضبها او فى العمل السياسى بشكل عام ينفس عن الناس غضبها ولكن الاساس هو فى هذا الموضوع هو توعية الناس وتنظيمها – توعية الناس تعنى خطاب عقلانى يجعل الناس تربط بين مشاكلها وبين ما اطرحه انا او غيرى من المعارضين او النشطاء السياسيين من افراد انا باخاطبها باحمسها باخاطب عواطفها فى الاول ثم انتقل بها الى معلومات تؤدى الى نضوجها ثم فى الدرجة الثالثة انظمها لان اذا لم تتنظم ستظل كل واحد شخص بذاته بيستمع بيقول الكلام دا او يستمع اليه وينام ما فيش حاجه بتتغير اللى هيغير هو اننا كمصريين نتحول الى جماعات منظمة لها رؤية سياسية موحدة وبالتالى تستطيع ان تتحول الى جماعة ضغط تؤدى .
د/عبد المنعم سعيد : استاذ صلاح اللى حاصل نقيض تماما ما تقوله يعنى بمعنى هنا انه فى الدعوى للتنظيم يقابلها دعوى الى الانفراط الدعوى الى المؤسسية او البحث عن حلول فيه نوع من المزايدة بشكلٍ ما او باخر ايه الفكرة المركزية اللى موجوده فى الاعلام الراهن يعنى كتير بتطلع انت على الفضائيات وغيرها .. يعنى هادى مثال فى وقت من الاوقات كان فيه فكرة مركزية لدى مجموعة من الامريكيين فى الاعلام والفكر والى اخره خاصة بما يسمى بالنيو امريكان سينشن القرن الامريكى الجديد دو احتشدوا وراء بوش وصلوا اللى وصولوا العكس كان صحيح اللى كانوا موضوع الرعاية الصحية ومش عارف ايه واحتشدوا وراء اوباما وجه يعنى فيه اجنده معينه ايه اجندة الاعلام المصرى ؟
ا/صلاح عيسى : بصراحة ما فيش .
د/عبد المنعم سعيد : ما فيش ؟
ا/ صلاح عيسى : ما فيش .. يعنى لا يوجد اى اجندة يعنى حتى فى قياس المثل الفيدرالى وانا لاحظت دائما كتير جدا وباقول للزملاء اللى بيقدموا هذه البرامج انه جميع القنوات الفضائية بتبتدى تقول فى برامج المساء ديه الاحزاب السياسية ديه احزاب فاشلة – احزاب ورقية ليست لها قيمة مش عارف ايه .. وانا ناقشت اعداد منهم كثيرة يا جماعة ما الذى تريدون ان تقولوا بذلك انه هذا الكلام اللى قِيل ايام انتخابات 2004 هو الذى ادى الى انه الاخوان المسلمين ياخذوا 80 .. لانه الاحزاب السياسية الحقيقية اللى كانت موجودة فى الساحة ديه تعرضت لحمة تشهير افقدتها ثقة الجماهير وبطلت تديها اصواتها وراهنت على الاخوان المسلمين بمنطق ان دا ما اتجربش نجربهم نشوفهم هيطلعوا ايه .
د/عبد المنعم سعيد : وكانت النتيجه يبقى عندنا حالة استقطاب الحزب الوطنى والاخوان المسلمين .
ا/ صلاح عيسى : والاخوان المسلمين فدا نتيجة فى ان مشكلة الاعلام اللى موجودة عندنا انه الاعلام ما فيش حد بيتامل افكار مافيش حد كاعلامى عنده رساله حقيقية ولكن الحاجة الاساسية اللى عنده ايه الموضوع الجذاب ايه الموضوع اللى يشد المتفرجين ايه الموضوع اللى يزود عدد المشاهدين ويرفع قوتت الاعلانات وتدخل جانب البرنامج ولذلك باستمرار هى البرامج بتعد ازَّاى الناس تفتح الجرنال الصبح تلاقى واحد شاتمك مثلا فيروح مكلمك يقول لك ما تيجى بالليل فلان شتمك النهارده ما تيجى ترد عليه بالليل ديه مسائل ينبغى التخطيط لها بشكل دقيق اكثر من كده انا عندى امل كبير جدا وثقه كما فى ان نفس الزملاء اللى بيقدموا هذه البرامج الاعلامية قادرين وعندهم موهبة التى تمكنهم من انه خلاص حققنا ما نريد من هذا الاسلوب على امتداد السنوات الخمس ان الاوان لنوع من التفكير الاكثر عمقا ان يكون فيه خطة ورساله يمكن ان نقدمها لهذه الجماهير لتوعيتها توعيه حقيقية ودفعها للتنظيم عرض الحقائق وتقديم حقائق ليها .. ان الاعلام بيدى لك انطباع كده انك انت بكره الصبح مصر هتتغير ولذلك بيشيع حتى فى ذلك الاعلام دائما داحنا عاملين زى ال6 شهور اللى بعد 26 يناير بقالنا 15 سنه بنقول هذا الكلام .
د/عبد المنعم سعيد : على ال 6 شهور .
ا/ صلاح عيسى : ما بيحصلش هذا .
د/عبد المنعم سعيد : ا. صلاح انت اثرت اكثر من نقطة مهمة اللى هى علاقه بموضوع التمويل بمعنى انه احيانا البحث عن تمويل يجعل من هذه الظاهرة موجوده ولها وجود هل تتصول طريقة اخرى لانه احيانا بيبقى الاستنتاج الطبيعى لكده ان الدولة تملك يعنى نرجع كان جزء من الحجة الستينية كانت ان الدولة بتملك لانه الاعلام لما يصير قطاعا خاصا بيبقى عبد لمن يعطيه الاموال فلمن الولاء اللى موجود فى هذه القنوات او المصادر الاعلامية .
ا/صلاح عيسى : انا شخصيا ضد ان الدولة تعود الى الاعلام بهذه ومع الامبراطورية الاعلامية التى تملكها الدوله ديه يجرى بشكل متدرج البحث عن حلول تؤدى الى ان الدولة فى النهاية ترفع يدها عن الاعلام ما فيش بلد ديمقراطى الدوله بتبقى موجوده فى الاعلام ولا حتى فى الثقافة المفروض ان كل هذه الامبراطوريات يجرى التفكير فى برنامج متدرج يراعى الظروف الخاصه بهذه العملية الى نوع من انواع التصفيات فعودة الاعلام مرة اخرى ديه .
د/عبد المنعم سعيد : عندك فكره انك كتبت مقاله قريب عن مرور 50 سنه على تاميم الصحافة وغيره عندك محدده يا استاذ صلاح ؟
ا/ صلاح عيسى : انا عندى فكره محدده الى انه فى مرحلة انتقالية نحدد زمنها تنتقل ملكية المؤسسات الاعلامية التى تملكها الدولة الى ما اسميه مصر الدوله مصر الوطن مصر الشعب تظل زى ما هى يعنى فى الملكية العامه بس يبيقى مفهوم ان هى ملك الدوله وملك الوطن و ملك الشعب وليس ملك الحكومة ولا ملك الحزب الحاكم وبالتالى 0
د/عبد المنعم سعيد : هل صيغة المجلس الاعلى للصحافة وكده ليست ؟
ا/ صلاح عيسى : لا صيغة المجلس الاعلى برضه قائمة على شكل تانى لابد من وجود هيئة تملك هذه الصحف – تدير بس ملكيه تفضل ملكية مصر الشعب مصر الوطن مصر لكنها ادارة وتوجيه مستقلة بحيث تكون امبراطورية اعلامية قائمة قومية يعنى قومية يعنى الاعلام القومى يعبر عن كافة التيارات اللى موجوده فى المجتمع على قدم المساواه – دستور 54 كان فيه ماده – ماده متحشره يبدوا انها اضيفت يكفل القانون الاستخدام المتساوى والمتكافئ للجماعات السياسية لاجهزة الاعلام التى تملكها الدولة نص لازم يبقى موجود .
د/عبد المنعم سعيد : ا. صلاح نرجع لصميم السياسة يعنى تجرى حاليا استعدادات انتخابات مجلس الشعب والانتخابات الرئاسية هل ترى الاعلام الخاص والعام جاهزا هل تُطرح القضايا الضرورية للتعامل مع هذه الانتخابات سواء لصميم العملية الانتخابية او للبرامج والاجندة المرتبطه بالعملية الانتخابية ؟
ا/ صلاح عيسى : هو المشكلة الاساسية فى الموضوع الاعلام والانتخابات ديه – دى مشكلة اساسيه الان عندنا الامبراطورية الاعلامية المملوكة للدولة امبراطورية اشتغلت دائما على فكرة ان هى فى الانتخابات تنحاز للحزب الحاكم سواء كان فى التليفزيون او الصحف القومية الى اخره انه ديه صحف المفروض .
د/عبد المنعم سعيد : الحزب الحاكم دا له اسمه يا استاذ صلاح – الحزب الوطنى ههههههه.
ا/ صلاح عيسى : الحزب الوطنى ما يمكن ربنا يفتحها علينا برضه حزب حاكم مالوش دعوه بالحزب ده هههه.
د/عبد المنعم سعيد : يعنى انت متصور انه اى حزب له اغلبية هتبقى اجهزة الاعلام ديه ؟
ا / صلاح عيسى : طبعا وحتى اخوانا فى الحزب الوطنى بيقولوا الكلام دا يعنى اخواننا فى الحزب الوطنى بيقول لك دلوقت لما احنا بنعترض على انه رؤساء التحرير مجالس ادارات الصحف القومية باعضاء فى الحزب الوطنى وبنطالب ان هم حين يختوروا لاسباب مهنية يخلعوا ارضيتهم الحزبية على باب الصحف القومية علشان ما يبقوش منحازين ويستردوها بعد ما يسيبوا مهامهم لما بنطالب بهذا بيردوا علينا بهذا المنطق بيقول لك يا سيدى خلاص لما تبقى تاخد الاغلبية يفتحها عليك ربنا مثلا فى التجمع وتاخد الاغلبية ابقى عين انت رؤساء مجالس الادارات ورؤساء التحرير من الصحفيين التجمعيين .. لا ديه صحف قومية يعنى صحف قومية يعنى تعبر .. اولا تبقى محايده تماما انحيازها الاساسى للقارئ الحاجه الثانيه انها تتعامل مع جميع الجماعات والتيارات السياسية بشكل متكافئ تماما ويبقى فيه مدونه اخلاقية – دا انا من اللى عاجبنى جدا عندكوا فى الاهرام ومن قيمة كذا شهر فى مركز القاهره لحقوق الانسان وفى اكثر من مكان نشات هذا العام فكرة نحن فى حاجه الى مدونات وحتى وزير الاعلام اعلن من اسبوعين او بتاع انه فيه مدونة اخلاقية بما يتعلق بتغطيه تليفزيونية للانتخابات العامه وكل هذه المحاولات محاوله لعمل مدونه سلوك مهنية بالنسبة للصحفيين اغطى الانتخابات العامه .. وهذا يعنى انه اولا الصحف القومية لازم تبقى محايدة تماما لانها بنمولها من الضرائب العامه الصحف الخاصه والقنوات الخاصه المنحاز يعلن الانحياز انا ما اقدرش اقول للسيد البدوى مثلا للدكتور سيد البدوى ما تنحازش لمرشحى الوفد فى مجلس الشورى او فى مجلس الشعب لازم معلن .
د/عبد المنعم سعيد : فيه صحف كتير مش معلنه يعى انما مثلا هى ضد حاجه لكنها ليست مع حاجه ؟
ا/ صلاح عيسى : ما هو هنا بقى فى مثلا هذه العمليات فى معركة انتخابية لازم تقف على الحياد او تعلن انحيازك او تعلن هذا الانحياز نحن ضد الحزب ضد الحزب الوطنى خلاص اكتب زى ما انت عايز .
د/عبد المنعم سعيد : لا هو التقاليد الامريكية اسف يقول التقاليد الامريكيه لانه يعرفها بشكل جيد انه اعتادت الصحف الكبرى القومية التى توزع على كل الولايات المتحده ان هى قبل الانتخابات بايام قليلة تعلن انحيازها انها ترى يعنى نيوك تايمز او الواشنطن بوست او لوس انجلوتايم انها بتعلن انحيازها قبل ايام انما خلال قبل هذه الايام لانها لا تريد ان ترجح احدا بتبقى المفروض انها بتعطى للجميع فرصا متساوية .
ا/ صلاح عيسى : يعنى من خلال الحملة الانتخابية ما بتعلنش قبل التصويت ؟
د/عبد المنعم سعيد : قبل التصويت .
صلاح : بتعلن قبل التصويت .
د/عبد المنعم سعيد : على اساس انه يعنى من يوجد فى هذه الصحف مثقفين ولهم موقف سياسى معين ؟
ا/ صلاح عيسى : لا انا لا اعتقد ان دا بالنسبة للصحف – على اى الاحوال انا مع اعلان الانحياز حين يكون هناك انحياز بس فى مثل هذه الحالة الانحياز يبقى لابد قبل اعلان هذا الانحياز وقبل ان تعلن كصحيفة كبرى او صغرى انك تنحاز لمرشح تغطيتا قبل ذلك لابد ان تكون مهنية ومحايده ما تالفش على خصومك حاجه يعنى ما تنحازش بشكل يؤدى بك الى انك تفترى لان اسباب انتخابية وما اكثر تعرضنا لحاجات كتيره ديه على فكره فى الاهالى كنا بنتعرض كتير لان زملائنا المرشحين ودونا اكثر من مره النيابه وبتاع يجيبو لنا اخبار مضروبه عن منافسين فاحنا بننشرها على اساس ان احنا واثقين ان ديه اخبار صحيحة .
د/عبد المنعم سعيد : طلعت مش صحيحة ؟
ا/ صلاح عيسى : طلعت مش صحيحة وابص الاقى قضية قصف وقذف معروضه علىَّ لان واحد دس علىَّ خبرا ظن انه سيفيده فى الانتخابات ومن هنا لابد يكون فى كل الاحوال انه .
د/عبد المنعم سعيد : يعنى الحمد لله انك مش فى السجن ولا حاجه يعنى ههههههه.
ا/ صلاح عيسى : لا الحمد لله هههههه .
د/عبد المنعم سعيد : ا. صلاح فى وقت من الاوقات نرجع شويه للخريطه الاعلامية وتاثيراتها السياسية وسواء فى الانتخابات المصرية او غيرها فى وقت من الاوقات كان فيه قنوات الاقليمية يعنى اشتهرت قناة الجزيره عربيه فى وقت من الاوقات كان فيه ابوظبى هل تعتقد ان دا لسه موجود بالنسبة لمصر ام فيه شحوب الى هذه الدرجه ؟
ا/صلاح عيسى : لا اظن المراجعه تاثيرها جدا يعنى وجود القنوات المصرية ومعالجتها للشان المحلى المصرى بلا بالعكس يعنى جذب القنوات الاخرى كانت بتعالج الشان المحلى المصرى بنسبةٍ ما وفيه حاجات بتعالج الهموم القومية بما فيها معالجة الموقف المصرى من هذه الامور فالحقيقة ان القنوات الفضائية المصرية ودا عيب فيها شويه هى محلية جدا طول النهار عمالين بالليل بييجى كانه اهم شيئ فى العالم هو انه واحد اتقدم للتحقيق واحد شتم واحد عمل مسيره اووقفه احتجاجية اه ديه حاجات مهمة لكن بيبقى احيانا فيه قضايا مهمة على مستوى الاقليم وعلى مستوى العالم هذه البرامج لا تتعرض لها خالص على الاطلاق ولذلك بتعزل .
د/عبد المنعم سعيد : هل ديه مسالة عرض ولا طلب لان فى الكثير من مقدمى البرامج ومعديها مصنفين عادةً ضمن الدوائر القومية واليساريه المهتمة بالعالم والمهتمة بالاقليم لكن لكنها عندما تقدم تصبح محلية للغاية فهل دا مسالة طلب ان الطلب المصرى .
ا/ صلاح عيسى : انا اللى باخلق الطلب حضرتك عارف .
د/عبد المنعم سعيد : احيانا ديه نظرية يعنى ؟
ا/ صلاح عيسى : انا احيانا ممكن اخلق الطلب فى هذا البلد نفسه فى مرحلة من المراحل كان الخبر القومى والاقليمى اهم من اى خبر محلى كان فكرة ايه اللى بيحصل فى فلسطين ايه اللى بيحصل فى غزه ايه اللى بيحصل فى السودان ايه اللى بيحصل فى العراق اهم خبر يهتم به المواطن المصرى يعرف كل حاجه يعرف يتابع هذا بشكل دقيق جدا جدا لكن احنا اعلامنا مدان على فكره بارز تمام فى الصحف الخاصة .. الصحف الخاصه فى صفحاتها الاولى وصفحاتها الداخلية والان صفحة السياسة الخارجية والسياسه الاقليمية اترمت فى اخر الجرنال بجانب صفحة الوفيات وما عدش فيه اهتمام وماشنتاتها باستثناء يمكن فاكر ان انا ايام ازمة الجزائر باين او حاجه من حذا النوع كان خبر مهم جدا تكاد تكون الجريدة الوحيدة وديه شهاده لابد نقولها اللى ابرزت الخبر الاقليمى الاهرام وحولت خبر الجزائر الخبر الثانى الاركان يعنى كل الجرائد الخاصه بنا كان المانشيتات الرئيسية .
د/عبد المنعم سعيد : التيار القومى قوى فى الاهرام ههههههه .
ا/ صلاح عيسى : هههههه طيب الحمد لله .
د/عبد المنعم سعيد : ا. صلاح هاخذ معاك فاصل قصير ثم نعود مرة اخرى نستكمل الحوار الشيق نلتقى بعد الفاصل .
فاصل
د/عبد المنعم سعيد : الاعلام السياسه الانتخابات ومعنا الكاتب الكبير ا. صلاح عيسى ا. صلاح كنا بنتحدث عن القنوات العربية والجانب الاقليمى والاهتمام بالقضايا العربية والمرتبطه بالعالم قلت ان فيه انحصار عام فى الاهتمام فى الجانب الداخلى .. الحصار فى العالم الخارجى يعنى .. الى اى حد القنوات دلوقت الدولية يعنى ابتدى دلوقت كان زمان عندنا معلومات 250 محطة اذاعة ناطقة باللغة العربية فى العالم يعنى من دول عظمى وكبرى زى صوت امريكا او موسكو ولندن طبعا وال بى بى سى وكان البرازيل عندها عربى والبانيا كان عندها راديو تيرانا ايضا – دول حوالى 250 الان بدات الموجة تدخل فى التليفزيون عندنا روسيا اليوم عندنا 24 ساعة الفرنسية عندنا ال بى بى سى عندنا القنوات الحرة المختلفه الامريكية تركيا عملت ايضا قناه عربية اليابانيين والصينيين يقومون بذلك الان ايه الحكايه يعنى اد ايه الكلام دا هياثر معانا ايه احساسك هل الكلام دا ممكن يحزبه الجانب الدولى مرة اخرى ؟
ا/ صلاح عيسى : والله هو ديه المشكلة الاساسيه فى ايه نوع الخدمة التى تقدمها اولا خلى بالنا من نقطه كثرة التيارات الهوائية تشوش – الاعلام الان اصبح مشوش – مشوش الدماغ وبالتالى من الممكن انك انت فى لحظة ما المواطن اللى عمال بيتابع محطة فى التليفزيون حتى برامج المصرية المحليه اللى بتتعمل ما عدش حد بيشوف برنامج بذاته بعد ان تكاثر عددها فاصبح المواطن بيتنقل ما بين برامج بيشوف من دا حته ومن دا حته ممكن يختار حاجه ما موضوع ما يقعد يتفرج عليه وبالتالى هذه الكثرة فى تقديرى لن تؤدى حيث ستؤدى بدرجه عاليه جدا الى التشوش لكن هى تخلق ولابد انها خلقت مجموعات من المتفرجين والمشاهدين لديهم اهتمام خاص بالدولة تبث هذه القنوات وهى على اى الاحوال من الممكن ان تشكل منافسة من الممكن انها ترفع شويه مستوى الاداء انا ملاحظ الان اصبح الان حتى فى التليفزيون المصرى قنوات النيل الان فيه اهتمام جدا بفكرة الافلام الوثائقية نحن ندين بهذا الجزيره مثلا عامله قناه حلوه جدا اسمها الجزيره الوثائقيه الان الحره فيه مجموعة من الافلام الوثائقية الجيده جدا جدا .
د/عبد المنعم سعيد : دا فيه حاجات زى ديسكافرى وناشيونال جوجرافيكوالحاجات ديه اه.
ا/ صلاح عيسى : فضل عن الذات وبالتالى انت بتقدم نوع من الخدمة بتدى لها معلومات فيها توعية الى اخره المواطن عبر هذا التحدى الذى تصطنعه قنوات اخرى لكن ان هذه القنوات تنجح فى ان تتوج .. الان على فكره اسرائيل بتفكر فى انها تعيد ايضا ان تعمل قناه عربية وموجهة للعالم العربى انها تكون وجهة نظر تمثل سياسة هذه الدولة او تلك اعتقد انه امر اصبح صعب جدا نتيجة لتشوش الرؤى اللى موجوده فى المجتمع .
د/عبد المنعم سعيد: هل ترى فيه نجاح معين حتى الان ام لازلنا القنوات العربية يعنى ال بى بى سى مالهاش فى التليفزيون زى الاذاعة يعنى ؟
ا/ صلاح عيسى : اه مالهاش فى التليفزيون زى الاذاعة رصيدها فى الاذاعة انتقل نسبيا الى التليفزيون يعنى هى رصيدها التاريخى فى الاذاعة بحيث انها اذاعه الى حدٍ كبير مهنيه متوازنه يعنى ادى الى اقبالها ربما يكون بالنسبة لى انا احب اسمع نشرة الاخبار فيها من الدرجه الاولى عشان موازنه للاخبار اللى باسمعها من اكثؤر من جهة ربما يكون النخب المهتمة بحاجات سياسية محدده هى الان كده انما مدى شعبوية هذه القنوات اظن يعنى.
د/عبد المنعم سعيد : انت فكرتنى دلوقت بسؤال مهم بالنسبة لصلاح عيسى يعنى انت بتلف على القنوات عشان تسمع نفس الخبر اكثر من مصدر عشان تشوفه موزون ازاى ؟
ا/ صلاح عيسى : وفى كل الجرائد
د/ عبد المنعم سعيد : وفى كل الجرائد .
ا/ صلاح عيسى : يعنى انا لما يكون خبر مهتم به عايز اعرف المعلومات الدقيقة فيه لابد ان اقراه فى كل الصحف واستمع اليه بكل ما استطيع ( بكل الصحف المصرية طبعا ) واستمع الى كل ما يمكن ان استمع اليه 35من الاذاعات ومن الجرائد اسمع اليه اسمع نفس الخبر هنا وهنا ودائما باكتشف من تباينات للتغطيه فيه معلومات اوردها هذا .
د/عبد المنعم سعيد : اصل دا درس مهم للمشاهدين يعنى بمعنى انه يشوف دا ودا ودا واسمع يعنى فيه ناس تقول لك الاقى الحقيقه فين الحقيقة كونها انت ؟
ا/ صلاح عيسى : هو دا دور الاعلام فى الواقع دور الاعلام ان يعمل ولذلك انا باندهش واندهشت فى بعض القضايا الشهيرة لما بعض الصحف بتنشر خبر يقول لك يُشاع . يُشاع ايه الصحب الا واجهزة الاعلام معموله عشان انا كصحفى متربى مهنى ان انا اكتشف الحقيقة اسمع اشاعة فابتدى احققها اسال دا واسال دا والمسؤولين الموضوع دا كذا وكذا لغاية ما اتوصل الى الهيكل العام الاقرب ما يكون الى الدقة فاذيعها انما ما اجيش اقول ولذلك لا تبدا باشاعة ما انا لازم احقق فى الموضوع .
د/عبد المنعم سعيد : يعنى يجيب لك انت موضوع فى القاهره يقول لك اشاعه ترميه فى وشه على طول هههههه؟
ا/ صلاح عيسى : اه اقول له الموضوع جميل واوارى الخبر وادقق فى هذا من الذى قال هذا والكلام دا صحيح ولا مش صحيح ولذلك المواطنين المصريين لابد ان هم يتدربوا على ان هم يكتشفوا الحقيقة من مجموعة الروايات التى يسمعونها والصحفيين المصريين لابد انه يعيدوا اكتشاف انفسهم بما فيهم الاعلاميين لانه مش ممكن الاعلام اللى يقوله يشاع هو اصلا بيوقع وثيقة انه ليس اعلام .
د/عبد المنعم سعيد : وانما هو جزء من ادوات نرويج شائعة ايضا ؟
ا/ صلاح عيسى : زى اى واحد قاعد على قهوه اه نعم
د/عبد المنعم سعيد : ا. صلاح طبعا احنا كلنا من الجيل اللى اتربى على القلم بشكل اساسى دلوقت بقى فيه طائفة كبيرة اسمها الاعلام الجديد من اول المدونات الى الجرائد الاليكترونية الى التويترز الحاجات اللى بتتبعت على الموبايل وعلى الحاجات من هذا القبيل .. اولا هل تتابعها انت شخصيا ؟
ا/ صلاح عيسى : اتابعها عبر وسطاء لان لا استطيع ان استخدمها انما اطلب من معاونين لى فى الجرنال .
د/عبد المنعم سعيد : يطبعوا لك اللى فى المدونات ؟
ا/ صلاح عيسى : اه اطبعوا ايه الموضوع شوفوا الخبر دا تابعوه لى هاتولى اللى اتنشر عنه الى اخره فباتابع عبر هذا ومهتم جدا وعملت صفحه اخيره فى القاهرة ومعظم الجرائد عملت هذه الصفحة الان متعلقة بالمواقع والمدونات ايه اللى فيها .
د/عبد المنعم سعيد : ايه اللى منعك انك انت تخش عليها مباشرة ؟
ا/ صلاح عيسى : انا بقى حسين ان انا كبرت فى السن .
د/ عبد المنعم سعيد : فيه حاجز نفسى ؟
ا/ صلاح عيسى : فيه حاجز نفسى .
د/عبد المنعم سعيد : يعنى فيه ناس كُتَّاب فى سنك الاستاذ صلاح منتصر مثلا خبير كبير , الاستاذ سيد ياسين واخرين .
ا/ صلاح عيسى : انا فى الواقع على نحوٍ ما الى حد كبير وما زال دا رايى لحاد الان هنا احنا قدام وسيلة اعلامية غير مسؤلة يعنى مثلا بتتكلم على المدونات – المدونات بتقول عليها انها صحف الصحف ديه مين اللى بيطلعها الشخص دا مجهول او حتى ممكن كاتب اسمه انا وحضرتك احنا بنشتغل فى الصحافه ولذلك بنكتب باسامينا فمسؤلين عن ما نكتبه انما هذه الشاشه اى واحد يقدر يكتب فيها اى حاجه ضدك او ضدى او ضد اى حد فى العالم دون ان يتحمل اى مسؤلية
د/عبد المنعم سعيد : ويصل اليهم بسرعة وليس مرتبط بيوم .
ا/ صلاح عيسى : وشبيه بذلك ولذلك انا دائما اعترض عليه المواطنين اللى بتتصل بالتليفون بالبرامج التليفزيونية ويقول راى وانت مين محمد – محمد منين – من طنطا او كذا .
د/عبد المنعم سعيد : من صحيفة كذا الاليكترونية ؟
ا/ صلاح عيسى : فانت هنا شخص غير مسؤل ممكن تستخدم اسم مستعار ممكن تقول اراء لا يحاسبك احد عليها ممكن هذه الاراء عدوان على حريات اخرين وهكذا وبالتالى هذا النوع من المدونات ليس صحفيين مهنيين ممكن بعد وقت يتدربوا ويعرفوا .. وبعضهم على فكره عنده خبره .
د/عبد المنعم سعيد:او ان احنا ايزاء عالم جديد المواطن هو فى حد ذاته صحفيا اواعلاميا .
ا/ صلاح عيسى : صحفيا لما يكون بطلع جرنال هو يقراه لنفسه هو حر انما هى فيه مسؤلية اجتماعية على الصحفى – انا كصحفى باشتغل باسمى مهنى عضو فى نقابة انا عندى مسؤلية اجتماعية تقاليد مهنى القانون العام اللى بيحكمنى فى هذه المهنة انما هذا رجل حر تماما .
د/عبد المنعم سعيد : ما هو دا مفتاح الموضوع يا استاذ صلاح للاسف وقتنا قذف انه مفتاح الموضوع من اوله لاخره هو فكرة المسؤلية الاجتماعية اللى هى منضبطة قانونا ومنضبطة باقانين معينة بيحددها المجتمع لكيفية التعرف على الحقيقة بقدر ما يستطيع الانسان ان يقولها بشكل موضوعى .
ا/ صلاح عيسى : ومنضبطه بالدرجة الاولى بما اسميه الضمير المهنى للذى يشتغل بهذه المهنة المدونات الاخلاقية لهذه المهنة وبالمحاسبه على الخروج على هذه المدونات محاسبة تاديبية امام النقابات المهنية لابد ان احنا ندرك انه الصحافه مش بتطلع عشان تطلع .. والصحفيين ما بيشتغلوش فى الصحافه عشان يحققوا شغل اوعشان يكسبوا فلوس ديه مهنه رسالية مهنة مواطن او انسان لديه رؤيه للعالم ورؤيه للوطن ورؤية لمصالح الوطن بيخدم مصالح عامه بشكل حقيقى وبالتالى لا ينشر الا ما يخدم هذه المصالح العامه من وجهة نظره انما ان هو بمجرد ان هو بيعمل ذلك لكى يثير ضجه يحقق شهره يجيب اعلانات الى اخره دا ينخفض بمستواه وقيمته كمهنى وقيمة الوسيلة الاعلامية اللى هو بيشتغل فيها الى مستوى التاجر الذى يسعى عن الربح عن اى فرد .
د/عبد المنعم سعيد : استاذ صلاح اشكرك شكرا جزيلا لوجودك معانا فى البرنامج .
ا/ صلاح عيسى : شكرا .
د/عبد المنعم سعيد : فى نهاية هذه الحلقة من برنامج وراء الاحداث التى فى الحقيقة كانت علينا على الاعلاميين على الصحفيين على الكُتَّاب امامنا رسالة كبيرة – رسالة كبيرة ليس فقط فى مجال السياسة والانتخابات القادمة لتقديم للراى العام المعلومات التى تساعده على اتخاذ قرار لكن ايضا مسؤلية ايزاء انفسنا ايزاء المهنة نفسها وكيف ان هذه المهنة الان اصبحت مضطربة – مضطربة بفعل الانفجار التكنولوجى الكبير الذى خلق وسائل متعددة ومضطربه ايضا بفعم من دخلوا الى المهنة وكلهم جاؤوا من مشارب شتى ويحتاجون الى نوع من المرفق الذى يطمئنون اليه سواء بالنسبة للحرفة بالنسبة للمهنية بالنسبة للرؤية للمصالح الوطنية هذه ليست مهمة سهلة هى مهمة صعبة وتحتاج الى قدر كبير من الفكر والحكمة والى هنا تنتهى هذه الحلقة من برنامج وراء الاحداث ونلتقى فى حلقة قادمة باذن الله .


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.