جمال عبد الرحيم : الصحفي المخالف لقرارات الجمعية العمومية سيحال للتأديب    كارم محمود: 5 آلاف صحفي حضروا الجمعية العمومية للنقابة    مصطفى الفقي: اعتذار السيسي للصحفيين يؤثر على هيبة الدولة    رئيس جهاز الكسب غير المشروع :    تمديد حالة الطوارئ شمال سيناء    وزير الدفاع يشهد البيان العملي بالذخيرة الحية لصور نيران المدفعية "مجد - 14"    «المالية» : استمرار تأجيل الضريبة علي الأرباح الرأسمالية حتي مايو 2017    نائب رئيس هيئة السلع التموينية :    إلي وزير التموين    بمناسبة 84 عاما علي انشائها    وزير قطاع الأعمال يلتقى رئيس القابضة الكيماوية والقومية للأسمنت    التليفزيون السوري: هدنة فى حلب لمدة 48 ساعة اعتبارا من غد الخميس    "فوكس نيوز": ترامب يعلن تعيينات وزارية قبل مؤتمر الحزب الجمهوري    زيدان يكشف فشل فينجر التدريبى فى 3 أشهر    برعاية منظمة المرأة العربية    مساع خليجية لإنقاذ محادثات السلام اليمنية بالكويت    السيسي خلال استقباله وزير الصناعة والوفد الاقتصادي الكوري:    نهائي دوري الأبطال يتحول إلي ديربي مدريد    الترجي يهزم الزمالك ويحرز سوبر أفريقيا لليد    عبد الحفيظ : عقوبة مالية على "كابيتانو" الأهلي بسبب الطرد أمام الحرس    موعد مباراة إنبى والداخلية والقنوات الناقلة    «تريزيجية» يبلغ الأهلي بالبقاء فى أندرلخت وتلقيه عرض هولندى    نسور الأهلي تخترق الحدود برباعية وتحلق في سماء الدوري    الزمالك يبحث عن أجنبي جديد بدون جهاز معاون    خزينة ليستر تنتعش عقب تتويجه بالدوري الانجليزي    560 ألف طالب بالثانوية العامة يتسلمون "أرقام الجلوس" نهاية الأسبوع المقبل    حالة الطقس اليوم الخميس 5/5/2016 فى مصر والدول العربية    قوات حرس الحدود .. تواصل ضرباتها ضد المجرمين والارهابيين    ضبط 663 شخصاً عبروا "الحدود المصرية الليبية"    «الكيف» أول المسلسلات الجاهزة للعرض الرمضاني    مقعد بين الشاشتين    أبيض وأسود    عيون مصرية    ترشيح سوزان نجم الدين لبطولة حلقتين فى "آه من حواء"    تقرير بريطانى: يمكن إعادة "هتلر" و"لينون" و"بوى" للحياة باستنساخ الدى إن إيه    أهالي مدينة بدر يستغيثون ب "رئيس الوزراء":    تويتر يضيف تبويب Connect لتحسين ميزة اقتراح الحسابات    معجزة «الإسراء والمعراج»    «فيس بوك» يقدم خدمة اتصالات صوت وصورة على «ماسنجر»    الإبراشى يعرض اختفاء 8 أطفال من الدقهلية فى البحر خلال هجرة غير شرعية    الحرس الثورى يهدد أمريكا وحلفاءها بإغلاق «مضيق هرمز»    جمال الشاعر يطالب بتحرر الإعلام من تأثير الوكالات الإعلانية    ..و«الاقتصادية» تطالب «الحكومة» بمواجهة ارتفاع الأسعار    بدء العمل بتكنولوجية العاشر من رمضان    جهاز حماية المستهلك يحيل 5 شركات سيارات إلى مصلحة الضرائب    واحة الإبداع.. شجرة الصفصاف    حكاوى البرلمان مع «عم رفعت»»    مذيعة نفسنة: «أنا أهلاوية وإللى عايز يحبنى على كده أهلاً وسهلاً»    نشوى الحوفى تطالب بإقالة وزير الداخلية من أجل إنقاذ مصر    كوبلر: علينا التدرج لتنفيذ الاتفاق السياسى فى ليبيا    عدسة البرلمان.. النائبات لبعضهن    ربة منزل تضع 4 توائم فى ولادة قيصرية بمستشفى إيتاى البارود    وزير الصحة يفتتح أكاديمية جراحة القلب    الإكثار من تناول اللحوم الحمراء يؤدي إلى الشيخوخة    بالفيديو.. «عبدالمعز»: لا خير في مكان تهان فيه المرأة    بالفيديو.. سعد الهلالي: «بزعل أوي من دعاء (اللهم انصر الإسلام)»    شيرهان تحتفل بذكرى الإسراء والمعراج    : ليلة الإسراء    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.





جمالك من الطبيعة مع رانيا.. الروتين اليومي لتفتيح البشرة
نشر في بص وطل يوم 14 - 11 - 2010


أهلاً وسهلاً بكل أصدقائي وأصدقاء "قمر 14"...
وكل سنة وإنتم بخير ويارب عيد أضحى سعيد على كل الوطن العربي...
وطبعاً في العيد كلنا بنحب نظهر بمظهر متألّق، ويكون لنا استايل جديد فيه طلّة حلوة، وخصوصاً إن في العيد بيكون عندنا مناسبات كتيرة نحضرها زي حفلات الخطوبة والأفراح، وخروجاتنا مع العيلة وأصحابنا...
علشان كده النهارده هنعمل مع بعض ماسكات كتيرة بمكوّنات طبيعية جداً ومعانا كالعادة وليمة من الأعشاب والزيوت الطبيعية وكمان الفاكهة اللي هتفيد البشرة والشعر والجسم إن شاء الله...
حبة البركة والأرز المطحون لتفتيح الوجه والجسم
أول حاجة هنبدأ بيها حلقتنا مع بعض، هي ماسك هايل جداً لتفتيح ونعومة بشرة الوجه والجسم، يعني ممكن نستخدمه لتفتيح أي منطقة في الجسم لأنه آمن جداً جداً ومع المواظبة عليه بيدي للبشرة لون حلو أوي...
ومكوّنات الماسك ده عبارة عن:
* 2 ملعقة كبيرة أرز مصري مطحون
* ملعقة كبيرة حبة البركة مطحونة
* كوب ماء
طريقة التحضير:
كل اللي عليكي إنك تسخنّي المية على النار وتسيبيها لغاية ما تغلي، وبعد كده بتضيفي الأرز المطحون وتفضلي تقلّبي لغاية ما يبقى الخليط شبه المهلبية، وبعد كده بتضيفي حبة البركة، وتقلبيهم كلهم مع بعض لغاية ما تلاقي الخليط بقى لونه رمادي، وراعي إن الخليط ما يبقاش معجّن ومش جامد أوي.
وبنعمل الماسك ده على بشرة نظيفة جداً، ومغسولة بمية سخنة علشان تفتّح المسام، والبشرة تقدر تتشرب مكونات الماسك، وبعد كده بنبدأ نوزع الماسك على بشرتنا من تحت لفوق في اتجاه فتح المسام، وبنسيب الماسك على البشرة لمدة ساعة، وبعد كده نغسل وشنا كويس وننشفه بطريقة التربيت.

إضغط لمشاهدة الفيديو:
الماسك ده من الماسكات اللي لازم نعملها يوم بيوم لأنه لازم يتحط على البشرة وهو سخن ويتحطّ على بشرة نظيفة تماماً، وتكون متعرّضة لكمية كبيرة من البخار.
وبنكرر الماسك ده يومياً لمدة 3 شهور، وفي النهاية هنحصل على بشرة فاتحة وناعمة وفيها نضارة وكمان الزيوت اللي في حبة البركة بتساعد على علاج التجاعيد الصغيرة اللي بتظهر حول منطقة العيون، وكمان بيستخدم لتفتيح المناطق الحسّاسة في الجسم.
وطبعاً ناس كتير هتقول لي إحنا معندناش وقت نعمل الماسك ده كل يوم، بس بجد لما تجربوه بنفسكم وتلاقوا نتيجة كويسة هتتشجعي إنك تعمليه يومياً، وعلشان تسهلي على نفسك ممكن تخلّي عندك كمية كبيرة من الأرز المطحون وتحطّيها في علبة، وكمية من حبة البركة المطحونة في علبة تانية، علشان تسهلي على نفسك أثناء تحضير الماسك.
وميزة الماسك ده كمان إنك ممكن تعمليه في أي وقت من اليوم يعني بالليل أو الصبح براحتك، يعني إنتي بتختاري الوقت اللي يناسبك وتكوني فاضية فيه وتعمليه.

إضغط لمشاهدة الفيديو:
برنامج يومي لتفتيح بشرة الوجه والجسم خلال شهر
فيه برنامج حلو أوي ممكن نمشي عليه علشان نفتّح بشرتنا بشكل ملحوظ خلال شهر بالكتير...
والبرنامج هيكون عبارة عن:
- الصبح.. بتعملي ماسك مكوّن من ملعقة كبيرة زبادي وتضيفي عليها نصف ملعقة ليمون وملعقة كبيرة عسل نحل، وبتخلطيهم مع بعض، وتوزعيه على بشرتك بعد ما تنظّفيها، وبتسيبي الماسك على بشرتك لمدة ساعة وبعد كده بتشطفي وشك كويس.
- بالليل.. بتعملي ماسك حبة البركة والأرز اللي قلنا عليه في أول الحلقة.
طبعاً الكلام دي هينطبق على الناس اللي مش بتخرج الصبح ومش بتتعرض للشمس؛ لأن زي ما قلنا ما ينفعش نعمل ماسك فيه زبادي وليمون ونخرج في الشمس.
ناس كتير هتقول ما إحنا ممكن نعكس الماسكات بحيث إننا نعمل ماسك حبة البركة قبل ما ننزل الصبح، ونعمل ماسك الليمون بالليل، لكن الحل ده مش هينفع؛ لأن لازم نعمل ماسك الزبادي قبل ماسك حبة البركة، علشان ماسك الزبادي بيعمل زي "كاسح" بيشيل الدهون والحبوب الصغيرة من على البشرة، فعلشان كده بابقى محتاجة إن ده يتعمل قبل ماسك حبة البركة.
وكمان ما ينفعش نعمل الماسكين ورا بعض على طول لأنهم هيبقوا جامدين أوي على البشرة.
يعني من الآخر كده لو كان عندك وقت إنك تعملي الماسكين واحد الصبح والتاني بالليل بنفس الترتيب اللي قلنا عليه يبقى تمشي على البرنامج ده لمدة شهر، أما بقى لو كنتي بتشتغلي أو بتنزلي المدرسة أو الجامعة وما عندكيش وقت تعملي الماسك الصبح يبقى ممكن تكتفي بماسك حبة البركة وتداومي عليه لمدة 3 شهور.
وفي النهاية هتحصلي على تفتيح ملحوظ لبشرتك، وهتحسي إنها بقت نضرة وناعمة جداً وليها رونق جميل، لأن بجد حبة البركة لها فوايد حلوة جداً سواء كنا بناكلها أو بنعملها في ماسك.
وفي الحلقات الجاية هنقول ممكن نحطّها على إيه في الأكل بحيث إنها ما تضايقناش لأن فيه ناس بتقول إنها ممررة شوية، بس على فكرة المرارة اللي فيها دي لها فوائد جامدة جداً.

إضغط لمشاهدة الفيديو:
الليمون والجلسرين.. لبشرة نضرة وفاتحة
واحدة من أصدقائنا بعتت تسألنا إن عندها ليمون وجلسرين ومش عارفة تعمل بيهم إيه؟!
وطبعاً الليمون والجلسرين من الحاجات اللي لما بيتخلطوا مع بعض بيدّوا نتيجة حلوة أوي وبنخلطهم بحيث إن نسبة عصير الليمون تكون أكثر بحوالي الربع، لأن الجلسرين من الحاجات اللي لو استخدمناها لوحدها هتسمّر البشرة.
والجلسرين النقي بيكون سميك جداً ولونه شفاف، وبيكون عامل زي الصمغ.
والخليط ده لتفتيح البشرة وبيدي نضارة حلوة جداً، لكن أنا مش بانصح باستخدامه على بشرة الوش.
لكن ممكن نستخدمه لليدين والقدمين وللجسم كله وننام به، ونغسله تاني يوم الصبح، لكن لازم نتجنب تماماً إننا ندهن الخليط ده على بشرتنا ونتعرض به للشمس.
ومع المواظبة على استخدام الخليط ده بشكل يومي هتحسي بنتيجة تحفة، من أول أسبوع، وخصوصاً مع الإيدين والقدمين.

إضغط لمشاهدة الفيديو:
البرتقال والعسل.. حيوية للبشرة والشعر
ده ماسك سهل أوي ومكوناته بسيطة جداً، وميزة الماسك ده إننا ممكن نستخدمه لبشرتنا وشعرنا...
ومكونات الماسك عبارة عن:
* ملعقة كبيرة عسل
* 3 - 4 ملاعق كبير عصير برتقال
وطريقة التحضير:
بتسخّني العسل على نار هادية وبعد تقريباً نصف دقيقة، تبدئي تضيفي عليه عصير البرتقال، وتقلّبيهم مع بعض كويس، وبعد كده ترفعيه من على النار.
والماسك ده ممكن نستخدمه بعد الشاور على طول وإنتي في الحمام ولازم الماسك يكون دافيء، وبتبدئي تفرّقي شعرك بفرشة الصبغة، وتاخدي من الخليط وتحطيه على فروة شعرك، وبعد ما تخلّصي تحطي منه على بشرتك، وتسيبيه لغاية ما ينشف شوية وبعد كده تحطي منه طبقة تانية على بشرتك علشان تحسّي إن وشك اتشرّب كله بالخليط ده.
وفيه طريقة تانية ممكن تعمليها وهي إنك تحطّي الخليط ده في زجاجة عطر قديمة عندك، وترشّي منها على بشرتك ورقبتك وأي منطقة في الجسم.
والماسك ده بيساعد على إخفاء التجاعيد بسبب العسل اللي موجود فيه، وكمان بيدي نضارة ونعومة للبشرة والشعر، وميزة الماسك ده إنه مناسب لكل أنواع البشرة، لكن لو بشرتك جافة أوي يبقى ممكن تضيفي عليه 3 نقاط من زيت اللوز الحلو.

إضغط لمشاهدة الفيديو:

وبكده تكون خلصت حلقتنا...
وأتمنى إنها تكون عجبتكم وتكونوا استفدتم منها...
ومستنية رأيكم وأسئلتكم...
وكل سنة وكلكم بصحة وخير،،،


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.